AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Den dumme huseieren bestemte at jeg skulle bestille strøm i mitt navn. Jeg har ikke fått penger av én eneste. De sier bare at de har vært hjemme hos foreldrene 1 uke og skal ha avslag på det ene og det andre. Jeg er den som har vært mest borte og brukt minst strøm. Så vi kommer aldri frem til hvor mye de skal betale. Jeg tenkte at det riktige er å dele det likt uavhengig om de har reist bort, siden det har tross alt jeg også. Jeg godtok aldri å ha strømmen i mitt navn og dette skaper mye stress for meg. Jeg bestilte det ikke selv men huseieren bestilte i mitt navn. Så kan de si at jeg burde ha sagt i fra tidligere for de har brukt opp pengene og får ikke stipend før nesten måned og så videre. Alltid en unskyldning. Hva skal jeg gjøre? Vil bare flytte herfra. Anonymkode: 747ef...c96
Gjest SuperSonic Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 (endret) For det første så har ikke huseier lov til å bestille ting i ditt navn. Du hsr vel skrevet under en kontrakt med strømleverandør, eller har han signert med ditt navn? Jeg hadde lett tatt den kjipe tonen med å reise bort en helg og kuttet strømmen. Så får de virkelig lære seg. Hvis du skal ta den mer voksne metoden så ville ordnet meg fakturaer du kan sende ut, for å så la de gå til inkasso. Og det riktige er at totale strømregningen blir delt likt. De betaler jo ikke mindre leie når de er bortreist. Endret 23. oktober 2016 av SuperSonic
Kvinne87Rogaland Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 Da kontakter du huseier og krever at han betaler regningen utenom din del, også får han kreve inn resten sammen med husleien. Ikke din oppgave å leke torpedo. 35
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Kan du ta opp problemet med huseieren? Kanskje dere kan komme til en løsning sammen. Eller er det noen måte du kan ta fra de andre noen rettigheter slik at de skjønner alvoret av problemet? Anonymkode: 86b11...f10 1
herremann Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 Strømregninga deles likt mellom alle. At dem har vært bortreist er irrelevant. Blir som å kreve fritak fra å betale husleie i perioden man er bortreist. 17
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den dumme huseieren bestemte at jeg skulle bestille strøm i mitt navn. Jeg har ikke fått penger av én eneste. De sier bare at de har vært hjemme hos foreldrene 1 uke og skal ha avslag på det ene og det andre. Jeg er den som har vært mest borte og brukt minst strøm. Så vi kommer aldri frem til hvor mye de skal betale. Jeg tenkte at det riktige er å dele det likt uavhengig om de har reist bort, siden det har tross alt jeg også. Jeg godtok aldri å ha strømmen i mitt navn og dette skaper mye stress for meg. Jeg bestilte det ikke selv men huseieren bestilte i mitt navn. Så kan de si at jeg burde ha sagt i fra tidligere for de har brukt opp pengene og får ikke stipend før nesten måned og så videre. Alltid en unskyldning. Hva skal jeg gjøre? Vil bare flytte herfra. Anonymkode: 747ef...c96 Det var skikkelig råttent gjort av de andre. Har ikke et godt råd til deg, utenom å si ifra til huseiger om å dele regningen opp for deg og legge til i husleiga Anonymkode: c882d...325 4
Kvinne87Rogaland Skrevet 23. oktober 2016 #7 Skrevet 23. oktober 2016 Eventuelt kan du skru ut lyspærene på rommene deres og nekte å gi de tilbake før de har betalt. Betaler de ikke, får de ikke strøm 11
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #8 Skrevet 23. oktober 2016 Så flaut at voksne mennesker ikke skjønner hvordan faste kostnader fungerer. Selv om man er borte en uke må jo strømmen betales. Dette minner meg om da jeg delte internett med et jentekollektiv, og fikk hele tiden meldinger om at "nå reiser Berit bort i en uke så da betaler hun så og så mye mindre på internetten". Sukk. Egentlig anbefaler jeg deg å bare flytte. Måten de oppfører seg på viser at de ikke kommer til å endre seg med det første. Anonymkode: e8b56...17e 14
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #9 Skrevet 23. oktober 2016 Ser nå at huseier bestilte i ditt navn uten samtykke. Det er ulovlig, og du kan anmelde ham. Anonymkode: e8b56...17e 14
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #10 Skrevet 23. oktober 2016 og skru av strømmen, frem til tullingene betaler... Anonymkode: 63ccf...f7e 11
dillyduzit Skrevet 23. oktober 2016 #11 Skrevet 23. oktober 2016 Ville også bare skrudd av strømmen når du reiser bort, og helt ærlig tenker jeg at de heller ikke vet hvordan den skal skrues på igjen. Men kanskje jeg skal prøve meg hos banken og strømforhandleren min også? "Dere, nå reiser jeg bort i 2 dager, så da skal jeg betale så mye mindre fordi jeg ikke kommer til å være der" 11
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #12 Skrevet 23. oktober 2016 Hvordan skrur jeg av strømmen da? I sikringsskapet? Den kan de jo lett slå på igjen. Går det an å ringe de som leverer strøm og be de kutte hele strømmen selvom de har leveringsplikt? Helt ærlig så er jeg så lite hjemme at jeg klarer meg uten strøm. Om man fortsatt kan bruke vasken og trekke i snoren ? Anonymkode: 747ef...c96
dillyduzit Skrevet 23. oktober 2016 #13 Skrevet 23. oktober 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skrur jeg av strømmen da? I sikringsskapet? Den kan de jo lett slå på igjen. Går det an å ringe de som leverer strøm og be de kutte hele strømmen selvom de har leveringsplikt? Helt ærlig så er jeg så lite hjemme at jeg klarer meg uten strøm. Om man fortsatt kan bruke vasken og trekke i snoren ? Anonymkode: 747ef...c96 I sikringskapet ja, om du er heldig har du nøkkel til skapet, den tar du bare med deg etter du har låst skapet. Det skal være en hovedbryter, men pass på, den tar med kjøleskap og fryser og. Eventuelt kan du skru av hver sikring for alt, men la kjøleskap og fryser stå igjen. Vann og trekke i snoren har ingen betydning på strømmen, der må du slå av på vannbryteren. 2
Rakelmaki Skrevet 23. oktober 2016 #14 Skrevet 23. oktober 2016 Dette har jeg opplevd! Det jeg gjorde var å ringe huseier og spørre om han kunne trekke penger fra deres depositumskonto og sende til meg. Det gjorde han med en gang og deretter tok han over strømregningen. Problem solved. 19
Hactar Skrevet 23. oktober 2016 #15 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg ville ikke begynt med noen straff av medbeboerne dine selv om de er noen uansvarlige slasker. Jeg ville tatt det med huseier. Si at du ikke ønsker å stå ansvarlig for strømmen siden du ikke har noen muligheter for å drive inn pengene når de andre ikke betaler. Be om at han etterbetaler deg uteværende beløp fra de andres depositumskonto. Om huseier er vrang, kan du kontakte strømleverandøren direkte og bestride at du har inngått noen avtale med dem. Forklar at huseier har bestilt i ditt navn uten tillatelse, og be dem inngå avtale med ham i stedet for. Går ikke det, må du jo bare si opp avtalen, og så får eieren av anlegget (huseier) ordne med ny strømavtale. Hvis det går så langt, ville jeg sett meg om etter er annet sted å bo. Da er huseier såpass lite interessert i å være profesjonell at det fort kan oppstå andre problemer også. 8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #16 Skrevet 23. oktober 2016 Ring strømselskapet og be dem kutte strømmen, så reiser du bort. Anonymkode: 6243d...ef9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #17 Skrevet 23. oktober 2016 Først og fremst, få klarhet rundt detaljene med strømavtalen. Har huseier tegnet abonnement i ditt navn, høres dette svært suspekt ut, og du bør få sagt den opp med det aller første. Hvis du skal fortsette å ha den i ditt navn, bør du kreve at de øvrige i kollektivet skriver under på en avtale hvor de forplikter seg til å betale sin andel av strømmen. Alle betaler likt uansett om de oppholder seg i boligen eller ikke. Huseier må gjerne være inne i bildet. Det kan for eksempel være et vedlegg til husleiekontrakten og grunn for oppsigelse av kontrakten og dekning gjennom depositumskonto dersom betaling ikke skjer. Høres utrolig uryddig ut, håper det ordner seg. Det er ikke ditt ansvar å være innkrever! Huffa meg... Anonymkode: 26c72...1e7 1
Juniper Skrevet 23. oktober 2016 #18 Skrevet 23. oktober 2016 Kontakt strømleverandør, og gi beskjed om at du ikke har tegnet noen avtale, men at du mistenker at huseieren har gjort det i ditt navn uten samtykke. Du kan trolig spørre de om råd i forhold til hvordan du skal håndtere det videre. De er ikke interessert i å være en del av en ulovlig avtale. Huseieren har gjort dette i ditt navn fordi han ikke gidder styre selv med å kreve inn penger. 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #19 Skrevet 23. oktober 2016 2 timer siden, Rakelmaki skrev: Dette har jeg opplevd! Det jeg gjorde var å ringe huseier og spørre om han kunne trekke penger fra deres depositumskonto og sende til meg. Det gjorde han med en gang og deretter tok han over strømregningen. Problem solved. Da har ikke depositumkontoen blitt opprettet på riktig måte, for huseier har ikke lov til og skal ikke ha mulighet til å gjøre trekk derfra uten at det godkjennes av leietaker. Anonymkode: 193e5...eaa 11
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #20 Skrevet 23. oktober 2016 Leveringsplikten til strømleverandøren innebærer bare at de ikke kan kutte strømmen etter eget forgodtbefinnende. Hvis strømabonnenten (som i dette tilfellet er deg) sier at den skal kuttes så skal de gjøre det. Du burde klaget med en gang du fikk greie på at huseieren hadde opprettet avtalen i ditt navn. Det er ikke lov hvis ikke det er avtalt med deg, men det blir ganske vanskelig å bevise hvis du har fått regning og ventet lenge med å si noe. Anonymkode: 193e5...eaa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå