Gå til innhold

Strikkepinner

baku

Anbefalte innlegg

Hei😊

Har noen tips til hvilke strikkepinner jeg bør kjøpe? Jeg har strikket en stund og ømskrt nå å investere i noen gode pinner  men jeg vet ikke hva jeg skal velge! Tenker å begynne med et sett utskiftbare rundpinner, da det er rundpinner jeg bruker mest! Har hørt at mange sverger til "knitpro karbonz". Har noen erfaring med disse?

Setter pris på hjelp fra😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker mest Knit pro-pinner, og jeg har den flerfargede typen i tre. Jeg liker de bedre enn pickles sine bambuspinner, som jeg brukte før, og har som reservepinner nå. Før det brukte jeg metall og noe plast, men det har jeg gått bort fra for lenge siden. 

Jeg begynte å kjøpe Knit pro-pinnene fordi jeg trenger flere forskjellige lengder på wiren til samme pinnestørrelse, men jeg liker også at de er litt glattere og stødigere enn bambuspinnene jeg brukte før. Og så syns jeg wiren er så myk at den passer til magic loop.

Jeg har ikke prøvd karbonz, da, så vet ikke hvordan de er i forhold. Men jeg liker godt å strikke med trepinner. Det eneste er at jeg har brukket flere Knit pro-pinner enn bambuspinner, sånn når jeg har satt meg på strikketøyet o.l, og de virker sånn sett mer porøse enn bambuspinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å kjøpe en størrelse i utskiftbare pinner først og prøve før du kjøper et helt sett. Det er veldig individuelt hva man liker, nemlig. Selv har jeg prøvd karbonz, jeg er ikke en stor fan. De lager en irriterende klikkelyd og overgangen mellom pinne og metallspissen gjør at maskene henger. Jeg synes også at maskene gled litt trått på pinnen, men jeg har en tendens til å strikke stramt så jeg foretrekker superglatte metallpinner til det meste. Jeg er heller ikke glad i pinner med utskiftbar kabel av samme grunn som kabonz, overgang kabel og pinner gjør at maskene blir hengende. Jeg har en rundpinne i tre fra knitpro med utskiftbar kabel og jeg har den egentlig kun fordi jeg kan feste på en heklekrok og plukke opp maske langs lange kanter f.eks. jakkekanter. ;) Knitpro sine trepinner knekker også lett, men om det er generelt for trepinner vet jeg ikke.

Personlig foretrekker jeg hauger av faste rundpinner. Mye fordi jeg har mange prosjekter på gang samtidig og gjerne i samme pinnestørrelse så det blir styr med å bytte pinner eller jeg må kjøpe inn ekstra pinner likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, onyx skrev:

Jeg vil anbefale å kjøpe en størrelse i utskiftbare pinner først og prøve før du kjøper et helt sett. Det er veldig individuelt hva man liker, nemlig. Selv har jeg prøvd karbonz, jeg er ikke en stor fan. De lager en irriterende klikkelyd og overgangen mellom pinne og metallspissen gjør at maskene henger. Jeg synes også at maskene gled litt trått på pinnen, men jeg har en tendens til å strikke stramt så jeg foretrekker superglatte metallpinner til det meste. Jeg er heller ikke glad i pinner med utskiftbar kabel av samme grunn som kabonz, overgang kabel og pinner gjør at maskene blir hengende. Jeg har en rundpinne i tre fra knitpro med utskiftbar kabel og jeg har den egentlig kun fordi jeg kan feste på en heklekrok og plukke opp maske langs lange kanter f.eks. jakkekanter. ;) Knitpro sine trepinner knekker også lett, men om det er generelt for trepinner vet jeg ikke.

Personlig foretrekker jeg hauger av faste rundpinner. Mye fordi jeg har mange prosjekter på gang samtidig og gjerne i samme pinnestørrelse så det blir styr med å bytte pinner eller jeg må kjøpe inn ekstra pinner likevel.

Jeg tror Knit pro sine må knekke lettere, for jeg har knukket flere av dem enn av andre trepinner. Det er ikke snakk om et stort antall pinner jeg har knukket, og det har typisk vært når jeg eller barna har slumpet til å sette oss på strikketøyet. Mens andre trepinner kanskje ikke ville knukket hver gang da, knekker Knit pro innerst i festet med metallbiten. Men jeg har ikke opplevd noe av det du nevner med at garnet hekter seg fast i overgangene, og jeg er ellers veldig fornøyd med de pinnene. Men jeg strikker sjelden flere prosjekter samtidig, så jeg har ikke vanligvis problem med opptatte pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nye strikkepinner etterhvert som du trenger dem. Dagens strikkepinner er bare elendige, etter min erfaring. De blir fort stygge fremme i spissen, og knekker fort i overgangen mellom pinne og plastdelen mellom pinnene. Jeg savner mine gode, gamle pinner som gikk tapt da boligen vår ble totalskadet. Ingenting kan erstatte de gode, gamle pinnen uansett hva jeg prøver. 

Anonymkode: bfa44...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse bambus-pinner fra ebay, ikke beste kvaliteten (men så koster de hva da, 30-40 kr for 10-20 stk), men jeg liker de. Har også kjøpt knit pro trepinner (utskiftbare), foreløpig ikke voldsomt fornøyd med utskiftbare, jeg elsker knit pro sine pinner (trepinnene), men foreløpig får ikke de med utskiftbare vaiere tommel opp. Mulig det bare er tilvenning, men første gang jeg brukte de og hadde en tynnere pinne (3 mm) så knakk de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har knitpro symfonie (trepinner) og tror aldri jeg kommer til å bytte de bort :D Praktisk å slippe "hundre" forskjellige rundpinner rundt om når man bare kan bytte vaier også :)

De er behagelige å strikke med, og kommer ikke med den plagsomme lyden fra metallpinner. Har knekt 2 stykk - en settpinne fordi den datt på gulvet uten at jeg merket det og tråkket på den, og en utskiftbar fordi jeg holdt litt hardt i den og den knakk i festet ved vaieren. Begge gangene fikk jeg (faktisk) byttet de uten ekstra kostnad i den lokale garnbutikken.

JEG tror at mange knekker trepinnene fordi de er vant til metall, og holder litt ekstra hardt i de, men mye mulig mine antagelser er feil også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...