Mka Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Hei folkens! Jeg vurderer å ta en del av utdanningen min utlandet, mer spesifikt Australia. Jeg har egentlig ikke hørt mye om Australia som et studieland, men England blir for likt Norge kulturelt og jeg vil oppleve noe helt nytt. De fleste universitetene i USA tar bare inn studenter som allerede har startet utdanningen sin, noe jeg ikke har. Så da er det vel bare Australia igjen, som er et engelskspråklig land og som har god utdanning da? Jeg vet det koster helt for jævlig mye å studere i utlandet, spesielt Australia ettersom de ligger på samme nivå, om ikke høyere når det kommer til kost av bo og skole. Heldigvis har jeg jobbet dette halvåret og tjent litt, samtidig som at skolen jeg velger ligger på listen ekstra støtte hos lånekassen. SÅ da lurer jeg på om det er noen som har erfaring av å studere i utlandet, og hvordan det er iforhold til norske skoler/universiteter? Jeg har hørt at de er mye strengere i utlandet enn i Norge og at det stille høyere krav. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare det og at alle pengene bare kommer til å bli bortkastet. Jeg er ikke naturlig skoleflink, men vet at om jeg faktisk prøver kan jeg få det til veldig bra. Har noen erfaringer de ønsker å dele? Hvordan var din opplevelse av å studere i utlandet, og hva var din oppfatning av lærerne og miljøet på skolen? Som vanlig, takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 Har et par gamle venninner som studerte i Australia. Når kursen snudde så var de på nippet til å måtte dra hjem fordi det var så utrolig dyrt. Hjelp fra foreldrene måtte de også få for å klare seg, fordi studielånet var på langt nær nok. Anonymkode: c5c98...d92
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Om du skal dra så bør du jobbe så mye som mulig før avreise. Anonymkode: 272c9...548
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 Ja,du burde spare opp endel og også prøve å jobbe ellers. Jeg studerte i Australia ett semester,og hadde bare penger fra Lånekassen. Det var veldig tøft og på slutten måtte jeg be om lån hjemmefra. Man bruker mye mer penger enn man tror at man skal. Det er masse å oppleve,se og gjøre der som man kanskje ikke beregner. Ellers er Australia et fantastisk land å studere i. Jeg skulle ønske at jeg kunne vært der lengre. Det er annerledes enn Norge,men samtidig likt på endel områder. Har så lyst til å reise tilbake Anonymkode: ad61d...f6b
Søtefrøkna Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Jeg studerer på østkysten av Australia akkurat nå! Skal være her dette semesteret, så ikke veldig lenge igjen. Det negative med skolesystemet i Australia er 1) de starter i slutten av juli, så man mister litt sommerferie - men får samtidig lang juleferie siden man er ferdig i starten/midten av november. I tillegg hater jeg måten de vurderer deg på i ulike fag. Istedenfor en eksamen i slutten av året har de tusen ulike innleveringer, så jeg har hatt én vurdering hver eneste uke siden skolen startet.. Avogtil har man flere uker med fri i starten, men så får man kanskje 5 essay/presentasjoner/prøver som skal gjøres samme uke. Det virker som lærerne kun legger vekt på de formelle kravene når de retter, som antall ord, kilde, grammatikk osv.. Selv om man legger mye arbeid i innholdet gir de sjelden tilbakemelding på det (kun en karakter som liksom skal tale for seg selv). Så når det gjelder skolesystemet vil jeg absolutt påstå at Norges måte å gjøre det på fungerer mye bedre for meg. MEN, og det er et stort men, selve opplevelsen er fantastisk! Det er nydelig her, mange ulike dyre- og plantearter, fantastisk å bo rett med stranda og man blir kjent med mange koselige folk! Vil anbefale å melde seg på "bli-kjekt-tur" i starten av semesteret, der fant jeg mange av vennene mine. :-) Det går fint an å bli kjent med folk i klassen også, men skolesystemet gjør det litt vanskeligere (ingen pauser eller friminutt der det er naturlig å snakke med hverandre, man går liksom fra det ene faget man har til et nytt ett - som også betyr nye folk) så isåfall må man nok gjøre litt innsats. Men det varierer, jeg har blitt venn med en superhyggelig australer som jeg går i klasse med, men vi er bare 8 stk i klassen. Når det gjelder penger så koster en leilighet ca det samme å leie i mnd som i Norge, men man får mye mer (som en veldig fin utsikt og eget bad) for pengene. Vil anbefale å leie en leilighet sammen med noen istedenfor å leie rom i et kollektiv, fordi man får så mye mer for pengene. Det å spise ute og å handle mat i matbutikkene koster litt mindre enn i Norge, så hverdagen bør gå fint. Jeg lever på studielånet + litt penger jeg sparte opp før jeg reiste. Det går fint an å ha en fin hverdag her nede på studielån + litt til, men dersom man vil reise rundt i Australia og oppleve litt mer kan det være lurt å ha spart opp en del ekstra. Håper du tar spranget og reiser, jeg kan love deg at du ikke vil angre! Endret 23. oktober 2016 av Søtefrøkna :-)
Mka Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2016 2 timer siden, Søtefrøkna skrev: Okei! Tusen takk for svaret! Jeg sitter å ser på accommodation nå, og jeg har litt panikk. Jeg skal studere i Brisbane så jeg vet ikke om det er derfor meg det er så dyrt! Flere steder koster det 2500 i uka, som blir over 10 000 i måneden som er kjempe mye. I Norge kan man finne steder til 4000 - 5000 i måneden. Hvordan klarte du å finne et sted å bo?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #8 Skrevet 23. oktober 2016 Må bare komme med et innspill, og det er at Englands kultur overhodet ikke er likt Norges Anonymkode: 39be4...a24
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 Du MÅ i hvert fall være ganske sikker på at du kan få støtte av foreldrene hvis det er krise/kredittkort og at du har eller klarer å skaffe deg 100% jobb i feriene. Hvis du studerer i Australia blir det litt vanskelig fordi ofte trengs folk om sommeren juni-august eller kun i slutten av november og i desember. England er vel og ganske forskjellig fra oss, tror ikke Australia er mer ulikt i hvert fall. Hva med Kanada? Anonymkode: 227b5...b11
Gjest Overrasket Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 (endret) På 10/23/2016 den 5.59, Mka skrev: Hei folkens! Jeg vurderer å ta en del av utdanningen min utlandet, mer spesifikt Australia. Jeg har egentlig ikke hørt mye om Australia som et studieland, men England blir for likt Norge kulturelt og jeg vil oppleve noe helt nytt. De fleste universitetene i USA tar bare inn studenter som allerede har startet utdanningen sin, noe jeg ikke har. Så da er det vel bare Australia igjen, som er et engelskspråklig land og som har god utdanning da? Jeg vet det koster helt for jævlig mye å studere i utlandet, spesielt Australia ettersom de ligger på samme nivå, om ikke høyere når det kommer til kost av bo og skole. Heldigvis har jeg jobbet dette halvåret og tjent litt, samtidig som at skolen jeg velger ligger på listen ekstra støtte hos lånekassen. SÅ da lurer jeg på om det er noen som har erfaring av å studere i utlandet, og hvordan det er iforhold til norske skoler/universiteter? Jeg har hørt at de er mye strengere i utlandet enn i Norge og at det stille høyere krav. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å klare det og at alle pengene bare kommer til å bli bortkastet. Jeg er ikke naturlig skoleflink, men vet at om jeg faktisk prøver kan jeg få det til veldig bra. Har noen erfaringer de ønsker å dele? Hvordan var din opplevelse av å studere i utlandet, og hva var din oppfatning av lærerne og miljøet på skolen? Som vanlig, takk for svar! I fare for å være forkastelig pedantisk vil jeg gjerne følge opp andre svar i tråden og korrigere en liten misforståelse i det som er uthevet over. Det er i mine øyne for få likhetstegn mellom Norge og England til å si at kulturen er lik. Du kan si at det er geografisk for nære for dine preferanser, eller at du har sett for mye av England allerede. Subjektive grunner skal jeg ikke "krangle" på. Men å slå fast at kulturen er for lik høres veldig merkelig ut for meg. Endret 25. oktober 2016 av Overrasket
Sapree Skrevet 29. oktober 2016 #11 Skrevet 29. oktober 2016 Hadde også ett ønske om å studere i Australia men det ble for dyrt for min del (270 000 kr i skolepenger for master!). Jeg valgte Malta som også er en øy og er bra med sol  Engelsk er deres offisielle andrespråk siden landet er en tidligere engelsk koloni. Billig å bo og lave skolepenger.
Søtefrøkna Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 På 23. oktober 2016 den 20.16, Mka skrev: Okei! Tusen takk for svaret! Jeg sitter å ser på accommodation nå, og jeg har litt panikk. Jeg skal studere i Brisbane så jeg vet ikke om det er derfor meg det er så dyrt! Flere steder koster det 2500 i uka, som blir over 10 000 i måneden som er kjempe mye. I Norge kan man finne steder til 4000 - 5000 i måneden. Hvordan klarte du å finne et sted å bo? Beklager at dette svaret kommer litt sent! Til vanlig studerer jeg i en norsk by der leia ligger på 8000-14000 kr, så kanskje derfor jeg syntes prisene var like som i Norge. Vår leilighet har fantastisk utsikt og jeg og venninnen min har hvert vårt bad, og vi betaler 12000 i mnd, som vil si 6000 på hver. Hadde aldri hatt råd til å bo der alene! Men så er leiligheten beregnet på to også. Vil anbefale deg å lete etter leilighet sammen med noen, eventuelt legge ut en annonse om noen er interessert i å finne en leilighet sammen med deg dersom du reiser alene. Vi brukte siden realestate.com.au - da de fleste eiendomsmeglerne vi besøkte anbefalte den (de sa tilogmed at det var bedre for oss å se på den enn å fysisk besøke dem, siden hvert kontor kun hadde eiendommer fra nærliggende områder, mens nettsiden inneholdt annonser fra alle stedene som kunne være aktuelle). Går også an å bruke sider som flatmates.com.au hvis du ønsker å komme inn i et slags bofelleskap, men hender at det er veldig dyrt i forhold til hva du får. Dersom du finner en leilighet gjennom en eiendomsmegler kan det være greit å være obs på at dere må levere en søknad, som inneholder kopi av diverse legitimasjon (en må samle opp en viss mengde poeng: pass utgjør så og så mange poeng, studentkort en viss mengde osv), bevis på at dere kan betale (utskrift av bankkontosaldo) osv. Prosessen er ikke like innviklet i praksis som den høres ut, men det kan være greit å være forberedt Hvis dere går på visning kan det lønne seg å ha gjort klar søknaden (eller tatt de nødvendige kopiene) på forhånd, siden de første som leverer søknad ofte er de som får leiligheten. Siste tips er å planlegge visninger før dere reiser dit! Ikke gå inn i blinde slik jeg gjorde, da det endte opp med flere dager da vi ikke fikk gått på visning i det hele tatt (De hadde bl.a stengt i helgene, men de fleste var villige til å reservere "spesialvisninger" dersom en spurte i god tid). Det er lurt å finne noen leiligheter en liker, avtale visning og så se på dem når man har reist ned (og da helst ha med søknad dersom den er aktuell.) Ofte har eiendomsmegleren også med søknad, og det pleier å gå bra å maile ekstra dokumentasjon etterpå, men det varierer nok fra firma til firma. Lykke til! :-)
stian42 Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 Var i usa. De er strengere på oppmøte, det er en del av karakteren, men norge er mye strengere på selve eksamen, det er nesten bare individuelt og masse innleveringer istedenfor stor eksamen. Synes selv det var enklere å få god karakter i usa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå