Gå til innhold

Barn og konflikter på skolen.

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten mamma!
Skrevet

Har en 11 åring som stadig havner i konflikter han ikke klarer å komme seg ut av på en "god" måte på skolen! :-( Det starter gjerne med at noen terger han, og så er det hele i gang med å skulle ta hevn etc. Grunnen til at han gjerne blir offer for terging o.l. er sannsynligvis fordi han lar det gå veldig innpå seg, og hisser seg opp. Det er jo en kjennsgjerning at det er morsomst å la ting gå utover de som reagerer tilbake! :-?

Ellers er han både skoleflink og grei, men dette begynner å slite veldig både på han og oss foreldre! Vi har nå kommet til et punkt hvor hverdagen mer eller mindre består av (føles det ihvertfall som...) at han ikke vil på skolen, hater skolen etc etc......

Har hatt møter med både rektor og læreren hans, men jeg syns ikke de er flinke nok til å ta tak i problemene. Mulig det er fordi det er en veldig stor skole, men barnet mitt skal da vel ikke behøve å lide for den dårlige lærerkapasiteten! :evil:

Dette gjør meg så sint, frustrert og lei meg, det er så vondt å se at han sliter sånn som han gjør nå!!! :cry:

Noen som har gode råd til hva jeg/vi selv kan gjøre, så er jeg takknemlig for det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si hva du bør gjøre. Men bra du har hatt møte med de på skolen. Er faktisk ikke alle foreldre som vil det!

Men det er jo synd å høre at de ikke gjør noe med det. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt igjen og krevd at de hadde gjort noe.. Det gjelder å stå på! Og å prate med sønnen din så klart..men det regner jeg jo med at du har gjort.

Lykke til i allefall!

Har liksom ingen super gode råd!

Skrevet

Du sier du har snakket med lærer og rektor om problemet.

Kanksje det kan være lurt for deg å tenke gjennom følgende:

Hva synes du bør gjøres fra skolens side? Og hva bør du som foreldre gjøre?

Gjest Trådstarter!
Skrevet
Du sier du har snakket med lærer og rektor om problemet.

Kanksje det kan være lurt for deg å tenke gjennom følgende:

Hva synes du bør gjøres fra skolens side? Og hva bør du som foreldre gjøre?

Vi har hatt 3-4 møter med læreren hans etter skolestart i høst (ny lærer for han i år), og tilslutt, da vi følte at ikke nok ble gjort, ringte vi rektor og ba om et møte med han og læreren sammen! Vi var veldig tydelige på at dette ikke var fordi vi ikke var fornøyd med lærerens innsats, men fordi vi følte rektor burde involveres. Dette fordi det er svært mye uro, og relativt dårlig miljø i hele klassen.

Vi har altså tenkt nøye igjennom hva vi ønsker fra skolens side, og formidlet dette klart. Samtidig har vi også vært veldig bevisste vår rolle som foreldre, og vårt ansvar her. Dette har vi også formidlet til skolen. Jeg føler imidlertid hovedproblemet er at det er mye fine ord og løfter fra både rektor og lærer, men at de ikke har ressurser eller kapasitet til å få gjennomført! :-?

Det er derfor jeg ønsker å høre om andre har lignende erfaringer, og råd på veien videre til oss! :wink:

Skrevet
Mulig å skifte skole?

Hmmm...tror ikke så mange andre skoler har bedre lærertetthet om dagen.

For det er lærertetthet du ser på som problemet for din sønn? Det blir for mye for en lærer å hjelpe ungen din til å bedre atferd, samt også ha ansvaret for en hel klasse?

Gjest Trådstarter..
Skrevet

Hmmm...tror ikke så mange andre skoler har bedre lærertetthet om dagen.

For det er lærertetthet du ser på som problemet for din sønn? Det blir for mye for en lærer å hjelpe ungen din til å bedre atferd, samt også ha ansvaret for en hel klasse?

:Nikke: Ja, det er helt riktig Xavia! Føler jeg :murvegg: uansett hvor jeg snur meg!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Om sønnen din har problemer med temperamentet, kan vel ikke reguleres av lærertetthet. Selvfølgelig kan man da til en viss grad gå mer inn på ertingen han utsettes for av de andre, men min bror hadde det samme problemet på en svært liten skole uten at det hjalp å ha mange lærere der. Problemet var i all hovedsak at han tok voldsomt inn på seg alt, berettiget eller uberettiget, det de andre elevene sa og gjorde, og greide å vri alt til å være ment personlig mot ham. Fort hissig, fort lei seg. Selvfølgelig et drømmeoffer for erting, men tok også til seg det som slett ikke var erting.

Kanskje det går an å gripe fatt i sinnemestring for sønnen din?

Skrevet

Det finnes ikke noen alternative skoler i nærheten da..

FAS - sjekk medlemmer .. kanskje det finnes noe der.

Ofte kan det være bra å komme vekk fra en "destruktiv" hverdag - og inn i et miljø med stor lærer/voksentetthet - og en litt alternativ måte å løse skoledagen på.

Skrevet
Om sønnen din har problemer med temperamentet, kan vel ikke reguleres av lærertetthet.

Enig!

Skrevet

Du må be om et foreldremøte!

Hvis miljøet er generelt dårlig i klassen, må det da være i alle foreldres interesse å gjøre noe med det? Det bør i aller høyeste grad være interessant for læreren.

Hvis det viser seg at sønnen din er i stadig klammeri med ENKELTE elever, må det arrangeres et møte dere foreldre i mellom. Dere må ta en prat om dette og finne noen kreative løsninger! Ta i neste omgang ungene med på møte - de har godt av å høre at "nå tar de voksne ansvar for situasjonen..."

Skrevet

Miljøbytte kan hjelpe selv om man ikke endrer på lærertettheten, mn kommer litt ut av spiralen ved at de andre forventer reaksjoner fra ham. Vet noen har god erafring med å bytte til Steinerskolen.

Skrevet

det er viktig at foreldrene lærer barnet å sette ord på følelser.

i dette tilfellet virker det som om barnet kunne trengt bedre selvtillit. kanskje du kan foreslå for læreren at dere skal samarbeide om å bedre hans selvtillit?...ikke godt å si...

kanskje dere må ha et møte med klasseforstander der også mobbernes foreldre kommer?...

...som forelder så forhold deg rolig, vis at barnet ditt kan stole på deg slik at han ikke føler seg skyldig i mobbingen selv!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det som er utrolig viktig, er at sønnen din IKKE er den som får skylden for alt. Det er ofte slik, at den som lager mest uro, også er den som veldig ofte får skylden for det meste.

Derfor er det viktig, at de andre som begynner, også får en del av"straffen" ( kjeften). Men det er jo veldig viktig å forklare han, at selv om andre gjør si og så, er det ikke dermed sagt han har lov til å ta igjen.

Et sted må de begynne, og jeg tror som lærer jeg ville laget i stand et klassemøte. Der elevene fikk si hva de mente om slåssing, plaging ol. Det er ikke snakk om å henge ut noen, og det er utrolig viktig å poengtere for elevene. Men at de rett og slett får satt ord på følelsene sine, og der også din sønn.

Gjest Far til 2
Skrevet

Hvorfor ikke ta det opp med de andre foreldrene ved anledning. Om flere får fokus på problemstillingen vil sansynligvis mye av mobbingen slutte.

Fortsatt vil det være enkeltindivider som ikke gir seg, kansje fordi det finnes foreldre som overser problemstillingen, men da får i det minst skolen bedre mulighter til å følge opp og holde en viss kontrol.

Jeg er så naiv at jeg tror flertallet av foreldrene vil ta problemet opp med egne barn for om mulig å få slutt på denne plagingen. Men desverre er det ofte slik at de barna som plager andre mest har foreldre som bryr seg minst.

Far til 2

Skrevet

Jeg syns det burde innkalles til foreldremøte! Når det er et dårlig klasse/skole-miljø så tror jeg ikke verken en enkelt familie, en enkelt lærer eller en rektor kan endre på dette - det er noe som må skje i fellesskap, med hjelp fra både skolens ledelse, foreldrenen og elevene selv.

Det som er problemet med foreldremøter, er at de foreldrene som absolutt burde ha vært der dessverre sjelden dukker opp... :roll:

K

Gjest Trådstarter....
Skrevet

Takk for mange fine tilbakemeldinger og gode forslag, setter pris på det! :)

:) Vi er i gang med å skaffe sønnen vår hjelp til å mestre sinnet sitt, men slike ting tar tid - dessverre! Pusher på så godt vi kan! Det viktige er, som noen også påpekte, at de opprinnelige "synderne" også får en reprimande, og ikke bare den som blir "terget opp"......! Har tatt dette opp med lærerne, og jeg håper de tar det på alvor!

Vi har hatt foreldremøte (denne uken) mht klimaet og urofaktoren i klassen generelt (det er ille..), men som noen her sa; de foreldrene som virkelig burde vært der, stilte ikke opp! Tror det er en vanlig problemstilling! :-?

Vi gjør vårt, og snakker masse med sønnen vår om årsaksforhold til at disse tingene skjer, hvordan han kan trene seg opp til å reagere annerledes etc, så vi får håpe det går godt til slutt!

Skrevet

Etter det som er forklart her - så virker det som om barnet har et veldig lavt selvbilde......... siden han er så nærtagen. Og barn er stygge mot hverandre! Finner de et svakt punkt - så brukes det for å hevde seg selv.

Har du prøvd å få inn PPT? Bare stå på - ikke gi deg!!! Gå til skolen - krev din rett og be om mer ekspertise.

Når det gjelder bytte av skole - så kan det være en fordel i den forstand at den baning som det har blitt på adferd i klassen vil være borte. Og gutten vil kunne starte med blanke ark og ikke være utsatt for adferd som det har blitt baning i. MEN....... kanskje en skal prøve å komme litt til bunns i hvorfor det er slik, og prøve og skape noe gutten kan hevde seg på, mestre bedre enn de andre slik at selvbildet øker og denne nedrakkingen ikke betyr så mye fordi han selv ser at han mestrer noen ting bedre enn andre.............

Lykke til!! Har noe av samme problematikk..... så stå på og helse apparat- ting lar seg løse som regel - bare man finner knutepunktet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...