Gå til innhold

Hvem er urimelig? Jeg eller Rema?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan Rema post i butikk nekte meg å veksle 750 kr til sedler når alt jeg har fra et loddsalg er mynter på 1, 5, 10 og 20 kr? Altså 750 kr til sammen. Under et besøk på min lokale Rema som også har post i butikk, forsøkte jeg der (fra post-disken) å få veksla disse myntene. De var ikke helt velvillige til å bruke tid på det, men jeg fikk det til til slutt. Ville bare spare meg for å ha så mange mynter. Selvsagt er banken lettere, men nå ble det sånn. Dessuten er det 100 meter til Rema, og 3 km til banken, og jeg har ikke bil.. De ordna det fra en vanlig kasse, ikke fra posten sin kasse. Kan de virkelig nekte meg å veksle så mye, bare fordi det kan ta litt "ekstra tid" å gjøre det? Kunne jeg ikke "bare" putta myntene i mynt-boksen ved post-disken, fått sedler, og ferdig med det? Mener jeg har fått gjøre det før.. Min lokale post i butikk har nylig flytta fra Meny og til Rema, og jeg mener jeg fikk veksle så mye om gangen mens de var på Meny (hadde andre ansatte da selvfølgelig, men dog...) 

Hvem er urimelig her? Er jeg den urimelige, eller er det Rema som er det?

Anonymkode: c1a03...b0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er urimelig. 

Anonymkode: 8653f...135

• Liker 31
Skrevet

Du er urimelig.

Anonymkode: 0fbce...6c3

• Liker 14
Skrevet

Det tror jeg de kan nekte deg men det gjorde de altså ikke, så da vil jeg iallefall ikke si at Rema var urimelige her.

• Liker 17
Skrevet

Veksling er ikke en menneskerett. Klart det kan nekte deg.

• Liker 18
Skrevet

Du er urimelig. 

Anonymkode: 888f4...b5e

• Liker 9
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

De kan gjøre deg en tjeneste og være grei å veksle. De trenger ikke. Du kan selvfølgelig betale med så mye småpenger du ønsker dersom du kjøper noe.

Går du i banken betaler du gebyr for denne tjenesten.

Du er urimelig.

Endret av Coolaid
Skrevet

Hadde de vært BiB (bank i butikk) skulle de ha gjort dette uten å mukke. Siden de kun er PiB, var de i utgangspunktet grei med deg siden du fikk veksle.

Anonymkode: 672ae...92d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde vel heller betalt med mynt på fleire handleturar, dersom dei har automat å putte mynt i. 750 kr er ein del å veksle!

Endret av Fjaselina
  • Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Som flere andre skriver, du er urimelig,. 

Skrevet

Hvis du handler, trenger ikke butikken å ta i mot mer enn 25 av hver mynt i betaling. Når det gjelder veksling er ikke det noen menneskerett... De kan være greie, eller de kan la være.

Anonymkode: 2cc9a...69e

• Liker 8
Skrevet

Har fått veksle over 1000 kr i mynter på butikken her. Er Spar :) Gjort det to ganger. Ene boksen ble helt full. Så talte de opp og tok resten i posen og hadde dermed vekslepenger til neste dag.

Anonymkode: 5e8ed...c5b

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan Rema post i butikk nekte meg å veksle 750 kr til sedler når alt jeg har fra et loddsalg er mynter på 1, 5, 10 og 20 kr? Altså 750 kr til sammen. Under et besøk på min lokale Rema som også har post i butikk, forsøkte jeg der (fra post-disken) å få veksla disse myntene. De var ikke helt velvillige til å bruke tid på det, men jeg fikk det til til slutt. Ville bare spare meg for å ha så mange mynter. Selvsagt er banken lettere, men nå ble det sånn. Dessuten er det 100 meter til Rema, og 3 km til banken, og jeg har ikke bil.. De ordna det fra en vanlig kasse, ikke fra posten sin kasse. Kan de virkelig nekte meg å veksle så mye, bare fordi det kan ta litt "ekstra tid" å gjøre det? Kunne jeg ikke "bare" putta myntene i mynt-boksen ved post-disken, fått sedler, og ferdig med det? Mener jeg har fått gjøre det før.. Min lokale post i butikk har nylig flytta fra Meny og til Rema, og jeg mener jeg fikk veksle så mye om gangen mens de var på Meny (hadde andre ansatte da selvfølgelig, men dog...) 

Hvem er urimelig her? Er jeg den urimelige, eller er det Rema som er det?

Anonymkode: c1a03...b0e

Rema 1000 driver butikk, ikke vekslingsautomat for loddselgere, så enkelt er det. Banken har mynttellemaskiner dersom du trenger å veksle. Aldri hørt på makan!

Anonymkode: 3d0f7...a42

• Liker 21
Skrevet

Enig med de andre, du er urimelig. 

Anonymkode: 60194...e64

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også du er urimelig. Det er vanlig å betale gebyr i banken når man skal veksle slike summer. Hm, egentlig der det nettopp dette siste som er urimelig, at bankene tar gebyr for slikt....

Anonymkode: 51410...775

• Liker 4
Skrevet

Du er urimelig. Jeg har jobbet i post i butikk, og slik veksling tar lang tid. Det er jo mest av hensyn til andre kunder at tiden er et problem. Så lenge du står og putter på mynter er kassa opptatt, og da blir det fort veldig lang kø. Veksling er ikke noe du har krav på i det hele tatt, og burde være veldig fornøyd med at de sa ja i det hele tatt. 

Anonymkode: 741c5...ac4

• Liker 5
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rema 1000 driver butikk, ikke vekslingsautomat for loddselgere, så enkelt er det. Banken har mynttellemaskiner dersom du trenger å veksle. Aldri hørt på makan!

Urimelig at banken tar seg betalt fordi noen som selger lodd og tjener penger bruker bankens tellemaskin for å telle opp og veksle inn penger fra loddselgervirksomheten? Nei, absolutt ikke. De fleste banker veksler og gratis for egne kunder, når de setter tellemaskinens innskudd inn på konto. Skal ts ha pengene ut igjen, så kan hun like gratis bruke minibanken eller ta ut penger samtidig med kjøp i sin Rema butikk. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Coolaid skrev:

De kan gjøre deg en tjeneste og være grei å veksle. De trenger ikke. Du kan selvfølgelig betale med så mye småpenger du ønsker dersom du kjøper noe.

Går du i banken betaler du gebyr for denne tjenesten.

Du er urimelig.

Det stemmer ikke. 

Sentralbankloven § 14: Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel1 i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

• Liker 9
Skrevet

Hvis det skaper kø kan de nekte deg å veksle såpass store beløp. Dette er med hensyn til andre kunder. Postkassen har som regel ikke så mye veksel og derfor måtte de gå i kassen.

Anonymkode: b40fb...686

Skrevet

Dette er vel ikke noe du har krav på, men er jo "lov" å spørre. Syns det er litt småfrekt hvis du kranglet deg til det da...

Husker jeg ble spurt på lokalbutikken om jeg hadde ekstra myner jeg ville veksle, pga. de hadde for lite mynter i kassa. I et sånt tilfelle kan det jo hende de hadde blitt glad for at du spurte. Så kommer nok an på situasjonen og hvem du møter bak kassa, har de mye å gjøre og mer enn nok mynter skjønner jeg godt at de ikke gidder. :)

Anonymkode: d1359...b6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...