AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Denne fredagen intervjuet Skavlan en lege som anbefalte olivenolje foran rapsolje når det kom til matlaging. Jeg har derfor lyst til å begynne med olivenolje til steking og ovnsbakte grønnsaker. Hvis jeg har forstått det riktig så er det "vanlig" olivenolje jeg da må bruke og ikke extra virgin olivenolje (da denne brukes kaldt - dressing til salat osv). Extra virgin bør være av god kvalitet, hvis jeg har skjønt det riktig. Men gjelder dette også olivenolje til steking? Siden denne oljen skal brukes til varmebehandling av mat, trenger den å være så dyr? Jeg tror Rema selger olivenolje til 16 kroner. Kan jeg bruke denne? Eller bør jeg investere i en olivenolje fra Olivers o. co (?) for eksempel? Hva bruker dere? Takk for hjelpen! Anonymkode: 1c280...055
Zzyzx Skrevet 24. oktober 2016 #2 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg bruker oljene fra Oliviers til steking. Det går helt fint å steke i extra virgin, den har like høyt røykpunkt som f.eks. rapsolje. Det står noe om det i denne artikkelen. Til daglig bruk har jeg denne. Grunnen til at jeg bruker dyrere oljer til steking er at de billige gjerne har en bismak som følger med til den ferdige maten, og det er ikke særlig behagelig. Det finnes billigere oljer enn fra O&Co, men det er den butikken jeg har nærmest så da handler jeg der. Meny pleier å ha greit utvalg av oljer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #3 Skrevet 24. oktober 2016 Det med at extra virgin olje ikke skal/kan brukes til steking, er bare tull. For mange år siden, var det en artikkel i Dagbladet Magasinet der de besøkte en superberømt olivenoljeprodusent i Nord-Italia. Han hadde vunnet mange prisen for oljene sine. Jeg finner ikke artikkelen igjen på nettet (mange år siden, altså), men husker godt at når journalistene presenterte seg og sa de var fra Norge, så sa olivenoljemannen noe sånt som (fritt etter hukommelsen): Norge? Å ja, det rare landet der nord som mener at man ikke skal steke i extra virgin olje.... Og så lo han litt. I Italia, Spania, Hellas og flere andre olivenoljeland har mødre, bestemødre, oldemødre stekt i extra virgin-olje i mange, mange, mange år; i mange hundre år før vi her i Norge i det hele tatt hadde hørt om olivenolje. Men olivenolje (extra virgin eller ikke), og annen olje har en tendens til å sprute ved høye temperaturer, og oljene gir ikke skikkelig stekeskorpe ved intens steking. Hos oss bruker vi smør når vi steker med høy temperatur, f.eks. biff. Til vanlig steking bruker vi extra virgin olivenolje. Jeg tror ikke at mange, mange millioner av husmødre i Sør-Europa gjør feil. Jeg tror mer på dem enn på norske såkalte "eksperter" Anonymkode: e9493...bb5 1
H80 Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg steker i extra virgin-olje av høy kvalitet. Oljen tåler fint den høye temperaturen. Har i smør mot slutten av steketiden når jeg steker biff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå