Gjest Gjest_Esmeralda_* Skrevet 23. april 2008 #21 Skrevet 23. april 2008 Ordet "begunstiget" brukes når man snakker om å arve. Man arver ikke et barn akkurat fordi om man får omsorgen for det hvis foreldrene dør. På et vanlig testament skal selvfølgelig ikke de begunstigede undertegne. Men på en såkalt viljeserklæring er det helt greit at personen(e) som man ønsker at skal få omsorg for barnet (barna) undertegner som et tegn på at den/de er inneforstått med saken og tar på seg ansvaret.
Gjest Gjest_ano_* Skrevet 23. april 2008 #22 Skrevet 23. april 2008 Jeg er gift men ikke med mine barns far. Faren til barna har i de senere år havnet kraftig ut på kjøre (han sitter faktisk inne nå) og han får kun samvær med barna under tilsyn. Han har mistet foreldreansvaret. Jeg har skrevet viljeserklæring som går på at min nye mann får foreldreansvaret om jeg skulle dø. Det er ham barna har bodd sammen med de siste 5 årene og det er han som er farsfiguren i deres liv. Både jeg og mannen min har skrevet under på erklæringen som deretter er signert av vitner. Vi har erklæringen oppbevart hos advokaten min (jeg har måttet ha advokat pga. min eks og hans kriminelle forhold og narkotikamisbruk) og advokaten mente at det var riktig at min mann også signerte på erklæringen som en bekreftelse på at han tok på seg ansvaret. Vi fornyer erklæringen hvert år fordi skulle det skje noe så vil myndighetene alltid ta hensyn til barnas situasjon på det tidspunktet når jeg eventuelt skulle dø. Og da hjelper det ikke med en viljeserklæring som er 4 år gammel f.eks.
Søs Skrevet 23. april 2008 #23 Skrevet 23. april 2008 Vi har skrevet det. Gjorde det før jeg adopterte datteren til samboeren.. Burde nok endre den litt kanskje (har rett og slett ikke tenkt på det!)
Alice Ayres Skrevet 23. april 2008 #24 Skrevet 23. april 2008 Vi har snakket om det og snakket om deg og snakket om det, men blir ikke enige om hvem som skal ha barna hvis vi dør. Hos oss er det snakk om avstander og familie. Min familie befinner seg hovedsaklig i Norge, mens familien til mannen min befinner seg i Junaiten. Har ihvertfall ikke lyst til at det skal være opp til CPS og bestemme. Huffameg. Så vi må vel få ut fingern snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå