AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Hei! Etter samlivsbrudd må jeg nå kjøpe ut min eks og overta boliglånet. Etter å ha snakket med megler ifm verdivurdering fikk jeg "tilbud" om at de kunne fikse det for oss for den "nette" sum av 25 000 kr. Jeg kjenner at det er i overkant av hva jeg vil betale for noe jeg kanskje kan fikse selv, så da lurer jeg på om noen her inne har vært gjennom det samme, og kan fortelle meg hva som skal til rent formelt for å få huset over på meg? (Vi har felles barn, så dermed ingen dok.avgift ved tinglysning.Jeg skal kjøpe ham ut med sum som vi blir enige om oss i mellom, så det er ingen konflikt eller uenighet der.) håper på å få litt råd og tips her inne 😊 Anonymkode: 5384c...c76
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 Snakk med din bankrådgiver her. Ønsker/krever banken ny takst nå som du blir sittende med større banklån alene? Vi fikk utført meglertakst etter utbygging og ifbm at samboeren min skulle kjøpe seg inn i huset som til da var bare mitt. Meglertakst kostet 1800 kr, det var også et tinglysingsgebyr på banklånet. Syns det megler tilbød hørtes unødvendig dyrt ut. Du kan også kontakte sentralt eiendomsregistrering (i Hønefoss?!??) og rådføre deg med dem. Anonymkode: a9ee6...c21
Annikken Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Du trenger en verdivurdering eller takst (benytt to eller flere om dere trenger å bli enige om kjøpesummen). En takstmann er dyrere enn en megler. Min erfaring er at takstmenn er bedre til å gi en objektiv vurdering. Skal ikke trenge legge ut mer enn 10k her. Edit: Ser dere er enige her, så da faller meglertakst/ takst bort. Tinglysningen håndterer dere selv, koster noen hundrelapper i administrasjonsgebyr om jeg ikke husker feil. Husk at en tinglysning må skrives under av to vitner i tillegg. Den kan være litt knot å fylle ut, men her bør banken være behjelpelig. (Administrasjonsbegyret slipper man ikke unna selv om man slipper dokumentavgiften.) Overtføring av Kjøpesum skal bank(ene) håndtere uten noe videre betaling. Kjøpskontrakt kan dere finne på Internett, trenger ikke betale noen for å sette opp det. Såvidt jeg husker er det alt... mao godt under 25k. Endret 23. oktober 2016 av Annikken 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Innhent tilbud fra flere, dersom dere ønsker noen til å håndtere alt det formelle? En annen mulighet er å bruke en advokat som driver med eiendomssalg. Kan hende det er like lønnsomt. Igjen, innhent tilbud. Anonymkode: 953d7...cd8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 De fleste meglere tar en gratis verdivurdering for dere. En takstmann koster noen 1000-lapper, men 25 fra en megler hadde jeg satt meg på bakbeina for gitt! Anonymkode: ad7f1...ea4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 En advokat gjør det for rundt 5000 Anonymkode: d8cd5...a47
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #7 Skrevet 23. oktober 2016 Takk for tips alle sammen! Har Googlet litt etter rådene deres og kommet frem til at med tilgang på blåpenn og printer skal jeg jammen klare å ordne dette selv for godt under 25000 😂 Anonymkode: 5384c...c76
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #8 Skrevet 23. oktober 2016 Vi gjorde det selv. Var enig om verdien på boligen. Hadde en verdivurdering fra året før, samt sjekket hva de andre i nabolaget hadde blitt solgt for Fikk ordnet meg nytt lån, fylt ut tinglysning og betalt administrasjonsgebyr Ikke noe problem å gjøre det selv hvis dere er enige Anonymkode: ab96e...454
Glitnir Skrevet 23. oktober 2016 #9 Skrevet 23. oktober 2016 I teorien kan dere fylle ut skjemaer selv og instruere banken, slik at det blir gratis for dere. I praksis vil dere når det er lån involvert få krav fra banken om at selve oppgjøret må foretas via megler eller advokat som avgir inneståelseserklæring. Dette kan du få til fastpris hos både meglere, advokater og egne spesialiserte firmaer. Mener jeg har sett det koste ca 10 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå