Gå til innhold

Ønsker meg en stol som også er et blikkfang i stua. Hva er din favorittdesignstol?

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

Stilig og samtidig god å sitte i...

Vi er i ferd med å ommøblere hjemme, og i den sammenhengen trenger vi en ny «godstol». Stolen må være god å sitte i, både til avslapning, krype oppi med en god bok, og kunne fungere som en ekstra stol sammen med sofaene hvis vi trenger det til kaffe eller sosialt med venner. Samtidig trenger vi noe som bryter opp litt i stua, så den kan gjerne være et blikkfang i stua, enten pga farge eller design. Vi er glad i skandinavisk retrostil, selv om vi ikke er heeelt gjennomførte på det området. 

Vi vurderer å kjøpe en pent brukt stol, men hva? Hva er din favoritt designerstol? Det er altså i «godstol»-segmentet vi leter: en stol med behagelig sittekomfort og høy rygg. Den må ikke nødvendigvis ha regulerbar rygg, men bør ha fotskammel.

Eksempler på hva jeg liker:
Bruno Mathsson Jetson 

dux_jetson_classic_soft_black_side_600x640.jpg

Spinnaker by Hødnebø

p.jpg

Variér Peel

Peel-chair-Fame-Fabric-Blue_varier_product2.png

Endret av Margit Spat

Fortsetter under...

Ingen av destolene oppfyller funksjonalitetskravet til god å krype oppi.

Jeg er svært lite opptatt av designere, så lenestolen her er en enkel grå recliner fra Bohus. Kjedelig, men veldig behagelig. 

Anonymkode: 56721...f2a

Gjest Margit Spat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av destolene oppfyller funksjonalitetskravet til god å krype oppi.

Jeg er svært lite opptatt av designere, så lenestolen her er en enkel grå recliner fra Bohus. Kjedelig, men veldig behagelig. 

Anonymkode: 56721...f2a

Der er jeg uenig med deg. Jeg har prøvesittet alle tre, og sitter godt, med beina oppunder meg eller i skredderstilling, i alle tre. Jeg er ikke veldig høy eller langbeint, så de funker til det for meg. 

Av disse tre liker jeg klart best Bruno Mathsson Jetson.
Hvis du vil ha en stol som også er god å krype opp i er Slow Chair fantastisk! Den er også ganske bred, så man har god plass. Masse plass til 1 voksen, og også god plass til 1 voksen pluss et barn.Bilderesultat for slow chair

Endret av Lula

Annonse

Gjest Margit Spat
29 minutter siden, Lula skrev:

Av disse tre liker jeg klart best Bruno Mathsson Jetson.
Hvis du vil ha en stol som også er god å krype opp i er Slow Chair fantastisk! Den er også ganske bred, så man har god plass. Masse plass til 1 voksen, og også god plass til 1 voksen pluss et barn.Bilderesultat for slow chair

Ja, den er et godt alternativ! Stive bruktpriser på dem, synes jeg, men den er absolutt verdt å ha i bakhodet. 

Har elsket Egget stolen av Arne J, men prisen er så stiv. Vi kjøpte noen som lignet som kommer fra Brunstad og heter Amanda😃

Anonymkode: 257a8...27e

• Liker 1

Annonse

Min favoritt gjennom flere år (som lommeboken aldri har hatt råd til) er Calin fra Pascal Mourgue;

CALIN Ligne Roset

Gjerne ikke helt stilen du så etter, de kommer også med puff forresten, og kan legges nesten flatt. Ellers så liker jeg godt Dondoli og Pocci sin AMY, inspirert av Arne Jacobsen, som også fås med puff og i skinn;

AMY Ligne Roset

Men jeg har en lommebok som må prioritere annerledes og, og har en arvet stressless og Benarp fra Ikea :)

Anonymkode: e03c3...2eb

Av de du selv lister opp så liker jeg Peel best - men det må tilføyes at jeg aldri har sittet i en. Det samme gjelder de andre du lister til, og det med sittekomfort må telle en hel del i en godstol. 

Min personlige favoritt (som har prydet min stue i 20 år) er Balans Gravity. 

gravity-balans-stokke-2_0.jpg

• Liker 1
Annonse
Gjest Magnifiq
13 timer siden, KatteLatte skrev:

Her var det mye fint! Dessverre også mye dyrt 😞 Noen som har erfaring med replika? 

Jeg kjøper aldri replika. Noe av poenget med de ekte er jo også kvaliteten.

Da kjøper jeg heller noe helt annet, eller sparer til jeg har pengene.

Gjest Margit Spat

Takk til alle som har kommet med sine innspill! Her var det mye fint! :helen:
Og siden dette drar litt i langdrag, og vi ikke har skaffet oss en stol ennå: hvis noen har flere fine stoler «på lur»: keep ’em coming! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...