Gå til innhold

Nye venner etter fylte 30 når man ikke har Barn og flyttet til nytt sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er over 30 og har flyttet til nytt sted. De få jeg kjenner her fra før har barn og har sine egne greier gående. Helt umulig å få med på noe som helst! Selv er jeg i en situasjon hvor jeg har hund, krevende jobb og samboer. 

De nye venninnene jeg fikk i starten da jeg flytta hit var single og "krevde" veldig mye tid og oppmerksomhet. Ingen forståelse for at jeg måtte/ville hjem til hund og mann og ikke kunne henge med dem til langt på natt flere ganger i uken. 

Jeg føler på en måte at jeg faller litt mellom to stoler, ikke passer jeg inn med småbarnforeldrene og ikke har jeg kapasitet til å ta vare på single venninner med stort oppmerksomhetsbehov. 

Jeg er nok litt sjenert og det tar litt tid å åpne meg opp, men har flyttet mye rundt I 20-årene og alltid klart å bygge et nettverk på nye plasser. Nå har jeg bodd her fra 29-31 og fått mange bekjente men ikke én eneste ny nær venninne som det f.eks. er naturlig å gå på kino eller ta en kaffe med. 

Jeg savner egne venninner som kan møtes til en kaffe, se en film eller komme på middagsbesøk og ta noen glass vin uten å måtte fly på byn eller bli værende til sent på natt. 

Er det urealistisk å finne nye venner som er i ca. samme situasjon som meg selv? Jeg har på en måte innfunnet meg med at jeg nok ikke får et nytt nettverk før jeg evt. får barn selv. Er det noen som kjenner seg igjen? Noen tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Ede skrev:

Jeg er over 30 og har flyttet til nytt sted. De få jeg kjenner her fra før har barn og har sine egne greier gående. Helt umulig å få med på noe som helst! Selv er jeg i en situasjon hvor jeg har hund, krevende jobb og samboer. 

De nye venninnene jeg fikk i starten da jeg flytta hit var single og "krevde" veldig mye tid og oppmerksomhet. Ingen forståelse for at jeg måtte/ville hjem til hund og mann og ikke kunne henge med dem til langt på natt flere ganger i uken. 

Jeg føler på en måte at jeg faller litt mellom to stoler, ikke passer jeg inn med småbarnforeldrene og ikke har jeg kapasitet til å ta vare på single venninner med stort oppmerksomhetsbehov. 

Jeg er nok litt sjenert og det tar litt tid å åpne meg opp, men har flyttet mye rundt I 20-årene og alltid klart å bygge et nettverk på nye plasser. Nå har jeg bodd her fra 29-31 og fått mange bekjente men ikke én eneste ny nær venninne som det f.eks. er naturlig å gå på kino eller ta en kaffe med. 

Jeg savner egne venninner som kan møtes til en kaffe, se en film eller komme på middagsbesøk og ta noen glass vin uten å måtte fly på byn eller bli værende til sent på natt. 

Er det urealistisk å finne nye venner som er i ca. samme situasjon som meg selv? Jeg har på en måte innfunnet meg med at jeg nok ikke får et nytt nettverk før jeg evt. får barn selv. Er det noen som kjenner seg igjen? Noen tips? 

Du kan kontakte besøksvenn- tjenesten via Røde Kors. Ellers så har du også Aktivitetsvenner.no. Lykke til😊

Skrevet
5 minutter siden, Ede skrev:

Litt i samme situasjon som deg. Samboer men ingen barn og ca på samme alder. Hvor bor du hen?

Anonymkode: 33718...f8d

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Mari Y skrev:

Du kan kontakte besøksvenn- tjenesten via Røde Kors. Ellers så har du også Aktivitetsvenner.no. Lykke til😊

Besøksvenn tjenesten? Ma får ikke venner av det.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Ede skrev:

Som om jeg skulle skrevet det selv! Er akkurat flyttet til Trondheim...har mann, men ingen barn. Savner venninnene mine veldig. Hvor holder du til? Tror kanskje det er vanskelig å få gode venninner i denne fasen i livet, og at det vil bli mye lettere når man evt. får barn. For min del blir det en stund til. 

Anonymkode: d4ab6...c34

Skrevet

Jeg holder til i Oslo/Bærum. 😊 

Skrevet

Tror nok det kommer til å ordne seg for deg. Er jo godt tegn at du lett får venner og eneste problemet denne gangen var at vennene hadde lyst på for mye av din tid.

Anonymkode: a83bd...60f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det kommer til å ordne seg for deg. Er jo godt tegn at du lett får venner og eneste problemet denne gangen var at vennene hadde lyst på for mye av din tid.

Takk for det. :) problemet er nok at jeg ikke hadde nok å gi og derfor ble sett på som en dårlig venn... Det var liksom alt eller igenting. Høres sikkert dumt ut å be om flere venner når jeg har så lite tid til dem, men det er uansett et savn. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt i samme situasjon som deg. Samboer men ingen barn og ca på samme alder. Hvor bor du hen?

Bor i Bærum, jobber i Oslo. 

Skrevet

Vet at det kan være vanskelig, men det er nok mulig om du leter på de rette stedene. Men en ting som irriterer meg litt med svarene på disse finne-nye-venner trådene er det stadige svaret mange gir om at du bør bli besøksvenn eller frivillig eller lignende. Jeg har selv prøvd dette flere ganger, og er det en ting som er sikkert er at du ikke får noen venner av dette. Som besøksvenn er du en slags støttekontakt for en eller annen trengende person, og det er vel og bra, men det er ikke en VENN sånn sett. Og som frivillig får du kontakt med diverse personer som trenger hjelp og støtte til mye, men det er ikke VENNER. Hvis du holder på i mange år i en sånn organisasjon, vil du kanskje få noen kjente etterhvert, men det er slett ingen selvfølge, og det er ingen lett og rask måte å finne nye venner på. 

Anonymkode: c281e...005

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besøksvenn tjenesten? Ma får ikke venner av det.

Jo. Det er tilrettelagt for å få kontakt med nye mennesker. Har benyttet meg av dette før, og det er utrolig bra☺

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det kan være vanskelig, men det er nok mulig om du leter på de rette stedene. Men en ting som irriterer meg litt med svarene på disse finne-nye-venner trådene er det stadige svaret mange gir om at du bør bli besøksvenn eller frivillig eller lignende. Jeg har selv prøvd dette flere ganger, og er det en ting som er sikkert er at du ikke får noen venner av dette. Som besøksvenn er du en slags støttekontakt for en eller annen trengende person, og det er vel og bra, men det er ikke en VENN sånn sett. Og som frivillig får du kontakt med diverse personer som trenger hjelp og støtte til mye, men det er ikke VENNER. Hvis du holder på i mange år i en sånn organisasjon, vil du kanskje få noen kjente etterhvert, men det er slett ingen selvfølge, og det er ingen lett og rask måte å finne nye venner på. 

Anonymkode: c281e...005

Det er det jo ikke. Men jeg snakker ikke om å BLI besøksvenn, men få det. Kan hende du har hatt andre erfaringer, men vet det er mange som skryter av Besøksvenn- opplegget til Røde Kors. Og å få seg venner, er jo ikke noe som skjer ved å knipse med fingrene, uansett. Min erfaring er at det krever noe innsats, men man bør  også se på de mulighetene man har. Sånn sett tror jeg Røde Kors kan gjøre mye bra for mennesker som mangler sosialt nettverk. Jeg personlig var ikke helt heldig med forrige, men prøver på nytt😉 så kan man gjøre ting som bidrar til at man kommer i kontakt med flere, dersom man vil øke omgangskretsen. Min mening er at man heller ikke trenger mange venner, men at det kan holde med noen få gode. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at av og til så fungerer det bare ikke. Er ingen sin feil, men det passer bare ikke, fordi man er forskjellige. 

Skrevet
9 timer siden, Ede skrev:

Takk for det. :) problemet er nok at jeg ikke hadde nok å gi og derfor ble sett på som en dårlig venn... Det var liksom alt eller igenting. Høres sikkert dumt ut å be om flere venner når jeg har så lite tid til dem, men det er uansett et savn. 

Tja. Kan hende dere bare var veldig forskjellig i bunn og grunn? Er jo ikke sikkert at du er en dårlig venn. Bare at man er for forskjellige noen ganger. Og å ha kontakt med nye mennesker er jo ingen dårlig idé, og jeg sikker på at det er noen som har forståelse for at du ikke alltid har tid, også. Jeg kontaktet besøksvenn- tjenesten i Røde Kors, og fikk en besøksvenn derifra. Ikke vært veldig heldig, men søker på nytt, for selve tiltaket virker veldig bra. Har også tittet på Aktivitetsvenner.no, for jeg har hørt det skal være bra. Har opplevd det vanskelig å få nye venner, men tror man bør jobbe seg oppover. Se på de mulighetene man har. Bor du i Bærum er det også litt nærmere Oslo og byene i omegn, i tillegg til at Bærum er ganske utbygget. Har man også gode sosiale egenskaper, vil jeg nok tro at det også er betydelig lettere å få nye venner. 

Skrevet (endret)
7 timer siden, Mari Y skrev:

Det er det jo ikke. Men jeg snakker ikke om å BLI besøksvenn, men få det. Kan hende du har hatt andre erfaringer, men vet det er mange som skryter av Besøksvenn- opplegget til Røde Kors. Og å få seg venner, er jo ikke noe som skjer ved å knipse med fingrene, uansett. Min erfaring er at det krever noe innsats, men man bør  også se på de mulighetene man har. Sånn sett tror jeg Røde Kors kan gjøre mye bra for mennesker som mangler sosialt nettverk. Jeg personlig var ikke helt heldig med forrige, men prøver på nytt😉 så kan man gjøre ting som bidrar til at man kommer i kontakt med flere, dersom man vil øke omgangskretsen. Min mening er at man heller ikke trenger mange venner, men at det kan holde med noen få gode. 

Besøksvenn er nok et kjempefint tiltak, men tenker at det kanskje er mer om man er veldig ensom en periode og trenger noen å snakke med? F.eks. at man har slitt med sykdom og ikke har blitt helt isolert? Da er det nok en veldig fin måte å komme igang igjen på. 

Jeg føler nok ikke at jeg kan legge beslag på en slik ressurs. Jeg er sånn sett heldig å ha jobb hvor jeg treffer kollegaer hver dag samt samboer å komme hjem til.(Men mulig jeg har missforstått litt ang. besøksvenn. Gi gjerne en rapport på hvordan det gikk for deg nå når du får ny person. :) )

Det jeg savner er skikkelige venninner sånn som jeg har hatt i tidligere faser av livet. Det er nok et todelt problem dette, både at jeg har litt vansker/tregt for å åpne meg opp å gjøre meg sårbar ved å by på meg selv og si, hey, vil du være venner med meg?! Og det at det er en vanskelig periode av livet å få nye venner. De fleste jeg har noe til felles med har det travelt i denne perioden av livet... Med mindre man er nyinnflyttet så har man nok med sine gamle venner vil jeg tro. Hadde nok dessverre vært helt lik selv jeg også hadde jeg bodd på hjemstedet mitt... 

Endret av Ede
Skrevet

Er på samme alder og har samboer. Det som fungerer for meg er å være i et miljø og da blir man kjent med nye folk. Finnes feks danse miljø, klatreklubb, bokklubb, dykkerklubb, gå i kor osv, kanskje du burde prøve en ny hobby og treffe likesinnede ;-) Dette kan man ha tid til selv om man ikke er student. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Sapree skrev:

Er på samme alder og har samboer. Det som fungerer for meg er å være i et miljø og da blir man kjent med nye folk. Finnes feks danse miljø, klatreklubb, bokklubb, dykkerklubb, gå i kor osv, kanskje du burde prøve en ny hobby og treffe likesinnede ;-) Dette kan man ha tid til selv om man ikke er student. 

Dette er nok et godt råd, jeg må nok ut og være litt mer aktiv selv. Jeg ser den! Før kom liksom disse tingene så naturlig, som student eller singel som ofte var ute på fest og på byen ble jeg lettere kjent med nye mennesker. Nå må jeg nok som du sier prøve å finne jeg en hobby! 

• Liker 1
Skrevet

Du som har hund kan jo delta i en hundeklubb, det er sikkert noe organiserte treff i nærheten hvor man driver med trening og sosialisering av hundene. Der treffer du folk med hundeinteresse og det kan jo være folk i alle aldre, kanskje noen damer passende aldersgruppe som du kan bli kjent med :)

• Liker 2
Skrevet

Hva med å begynne i kor? Det er veldig sosialt, og man treffer mange på en gang så sjansene blir større for at man finner noen man klikker med. Eller kanskje det er en fotoklubb i kommunen du bor i, en trimgruppe kanskje? Sjekk ut om det er noen sider på facebook hvor du kan finne informasjon om fritidstilbud, kor, hundeklubber og andre organiserte aktiviteter rundtomkring der du bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...