Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Shit! Glemte helt at vi må ta gulfeber vaksine før ferien vår. Vi har vært prøvede i 9 mnd uten hell, så regner jo med det ikke går denne gangen heller. Samtidig står det jo at man ikke bør ta gulfeber vaksine når man er gravid. Hva ville dere gjort? Reise uten vaksine, ta vaksine og regne med det går fint? Hvis vi ikke tar den nå så blir det for sent...

Anonymkode: 70762...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reist et annet sted.

Anonymkode: a6f2d...446

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reist et annet sted.

Vi har allerede betalt 40 000 for denne turen...

ts

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har allerede betalt 40 000 for denne turen...

ts

Ferietur VS sikker graviditet.

Nei, det kan ikke være enkelt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferietur VS sikker graviditet.

Nei, det kan ikke være enkelt.

En dyr betalt ferietur vs. En eventuell mulig tenkt graviditet. Sjansen for at jeg er gravid er jo veldig liten. Jeg har levd 9 mnd. Som gravid nå, uten å være det. Er litt lei ja, av at dette skal styre livet mitt i så lang tid uten at det er en realitet...

ts

Skrevet

Hvis du tar vaksinen så er det jo en sjanse å ta, hvis du ikke vet om du er gravud nå? Hvor mange dpo er du? er du klar for å utsette prøvingen i 3 mnd hvis du tar vaksinen? Det er anbefalt å vente med graviditet i 3 mnd etter vaksinen er tatt :/ 

Anonymkode: b3f90...92e

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar vaksinen så er det jo en sjanse å ta, hvis du ikke vet om du er gravud nå? Hvor mange dpo er du? er du klar for å utsette prøvingen i 3 mnd hvis du tar vaksinen? Det er anbefalt å vente med graviditet i 3 mnd etter vaksinen er tatt :/ 

Anonymkode: b3f90...92e

Jeg tror jeg ca. Har eggløsning nå. Kan vente ja. Har egentlig gitt litt opp, tror ikke jeg noen gang greier å bli gravid.

Skrevet

Har du eggløsning nå vil jeg avbrutt prøvingen, ta vaksinen og nyyyyt ferien! 

Rådfør deg med lege om hvor lenge etter vaksinasjon dere eventuelt bør vente før dere prøver igjen:)  

Anonymkode: 3a53c...ef3

Skrevet

Tror jeg tar sjansen på vaksine. Folkehelseinstituttet fraråder gulfebervaksine på 'teoretisk grunnlag'. Og sier det ikke er funnet økt forekomst av fostermisdannelse som resultat av vaksinen. 

Sjansen for at jeg er gravid er jo minimal, tror ganske sikkert jeg er steril, så det skulle jo mye til hvis jeg blir gravid akkurat nå.

ts

Skrevet

Jeg tok gulfebervaksine + noen andre da jeg var veldig tidlig på vei. Jeg visste ikke at jeg var gravid. Det var vel snakk om ca 8-9 dager etter EL,  når jeg regner meg tilbake. Det var ikke noe problem i følge legen min :-)

Anonymkode: b2147...2dd

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shit! Glemte helt at vi må ta gulfeber vaksine før ferien vår. Vi har vært prøvede i 9 mnd uten hell, så regner jo med det ikke går denne gangen heller. Samtidig står det jo at man ikke bør ta gulfeber vaksine når man er gravid. Hva ville dere gjort? Reise uten vaksine, ta vaksine og regne med det går fint? Hvis vi ikke tar den nå så blir det for sent...

Les på felleskatalogen og forstå konsekvensene av denne kombinasjonen. Å reise til et eksotisk feriemål som nygravid er neppe anbefalt med hensyn til Zikavirus smitte. Hvordan Zika utvikler seg i fremtiden vet ingen, men det blir neppe utryddet. 

Her må du prioritere, barn eller reise. 

Anonymkode: 87ec1...e77

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les på felleskatalogen og forstå konsekvensene av denne kombinasjonen. Å reise til et eksotisk feriemål som nygravid er neppe anbefalt med hensyn til Zikavirus smitte. Hvordan Zika utvikler seg i fremtiden vet ingen, men det blir neppe utryddet. 

Her må du prioritere, barn eller reise. 

Anonymkode: 87ec1...e77

Det er ikke Zika der vi skal reise, hvorfor går du ut fra det? Nei vi vet ingenting om hvordan denne sykdommen utvikler seg i fremtiden så vi får vel spent vente å se. 

Jeg har prioritert et ikkeeksisterende barn i 9 mnd. nå. Drikker ikke alkohol eller kaffe, spiser ikke upastorisert ost, holder meg unna mitt favorittpålegg spekemat etc etc. Jeg er ikke gravd og har heller aldri vært det. Det begynner helt ærlig å ta på. Så ja jeg er lite lysten på å kaste 40 000 kr og den etterlengtede ferien min ut av vinduet for dette ikkeeksisterende barnet. Dette begynner å ta på, men takk for stikket.

TS

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok gulfebervaksine + noen andre da jeg var veldig tidlig på vei. Jeg visste ikke at jeg var gravid. Det var vel snakk om ca 8-9 dager etter EL,  når jeg regner meg tilbake. Det var ikke noe problem i følge legen min :-)

Anonymkode: b2147...2dd

ok, takk for svar. Jeg tror bare jeg kjører på. Føler hele livet mitt har vært satt på vent for ingenting i 9 mnd. nå. Det står jo også at "Det er ikke funnet økt forekomst av fostermisdannelser" av vaksinen, så da slapper jeg litt mer av.

TS

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor dere skal, men i endel land i f. eks Afrika får man ikke reise videre med fly uten dokumentert gulfebervaksine. 

Hilsen hun som skulle inn i Sør-Afrika fra Uganda men hadde glemt vaksinasjonskortet...👹

Skrevet
39 minutter siden, Muffin skrev:

Nå vet jeg ikke hvor dere skal, men i endel land i f. eks Afrika får man ikke reise videre med fly uten dokumentert gulfebervaksine. 

Hilsen hun som skulle inn i Sør-Afrika fra Uganda men hadde glemt vaksinasjonskortet...👹

Hehe, nettopp. Det er faktisk et krav om gufebervaksine dit vi skal også, ikke at de pleier å sjekke, men man kan jo være uheldig.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...