Cr@sh Skrevet 22. november 2004 #1 Skrevet 22. november 2004 Hei! Har dere lagd såkalt viljeserklæring om hvor dere vil at barna deres skal bo om det skulle skje dere noe? (Vil helst ikke tenke på det, men... har vel ikke egentlig gjort det heller - men så kom temaet opp på Puls på Nrk) Cr@sh
Mamma1 Skrevet 22. november 2004 #2 Skrevet 22. november 2004 Ja, det gjorde jeg da yngste var 1 år gammel.
Gjest lilletroll Skrevet 24. november 2004 #3 Skrevet 24. november 2004 Har tenkt tanken, men ikke gjort det.....ønsker ikke å fornærme noen heller..... :-?
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #4 Skrevet 24. november 2004 Har tenkt tanken' date=' men ikke gjort det.....ønsker ikke å fornærme noen heller..... :-?[/quote'] Folk trenger jo ikke få vite noe før du er død, da...
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #5 Skrevet 24. november 2004 Huff det der er en forferdelig tanke. Er noen ganger redd for å bli syk og dø fra barna mine. Det er fælt!! Jeg regner med at dersom jeg går bort blir de boende hos sin far. Vi har delt foreldreansvar.
Gjest Tex Skrevet 26. november 2004 #6 Skrevet 26. november 2004 Ja jeg har gjort det, fornyet det faktisk i sommer. Det er greit å fornye innimellom slik at det ikke er "gått ut på dato..." Jeg har full omsorg og foreldreansvar alene, så i vårt tilfelle er det ikke gitt at far skal overta barna dersom det skulle skje meg noe. Da er det greit å ha et slikt omsorgstestamente.
Brunhilde Skrevet 27. november 2004 #7 Skrevet 27. november 2004 Ja, jeg har da det. Som Tex har jeg eneansvar for mitt barn og far har valgt bort samvær. I viljeserklæringer står det hvem jeg ønsker barnet skal bo hos og hvem jeg ønsker som verge hvis det ikke lar seg gjøre at barnet bor der vi helst vil. Viljeserklæringen er signert av meg og den jeg ønsker skal ha omsorg for barnet hvis noe skjer meg, i tllegg har to vitner skrevet under. Alle oppbevarer vi et eksemplar av vljeserklæringen.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Ja, jeg har da det. Som Tex har jeg eneansvar for mitt barn og far har valgt bort samvær. I viljeserklæringer står det hvem jeg ønsker barnet skal bo hos og hvem jeg ønsker som verge hvis det ikke lar seg gjøre at barnet bor der vi helst vil. Viljeserklæringen er signert av meg og den jeg ønsker skal ha omsorg for barnet hvis noe skjer meg, i tllegg har to vitner skrevet under. Alle oppbevarer vi et eksemplar av vljeserklæringen. du må endre den, den som er begunstiget skal IKKE signere. men du må ha to vitner, som ikke er begunstiget. hvor finner man forresten eksempler på viljeserklæringer? den på nrk.puls er ikke der lenger
LukaFrost Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Hun har jo to vitner i tillegg til den begunstigede, så det burde da ikke være noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Hun har jo to vitner i tillegg til den begunstigede, så det burde da ikke være noe problem. Den som er begunstiget skal IKKE signere. Det er jo ikke noe poeng heller i at den signerer? Det som er viktig er at man har to vitner, og de skal ikke være de som er begunstiget. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er, og hvorfor risikere at ens siste vilje blir satt til side pga formelle feil i viljeserklæringen, luka?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Hvor får man tak i slike skjemaer, og hvor skal disse oppbevares? Er dette papirer som skal tinglyses?
Nigo-san Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Hvor får man tak i slike skjemaer, og hvor skal disse oppbevares? Er dette papirer som skal tinglyses? Såvidt jeg vet er det ingen skjemaer for dette- det er på en måte snakk om et testament, så formen er fri med unntak av at det må bevitnes av to myndige personer. Oppbevaring? Der man oppbevarer testamentet sitt. For min del er det i en perm med viktige papirer, samt kopi (også signert) til de nærmeste.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Nei. Eg er gift. Så siden dere er gift kan dere ikke dø?
Leanne Skrevet 21. april 2008 #15 Skrevet 21. april 2008 hva har dere skrevet i en sånn viljes erklæring? tenkte jeg skulle sette opp en, men det må vel stå litt formelt...? Kan hvem som helst skrive under som vitner, eller må det være personer som familien kjenner til? Vil holde valget vårt hemmlig for resten av familien, slik at ingen føler seg forbigått.. håper jo at vi aldri vil få bruk for dette...
Gjest YL Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Jeg har ikke skrevet en viljeserklæring fordi jeg faktisk ikke vet hvor ungene skulle ha bodd dersom jeg døde. Jeg har ingen familie eller venner som kunne ha overtatt. Har vel tenkt at da må det bli fosterhjem. En god venninne av meg vet at jeg ikke ønsker at faren skal ha den daglige omsorgen og hun vet hvorfor. Nå gikk årene og problemstillingen er lite aktuell da ungene begynner å nærme seg myndighetsalder.
Malama Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Hvor får man tak i slike skjemaer, og hvor skal disse oppbevares? Er dette papirer som skal tinglyses? Dette er ikke papirer med noen juridisk forankring, det finnes ikke noe formelt skjema, og det er ikke noe som skal tinglyses. Loven sier at man skal ta hensyn til ønsker foreldrene hadde, dersom slike finnes, derfor velger en del å skrive en slik viljesærklæring. I utgangspunktet sier loven at man barnevernet skal søke å finne den løsningen som er til barets beste, i tilfelle der alts de(n) med foreldreansvar dør fra et mindreårig barn. Familie og andre kan fremsette ønske om å overta omsorgen, og så skal barnevernet finne den beste løsningen for barnet. Dersom foreldrene har laget en viljeærklæring, den som er ønsket vet om dette og derved fremsetter et slikt ønske, og dette evt også er respektert i familien slik at ikke mange sloss om det, er det stor sjangs for at det går slik foreldrene ønskt, med mindre de "utpekte" ikke er skikket til oppgaven. (men da hadde vel neppe oreldrene valgt dem i utgagspunktet) Men dersom ikke den "utpekte" fremsetter et ønske om å overta omsorgen for barna, så får de den heller ikke, denne formen for "viljestestamente" er ikke et juridisk bindende dokument, og ingen kan "pålegges" omsorgen for andres barn. Det er med andre ord egentlig litt lurt å snakke med dem man velger, slik at de vet om det... Hva om de ikke har lyst?
Gjest Raptuza Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Så siden dere er gift kan dere ikke dø? Det skal vel noko til at begge foreldra dør samtidigt.
flickan Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Det skal vel noko til at begge foreldra dør samtidigt. En bilulykke f. eks... Sånne ting skjer faktisk hele tiden.
LukaFrost Skrevet 23. april 2008 #20 Skrevet 23. april 2008 Den som er begunstiget skal IKKE signere. Det er jo ikke noe poeng heller i at den signerer? Det som er viktig er at man har to vitner, og de skal ikke være de som er begunstiget. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er, og hvorfor risikere at ens siste vilje blir satt til side pga formelle feil i viljeserklæringen, luka? Enn så lenge en sånn viljeserklæring ikke har juridisk forankring og dermed ikke er juridisk bindende burde det ikke spille noen rolle om den begunstigede har signert. Poenget med at denne signerer er at denne godtar viljeserklæringen. Når to personer som ikke er begunstiget signerer burde det da være greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå