AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Hei. Har ei søster med ADD. Dette begynner å tære på min mor, da hun er, med milde ord, en jævelunge. Hun eier ikke følelser eller respekt for min mor og gjør hva faen hun vil, driter i konsekvensene. Hun er også i den værste alderen, snart 17 år. Lyger om hvor hun er og hvem hun er med. Kommer ikke hjem når hun skal, forstår ikke hvorfor vi blir sure når hun ikke kommer hjem på tiden da hun har jo ikke drukket???? Aner ikke hva jeg skal gjøre.. hun ødelegger så mange kvelder for vår mor, det er ikke noe gøy å se henne sånn. Hun går heller ikke på ritalin da det totalt forandret henne. Hun ble helt zombie. Hun er frekk i kjeften men alle. Tror hun er så tøff i tryne når hun egentlig bare får seg selv til å se dum ut. Men hun forstår jo ikke dette... what to do:( Anonymkode: aaa62...77f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 Må bare fortelle deg... det at hun oppfører seg som en "dritt" er ikke fordi hun har add. Det kommer nok av noe helt annet. Som f.eks at dine foreldre ikke har satt tydelige grenser for henne (kanskje fordi de har følt det har vært utfordrende på grunn av hennes add?) og at dette har resultert i at hun nå gjør som hun vil fordi hun ikke har hatt nok grenser. Ville bare si det. For add og ADHD (og andre slike diagnoser) er ingen unnskyldning for å oppføre seg stygt. Heller ikke en unnskyldning for å ikke oppdra barna sine. Anonymkode: 96c52...1a2 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må bare fortelle deg... det at hun oppfører seg som en "dritt" er ikke fordi hun har add. Det kommer nok av noe helt annet. Som f.eks at dine foreldre ikke har satt tydelige grenser for henne (kanskje fordi de har følt det har vært utfordrende på grunn av hennes add?) og at dette har resultert i at hun nå gjør som hun vil fordi hun ikke har hatt nok grenser. Ville bare si det. For add og ADHD (og andre slike diagnoser) er ingen unnskyldning for å oppføre seg stygt. Heller ikke en unnskyldning for å ikke oppdra barna sine. Anonymkode: 96c52...1a2 Hun har prøvd å sette grenser, men hun driter i dem. Hun eier ikke empati. Vi setter oss ned å snakker med henne, da oppfører hun seg kanskje en uke før det er på den igjen.. får prøve å være enda mer tydeligere, skal gi beskjed til min mor Anonymkode: aaa62...77f
Arabella Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har prøvd å sette grenser, men hun driter i dem. Hun eier ikke empati. Vi setter oss ned å snakker med henne, da oppfører hun seg kanskje en uke før det er på den igjen.. får prøve å være enda mer tydeligere, skal gi beskjed til min mor Anonymkode: aaa62...77f Er det ingen far her?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 16 timer siden, Arabella skrev: Er det ingen far her? Han er død, vært det siden 2005. Er en stefar i bilde men han forstår seg ikke på add og bli ri enig frustrert så alt er på min mor.. Anonymkode: aaa62...77f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 Var det etter at far døde at hun begynte å bli rasende og sint? Eller etter at stefar flyttet inn? Anonymkode: 6ced5...dc4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #7 Skrevet 24. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det etter at far døde at hun begynte å bli rasende og sint? Eller etter at stefar flyttet inn? Anonymkode: 6ced5...dc4 Det er nå i ungdommen, etter hun begynte på VGs. Anonymkode: aaa62...77f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #8 Skrevet 24. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er nå i ungdommen, etter hun begynte på VGs. Anonymkode: aaa62...77f Det kan jo tenkes at det er farens død.... ADD er noe man er født med, såvidt jeg har forstått det. Anonymkode: 96456...1f8
Arabella Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er død, vært det siden 2005. Er en stefar i bilde men han forstår seg ikke på add og bli ri enig frustrert så alt er på min mor.. Anonymkode: aaa62...77f Da skjønner jeg godt at dette blir ekstra tungt for din mor. Det er ille nok å bli alene med barn, men ikke å få støtte fra den hun er sammen med nå, blir en ekstra byrde.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Mangel på empati har ingen ting med ADD eller ADHD for den saks skyld å gjøre Anonymkode: 317c7...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #11 Skrevet 24. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo tenkes at det er farens død.... ADD er noe man er født med, såvidt jeg har forstått det. Anonymkode: 96456...1f8 Ja hun er født med det. Men når han døde var hun så liten, hun husker ingenting av han. Det er når hun er begynt på VGs at man har fått problemer med henne, hun har alltid vært en "gullunge".. 3 minutter siden, Arabella skrev: Da skjønner jeg godt at dette blir ekstra tungt for din mor. Det er ille nok å bli alene med barn, men ikke å få støtte fra den hun er sammen med nå, blir en ekstra byrde. Ja, det er vanskelig å se mamma sånn, prøver å hjelpe til så mye jeg kan. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mangel på empati har ingen ting med ADD eller ADHD for den saks skyld å gjøre Anonymkode: 317c7...fbd Ikke? Hun sier selv at hun ikke føler så masse og generelt er en veldig kald person. Har prøvd å Google ADD men står ikke så masse om det om hva vi kan gjøre. Anonymkode: aaa62...77f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #12 Skrevet 24. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nå i ungdommen, etter hun begynte på VGs. Anonymkode: aaa62...77f Da er det selvsagt en annen grunn enn add. Jeg vil tippe enten at dette er ettereffektene av å bli skjemt bort, hun har opplevd noe vondt og utagerer i stedet for å snakke om det eller hun har det kjipt på VGS. Kanskje hun ikke klarer holde følge i timene og føler seg dum, kanskje blir hun utestengt av klassen. Anonymkode: 6ced5...dc4 1
BlendaSensitive Skrevet 24. oktober 2016 #13 Skrevet 24. oktober 2016 Først vil jeg spørre hvor gammel er du, som søster? Og for det andre, så er det din mors bekymring, ikke din. Er din søster diagnosert med ADD av BUP/psykriater? Viktigste er at hennes oppførsel skyldes IKKE ADD/ADHD. Det du beskriver er andre problemer enn knyttet til ADD først og fremst. Jeg har datter med ADD, og hun er meget empatisk, snill og omtenksom. Hun har mange venner, stor omgangskrets, og mange aktiviteter og saker hun driver med. (men klarer ikke konsentrere seg, tankene flyr i vei i alle rettninger, glemmer hva hun holder på med. Litt som å ha 1000 browsere oppe på datan samtidig.) Din søster sliter med noe annet, og jeg tror hun forstår det selv.... Hun sier jo selv at hun føler lite. Depressjon? Vet ikke, men en tur til legen/helsesøster er en god start.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #14 Skrevet 24. oktober 2016 1 minutt siden, BlendaSensitive skrev: Først vil jeg spørre hvor gammel er du, som søster? Og for det andre, så er det din mors bekymring, ikke din. Er din søster diagnosert med ADD av BUP/psykriater? Viktigste er at hennes oppførsel skyldes IKKE ADD/ADHD. Det du beskriver er andre problemer enn knyttet til ADD først og fremst. Jeg har datter med ADD, og hun er meget empatisk, snill og omtenksom. Hun har mange venner, stor omgangskrets, og mange aktiviteter og saker hun driver med. (men klarer ikke konsentrere seg, tankene flyr i vei i alle rettninger, glemmer hva hun holder på med. Litt som å ha 1000 browsere oppe på datan samtidig.) Din søster sliter med noe annet, og jeg tror hun forstår det selv.... Hun sier jo selv at hun føler lite. Depressjon? Vet ikke, men en tur til legen/helsesøster er en god start. Jeg er 22 år. Hun er diagnosert med det ja. OK godt å vite at en ikke kan skylde på diagnosen hennes, for oppførselen er ufordragelig. Hun har mange venner på skolen men det er et skikkelig tøff i tryne miljø med de hun henger med. To kvelder på rad løy hun om hvor hun var og jeg og mamma måtte ut Ca 1 på natten for å finne henne. Jeg får ta en prat med mamma om helsesøster. Hun er ikke deprimert men hennes far var manisk depressiv og tok selvmord.. så det er veldig ekkelt mtp retningen hun beveger seg i.. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det selvsagt en annen grunn enn add. Jeg vil tippe enten at dette er ettereffektene av å bli skjemt bort, hun har opplevd noe vondt og utagerer i stedet for å snakke om det eller hun har det kjipt på VGS. Kanskje hun ikke klarer holde følge i timene og føler seg dum, kanskje blir hun utestengt av klassen. Anonymkode: 6ced5...dc4 Det er nok ikke VGs da hun har fått god tilrettelegging, har ikke karakterer eller noe sånt. Stor gjeng med venner har hun også. Men hun lyver om den minste ting, manipulerer og sårer folk. På lørdag fikk hun være ute til 00.30, kom ikke hjem før 01.40 og skyldte på at bussen kom forseint. Hun bryr seg ikke om hva andre føler. Anonymkode: aaa62...77f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #15 Skrevet 24. oktober 2016 Men det virker ikke som om du prøver å forstå hva hun føler heller. Du fortsetter å liste opp alt det negative, men kommer ikke med tanker om hvorfor du tror hun gjør og sier det hun gjør. Det virker ikke som om du prøver å forstå henne Anonymkode: 6ced5...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #16 Skrevet 24. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det virker ikke som om du prøver å forstå hva hun føler heller. Du fortsetter å liste opp alt det negative, men kommer ikke med tanker om hvorfor du tror hun gjør og sier det hun gjør. Det virker ikke som om du prøver å forstå henne Anonymkode: 6ced5...dc4 Jeg forstår hva ADD er. Men forstår ikke hvorfor hun er sånn. Hun vet det ikke selv heller. Anonymkode: aaa62...77f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #17 Skrevet 26. oktober 2016 Høres ut som en ungdom i trassalder som får ture på som hun vil uten at mor setter grenser. ADD gjør at hun kan være impulsiv og ha vansker med å se konsekvenser. Også ukonsentrert og drømmende. Det er også mange flere symptomer. Men å være en ufordragelig drittunge er ingen av dem! Høres ut som moren din må våkne opp og sette foten ned! Trenger søsteren din medisiner, så må moren din ta henne med til legen for å prøve ut andre medisiner siden de forrige ikke virket slik de skulle. Det er ingen som kan noe for at søsteren din har ADD, men å bare sette seg passivt tilbake som et offer og ikke sette en stopper for uakseptabel oppførsel, DET kan både søsteren din og moren din noe for! Søsteren din må også lære seg å ta ansvar for sitt eget liv. Hvis hun tror at hun bare kan gjøre som hun vil og skylde på ADD, så vil hun nok få seg noen overraskelser og stengte dører i livet sitt fremover. Anonymkode: 4a40f...a3a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #18 Skrevet 26. oktober 2016 På 24.10.2016 den 16.55, AnonymBruker skrev: Ja hun er født med det. Men når han døde var hun så liten, hun husker ingenting av han. Det er når hun er begynt på VGs at man har fått problemer med henne, hun har alltid vært en "gullunge".. Ja, det er vanskelig å se mamma sånn, prøver å hjelpe til så mye jeg kan. Ikke? Hun sier selv at hun ikke føler så masse og generelt er en veldig kald person. Har prøvd å Google ADD men står ikke så masse om det om hva vi kan gjøre. Anonymkode: aaa62...77f Vet du hva? Jeg har ADHD og har alt for mye empati så jeg kan love deg at mangel på empati ikke har noe med add eller ADHD å gjøre. Slik jeg har forstått det, opplever de med ADHD følelser sterkere enn hva som er normalt (sterkere sanseinntrykk generelt) Anonymkode: 96c52...1a2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå