AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg sliter meg helt ut snart. Har en sønn som går første året på videregående. Og med fraværsgrensa og alt som er nå så er det jo ikke mye de kan være borte. Han er et mareritt å få opp om morgenen. Mange ganger rekker han ikke bussen og det ender opp med at jeg må kjøre han (har en baby på 3 mnd, så er hjemme i permisjon)...jeg har våkenetter flere ganger i uka, men må likevel ha på vekkerklokka kl 7 for å få han opp. Er så sliten og gruer meg til hver eneste morgen. Er det riktig av meg å holde på slik? Kan jeg gi han ansvaret for å komme seg opp selv med vekkerklokke? Jeg er jo så redd for at han ikke kommer seg opp og får fravær...men jeg orker snart ikke mer av disse morgenene heller... Anonymkode: d71a4...0b2
Gjest MissEhrmann Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 Er det mulig?! Han er 16, ikke 6. Min 16-åring har stått opp og klart seg selv siden han var ca. 10!
Tanuki Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Du syr jo puter under armene hans! La han ta ansvar selv, greier han ikke å stå opp så får han ta konsekvensene. 24
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 La ham begynne å legge seg senest i 22-22.30-tiden, og telefon, pc osv. skal ikke tas med på senga. Tydelig at han legger seg til å sove altfor sent, det er derfor han får problem med å komme seg opp. Mangel på søvn gjør ham også uopplagt og ukonsentrert på skolen, og da presterer han mye dårligere. Når han er såpass gammel må han lære seg å ta mer ansvar. Nå vet han at du vekker ham, og kjører ham til skolen hvis han er sen, klart det er mer behagelig enn å ta buss. Vurder heller å la ham få ha med telefon o.l. på rommet når han har kommet inn i rytmen med nok hvile. Anonymkode: 00dcc...737 14
Gjest StripeyPanda Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 Du gjør han en bjørnetjeneste ved å vekke og kjøre. Han er 16, han vet hva konsekvensene er.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #7 Skrevet 23. oktober 2016 Bare la han gå året om igjen det. Ha ha. Lærer nok å stå opp da. Anonymkode: 95606...c25 16
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #8 Skrevet 23. oktober 2016 Han er gammel nok til å burde klare å ta ansvar selv, og om han ikke klarer å stå opp tidlig nok, får han ta konsekvensene selv. Anonymkode: 0a45c...be2 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #9 Skrevet 23. oktober 2016 Ser flere sier at du syr puter under armene på gutten og det er godt mulig at du gjør det. Men spørsmålet er om gutten kommer seg på skolen hvis du ikke hjelper å få han opp. Hvis det er tilfellet så synes jeg du må gjøre ditt for å få han avgårde. Det er mange gutter som sliter med å komme seg opp i den alderen. Forstår at du er trøtt og sliten på grunn av ny baby, men det skal ikke gå ut over 16 åringen. Han er i en sårbar alder og stiller du ikke opp nå så kan du risikere å få en naver sittende i stua di om 2 år. Anonymkode: 2f313...0d7 11
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2016 #10 Skrevet 23. oktober 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter meg helt ut snart. Har en sønn som går første året på videregående. Og med fraværsgrensa og alt som er nå så er det jo ikke mye de kan være borte. Han er et mareritt å få opp om morgenen. Mange ganger rekker han ikke bussen og det ender opp med at jeg må kjøre han (har en baby på 3 mnd, så er hjemme i permisjon)...jeg har våkenetter flere ganger i uka, men må likevel ha på vekkerklokka kl 7 for å få han opp. Er så sliten og gruer meg til hver eneste morgen. Er det riktig av meg å holde på slik? Kan jeg gi han ansvaret for å komme seg opp selv med vekkerklokke? Jeg er jo så redd for at han ikke kommer seg opp og får fravær...men jeg orker snart ikke mer av disse morgenene heller... Anonymkode: d71a4...0b2 Ja. La han lære seg lærepengen med konsekvensen av å komme for sent. Kanskje han lærer. 3
MTS Skrevet 23. oktober 2016 #11 Skrevet 23. oktober 2016 Når han får seg jobb eller skal studere et annet sted, hvordan skal du få han opp om morgenen da? Dette året og neste er (normalt) den tiden du har igjen til å oppdra et selvstendig menneske. Klart han ikke gidder å stresse for å rekke bussen når han vet at du uansett kjører han. Slutt med det! Gi han klar beskjed om at fra og med i morgen tidlig får han klare dette selv, og så holder du på det. Konsekvens, altså å få fravær, ikke rekke bussen osv, er det eneste som funker. Lykke til! 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #12 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg har en lillebror som hadde det slik. Etter at internett ble kutta (dratt ut nettverkskabel) kl 10 om kvelden, mobilen ble tatt fra han, og han fikk seg wake-up light så greide han på mirakuløst vis å komme seg opp. Anonymkode: 1031f...a37 19
skruf Skrevet 23. oktober 2016 #13 Skrevet 23. oktober 2016 Det kan fort bli ei hvilepute for sønnen din ts, han vet at du kommer til å vekke han og han vet at du kommer til å kjøre han hvis han ikke rekker bussen. Derfor blir det mye mere behagelig å bare sove lengre om morgenen. Hva gjør han neste år når du skal ut i jobb igjen, når permisjonen din er over? Har selv ei som er et mareritt om morgenen, hver eneste morgen var bare et pes og et mas. Så jeg var spent da jeg skulle begynne i ny jobb der jeg begynner kl 7 om morgenen de dagene jeg har tidligvakt. Så for meg at hun kom til å forsove seg hver dag å få stort fravær. Men gjett da; jo de dagene jeg er på tidligvakt så går det helt fint. Jeg stikker hodet innom rommet hennes og sier at nå drar jeg, og det er det. Hun kommer seg opp og rekker skolen (skal dog innrømme at jeg ordner klar lunsjen hennes før jeg drar, hvis ikke har jeg en mistanke om at hun dropper både frokost og lunsj.....). 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #14 Skrevet 23. oktober 2016 Du må gi han det fulle ansvaret. Jeg har en søster som i alder av 25 år og som ikke bor hjemme, fremdeles må vekkes av sin mor, som må ringe henne nesten daglig kl. 05.30 for å vekke henne. Jeg regner med at du ikke ønsker å måtte gjøre det samme. Anonymkode: 84f24...fe5 5
Gjest Coolaid Skrevet 23. oktober 2016 #15 Skrevet 23. oktober 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter meg helt ut snart. Har en sønn som går første året på videregående. Og med fraværsgrensa og alt som er nå så er det jo ikke mye de kan være borte. Han er et mareritt å få opp om morgenen. Mange ganger rekker han ikke bussen og det ender opp med at jeg må kjøre han (har en baby på 3 mnd, så er hjemme i permisjon)...jeg har våkenetter flere ganger i uka, men må likevel ha på vekkerklokka kl 7 for å få han opp. Er så sliten og gruer meg til hver eneste morgen. Er det riktig av meg å holde på slik? Kan jeg gi han ansvaret for å komme seg opp selv med vekkerklokke? Jeg er jo så redd for at han ikke kommer seg opp og får fravær...men jeg orker snart ikke mer av disse morgenene heller... Anonymkode: d71a4...0b2 Du gjør han en bjørnetjeneste og oppfører deg som en hønemor. Vedkommende du snakker om har mange rettigheter og blir sett på som "nesten voksen". Klart han kan klare å komme seg opp om morgenen. Det er mange år siden 14 åringen min trengte å bli vekket om morgenen. I dag er det søndag. Fortell ham på en hyggelig måte at fra i morgen av så kommer du ikke til å vekke ham mer, kjøre rundt på ham eller gjøre flere bjørnetjenester. Fortell ham at du gjør det fordi du vet at han kan klare det selv. Og så er du konsekvent. Det er din jobb som forelder å gjøre ham klar til å klare livet alene, det gjør du ikke nå. For å sette det litt i perspektiv: Kriminell lavalder er den minste alder en person må være for å kunne bli strafferettslig ansvarlig for en kriminell handling. I Norge er den kriminelle lavalder 15 år etter Lov om straff § 20. Den kriminelle lavalder i de nordiske landene er den samme som i Norge. Du er over den seksuelle lågalder. Du har rett til å nekte foreldra å få vite at du har vore hjå lækjar. Du kan øvelseskøyre bil dersom du har gjennomført trafikalt grunnkurs. Følgjesveinen må ha fylt 25 år og ha hatt sertifikat samanhengande i over 5 år. Bilen skal ha L-skilt i bakruta og ein ekstra spegel på innsida. Du kan ta mopedførarbevis og førarprøva for lett motorsykkel og traktor, dersom du har gjennomført trafikalt grunnkurs og annan obligatorisk opplæring. Du kan gifte deg – med foreldra og styresmaktene si godkjenning. Du kan sjølv bestemme å få utført abort. Før du er 16 kan du også få utført abort, men då skal foreldra dine vanlegvis seie meininga si. Dersom dei seier nei, er det fylkeslækjaren som avgjer søknaden. Du har rett til å søkje lån og behovsprøvd stipend til vidaregåande opplæring. Du kan byrje med fallskjermhopping, hanggliding eller paragliding dersom foreldra dine tillet det. Du kan køyre traktor som ikkje går raskare enn 40 kilometer i timen. Til dette treng du ikkje førarkort. Du kan ikkje køyre på offentleg veg. Du kan gå på småviltjakt på eiga hand dersom du har teke jegarprøva – og storviltjakt, under oppsyn av ein vaksen og med foreldras samtykke. Du kan delta i senior NM, EM, VM, OL og World Cup. Du kan stemme ved lokalval dersom du bur i ein kommune som har gått inn for forsøk med stemmerett for 16-åringar. Du kan køyre inntil 15 meter lange båtar. Hvis båten er over 8 meter lang eller har ein motor med meir enn 25 hestekreftar, må du ha båtførarbevis.
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. oktober 2016 #16 Skrevet 23. oktober 2016 En 16 åring skal ha alt ansvar selv med å stå opp om morgenen. På tide å slutte å være hønemor.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #17 Skrevet 23. oktober 2016 7 timer siden, Introvertaberta skrev: Er det mulig?! Han er 16, ikke 6. Min 16-åring har stått opp og klart seg selv siden han var ca. 10! Så mor skal altså ikke hjelpe sønnen sin på 16 med å komme seg opp? Hun skal bare la han sove videre og bare drite i han? Det hadde du gjort hvis det var din sønn der var snakk om? Anonymkode: 842b3...458 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #18 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg bodde på hybel da jeg var 16, og hadde alt ansvar. Både for å stå opp, gjøre lekser, lese på prøver og spise sunn mat. Jeg dro på skolen i 10-tiden, gjorde aldri lekser eller las på prøver og spiste helt forferdelig. Noen dager spiste jeg ikke i det hele tatt. Middag besto ofte av pommes frites med bernaisesaus på.. Poenget mitt er at det er ikke alle som er modne for alt dette ansvaret som 16-åring. Dette er virkelig noe du må jobbe med for å få ham til å forstå. Fortell om konsekvensene og at du ikke kan kjøre ham på skolen, og at han da risikerer å måtte gå 1.klasse på nytt. Skjønner det ikke er lett.. 16-åringer er ikke enkle... lykke til. Anonymkode: ec6e9...7fe 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #19 Skrevet 23. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mor skal altså ikke hjelpe sønnen sin på 16 med å komme seg opp? Hun skal bare la han sove videre og bare drite i han? Det hadde du gjort hvis det var din sønn der var snakk om? Anonymkode: 842b3...458 Faktisk burde man gjort det. Kanskje lærer sønnen noe av det, f.eks. at man må ta ansvar selv. En 16-åring klarer fint å stille alarmen på mobil/vekkerklokka. Mine barn som er under 10 år bruker vekkerklokke, og klarer fint å komme seg ut av senga uten at jeg eller deres mor må vekke dem. Anonymkode: 84f24...fe5 11
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #20 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg slet selv med å våkne i den alderen. Løsningen var at jeg ikke fikk lov til å være i stua lengre enn til halv ti og det trådløse nettet ble skrudd av kl ti, ev før om mamma la seg tidligere. I tillegg fikk jeg en vekkeradio som økte volumet om jeg ikke skrudde det ned. Radioen ble plassert slik at jeg måtte ut av senga for å skru ned volumet. Noen ganger våknet jeg heller ikke av radioen, men da ble jeg vekket av broren min som hadde naborommet og sov lettere enn meg. Dersom jeg likevel ikke sto opp kom mamma og sjekket at alt var i orden. Det hendte at radioen ikke virket, at jeg sovnet igjen på gulvet eller var syk, men det var bare noen ganger i året noe slikt hendte. Dette varte bare noen år før jeg klarte å våkne mer av meg selv. Det var ikke egentlig at jeg ikke sov nok, men jeg sov så fryktelig tungt om morgenen at jeg ikke klarte å våkne. Vanligvis hjalp det om jeg ble nødt til å komme ut at senga. Broren min ble akkurat likedan, og overtok vekkeradioen når jeg ikke trengte den mer. TS: Snakk med 16-åringen din, og forsøk å finne ut sammen hva som skal til for at han skal klare å komme seg opp om morgenen. Får han nok søvn, og er vekkeklokka kraftig nok? Tar han ansvar for sin egen oppvåkning, eller baserer han seg for mye på at du skal vekke ham? Anonymkode: 6de8d...81c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå