Gå til innhold

[Ost] Salt eller sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å spise på en Gouda-aktig ost med hvite "saker" i. Det knaser litt så jeg tror det er saltutskylling. Men gubben tror det er sopp, og vi burde sluttet å spise på denne..innspill?

tmp_8417_20161023_102726_1190534604.jpg

Anonymkode: 1a85f...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjær det bort? :P ville vært min løsning. 

Anonymkode: 3390c...ae5

• Liker 1
Skrevet

Det hvite i hullet ser ut som mugg, men mugg knaser da ikke? Det er uansett så lite at jeg bare ville skåret det bort. 

Anonymkode: e497b...ed8

Skrevet

Det er liksom litt overalt. Blir litt som å prøve å unngå hullene i sveitserost. :P

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er mugg kjenner du det på smaken, smaker det ok så er det nok salt

Anonymkode: b90c6...112

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driver å spise på en Gouda-aktig ost med hvite "saker" i. Det knaser litt så jeg tror det er saltutskylling. Men gubben tror det er sopp, og vi burde sluttet å spise på denne..innspill?

tmp_8417_20161023_102726_1190534604.jpg

Når ble osten åpnet?

Hva er holdbarhetsdatoen på den?

Hvordan er osten oppbevart?

Hva er den hvite store flekken på siden av osten (til venstre langt ned på bildet)?

Anonymkode: 43610...c56

Skrevet

Du trenger ikke å merke det på smaken at osten er befengt med mugg dessverre!

" Muggsoppgifter lukter eller smaker ikke i matvarer, tåler godt varme og kulde og er vanskelig å fjerne fra mat eller fôrvarer. Fuktighet og temperatur er de viktigste faktorer for soppdannelse og toksindannelse. "

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/08/27/180738/kan-du-spise-ost-som-har-mugnet

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Muggsoppgifter lukter eller smaker ikke i matvarer, tåler godt varme og kulde og er vanskelig å fjerne fra mat eller fôrvarer. Fuktighet og temperatur er de viktigste faktorer for soppdannelse og toksindannelse. "

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/08/27/180738/kan-du-spise-ost-som-har-mugnet

Fra samme artikkel som i linken:

"Mattilsynet har imidlertid satt unntak for å kaste muggen mat på harde oster og grønnsaker med små muggflekker.

– Muggflekker på harde oster kan skjæres vekk. Myke oster med mugg bør kastes."

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spist en ost som var begynt og mugge, smakte ikke noe godt! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spist en ost som var begynt og mugge, smakte ikke noe godt! 

Selve den synlige muggen smaker vondt, men giftstoffene som ligger igjen i enkelte typer mat etter at den synlige muggen er fjernet smaker ingenting. Men for faste oster er altså ikke dette et problem. 

Anonymkode: e497b...ed8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når ble osten åpnet?

Hva er holdbarhetsdatoen på den?

Hvordan er osten oppbevart?

Hva er den hvite store flekken på siden av osten (til venstre langt ned på bildet)?

Fredag.

"Best før" onsdag eller torsdag som var.

Kjøleskap. 

Nettopp det jeg lurer på. :) Samme type flekker i ostehullene og på siden.

Men den smaker nå godt og hverken vi når barna har fått sprutebæsj eller annet ubehag. Da er det vel i orden.

Skrevet

Saltutskylling, på ost? Vet du hva, dette var jammen like godt forslag som å skjære bort muggsopp på matvarer. Kast osten så unngår du å skade lever og nyrer på grunn av muggsoppgifter muggen danner på og langt inn i osten. 

Anonymkode: b3f24...cef

Skrevet

Strålende svar, takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...