Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år er det min tur å feire jul med ungene. Jeg har voksne barn som har flyttet ut, og små barn som bor fast hos meg. Det vil si yngste barnet går på mellomtrinnet på barneskolen.

Jeg har ikke annen nær familie enn barna mine, så gleder meg derfor til annethvert år når det er min tur å ha de.

Barnefar bor i en annen landsdel, i ei hytte. Han er en evig surrekopp som ikke helt har klart å skape seg sitt eget hjem, nå er det 6 år siden jeg gikk fra ham og han bor altså på ei hytte.

Men hytta ligger nær resten av hans familie, barnas tanter, onkler og søskenbarn.

Så jeg forstår hvorfor eldstebarnet mitt helst kunne tenkt seg å feire jul nær dem.

HUn bor utenlands, og vil gjerne feire jul med småsøsken. Og kjæresten sin.

Men jeg har katt, og han er hyperallergisk mot katt! Det hjelper ikke å sette kattene på pensjonat en uke før de kommer, og vaske og støvsuge for den store gullmedalje. Sist han prøvde komme på besøk satt han bare på verandaen- da var det sommer- allikevel ble han syk.

Faren deres har ikke katt, så på hytta hans klarer han å bo.

Men det er 7 timers kjøring til hytta, jeg har null tilhørighet til den, og har absolutt ikke noe som helst ønske om å tilbringe jula der når det er min tur å ha jul med ungene.

Jeg har lyst å pynte til jul i eget hus, ha juletre, og føle meg hjemme der jeg er.

Men samtidig er det vondt å ikke få feire julen med eldstejenta. Hun bor som sagt utenlands, og har ikke lang juleferie.

Hvordan i alle dager løser jeg dette til alles beste? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette var en nøtt! 

Skjønner veldig godt at du vil feire i ditt eget hjem! Samtidig så veier vel familien tyngst oppi dette... Kunne det være en mulighet å enten leie eller låne et sted i nærheten av der du bor, en hytte (uten eksen...) eller huset til en nabo eller venn som reiser bort, akkurat på julaften? Da vil dere jo kunne tilbringe resten av høytiden hos deg, men samtidig kunne ha svigersønnen rundt bordet på den viktigste kvelden. 

I vår familie hender det ofte at noen må jobbe i jula, og vi har derfor feiret jul mange andre dager enn på selve julaften. Det har fungert utrolig bra! Kanskje det eventuelt kunne være en løsning å feire jul hjemme først (helgen før, for eksempel), og så tatt julaften på hytta? 

Ettersom din datter bor i utlandet så skjønner jeg også at hun gjerne vil treffe alle familiemedlemmene på samme tur (har vært der selv). Jeg ville nok strukket meg langt for å tilpasse julen etter hennes ønske ettersom dere ikke sees så ofte. Det er i alle fall ikke et alternativ at du ikke skal feire med henne! Jeg er eldstebarnet selv, og ville aldri kost meg i jula uten mamma! Kanskje du kan prate litt med henne, og så kan dere sammen finne en god løsning. 

Kjempeflott at du vil legge til rette for alle! Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Hva med hotell? Du kan fortsatt pynte til jul hjemme, men kan ikke svigersønnen komme hjem til deg er det lite å gjøre med det.

• Liker 1
Skrevet

Ja, hotell er beste alternativ for ham. Men feire jul på hotell? Blir fryktelig dyrt , jeg har ikke råd til det. 

Skrevet
11 timer siden, glupa skrev:

I år er det min tur å feire jul med ungene. Jeg har voksne barn som har flyttet ut, og små barn som bor fast hos meg. Det vil si yngste barnet går på mellomtrinnet på barneskolen.

Jeg har ikke annen nær familie enn barna mine, så gleder meg derfor til annethvert år når det er min tur å ha de.

Barnefar bor i en annen landsdel, i ei hytte. Han er en evig surrekopp som ikke helt har klart å skape seg sitt eget hjem, nå er det 6 år siden jeg gikk fra ham og han bor altså på ei hytte.

Men hytta ligger nær resten av hans familie, barnas tanter, onkler og søskenbarn.

Så jeg forstår hvorfor eldstebarnet mitt helst kunne tenkt seg å feire jul nær dem.

Men jeg har katt, og han er hyperallergisk mot katt! Det hjelper ikke å sette kattene på pensjonat en uke før de kommer, og vaske og støvsuge for den store gullmedalje. Sist han prøvde komme på besøk satt han bare på verandaen- da var det sommer- allikevel ble han syk.

Men det er 7 timers kjøring til hytta, jeg har null tilhørighet til den, og har absolutt ikke noe som helst ønske om å tilbringe jula der når det er min tur å ha jul med ungene.

Jeg har lyst å pynte til jul i eget hus, ha juletre, og føle meg hjemme der jeg er.

Men samtidig er det vondt å ikke få feire julen med eldstejenta. Hun bor som sagt utenlands, og har ikke lang juleferie.

Du har ganske brutalt valget mellom katten og familien din, nå til denne jula og for all fremtid. At du skulle ha jula hos deg må du da ha visst om minst siden jula 2015 og hatt rikelig med tid til å ordne deg slik at familien kan komme inn til deg både i jula og ellers i året. 

Hos meg får du ingen sympati, jeg vet hvor sårende det er at folk velger slik som deg. 

Anonymkode: 16d17...927

• Liker 5
Skrevet

Hun er voksen. Og du får gi henne beskjed om at dersom hun vil feire med søsken vil det bli hos deg. Og da uten kjæresten. Ferdig snakka.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ganske brutalt valget mellom katten og familien din, nå til denne jula og for all fremtid. At du skulle ha jula hos deg må du da ha visst om minst siden jula 2015 og hatt rikelig med tid til å ordne deg slik at familien kan komme inn til deg både i jula og ellers i året. 

Hos meg får du ingen sympati, jeg vet hvor sårende det er at folk velger slik som deg. 

Hva mener du egentlig? Skulle TS ha avliva katta og ikje hatt husdyr pga at dattera fant seg en allergiker? 

Minner om at unge ofte har noen kjærester for de slår seg til ro..

• Liker 21
Skrevet

Du kan leie en hytte og feire jul der? Det gjør familien min hvert år, og det er kjempekoselig. Blir kanskje ikke akkurat det samme som å feire jul hjemme og med egne ting, men ser ut til at du må ofre noe uansett hva du velger.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, finnbjarne skrev:

Du kan leie en hytte og feire jul der? Det gjør familien min hvert år, og det er kjempekoselig. Blir kanskje ikke akkurat det samme som å feire jul hjemme og med egne ting, men ser ut til at du må ofre noe uansett hva du velger.

Serr? Å leie hytte i jula er veldig dyrt. Også skal TS pakke seg selv, unger, vanlig bagasje, julepynt, julegaver, julemat og juletre inn i bilen etter jobb 23.desember for å kjøre til denne hytta, pakke ut, varme opp hytta, temperere juletre, pynte og forberede julekveldsmiddagen. Og katten må være på kennel i dyre dommer. Bare fordi et av barna har fått seg kjæreste som er allergisk mot husdyrene i familien. Får da være måte på hvor mye man skal måtte ta hensyn og planlegge rundt en person som strengt tatt ikke er en del av familien en gang.

Og ja, jeg er hyperallergisk mot katt selv, og jeg hadde blitt kjempeflau og lei meg dersom jeg fant ut at min kjærestes familie (eller samboers, for den del) ofret så vanvittig mye for at jeg skulle kunne være til stede. 

• Liker 8
Skrevet
12 timer siden, glupa skrev:

Om han er såpass allergisk så blir vel det enkleste hotell for de to og leid lokale for selve julaften.

Vet det ikke er ideelt men det later til å være en alternativ løsning.

Skrevet
7 minutter siden, Rosalie skrev:

Serr? Å leie hytte i jula er veldig dyrt. Også skal TS pakke seg selv, unger, vanlig bagasje, julepynt, julegaver, julemat og juletre inn i bilen etter jobb 23.desember for å kjøre til denne hytta, pakke ut, varme opp hytta, temperere juletre, pynte og forberede julekveldsmiddagen. Og katten må være på kennel i dyre dommer. Bare fordi et av barna har fått seg kjæreste som er allergisk mot husdyrene i familien. Får da være måte på hvor mye man skal måtte ta hensyn og planlegge rundt en person som strengt tatt ikke er en del av familien en gang.

Og ja, jeg er hyperallergisk mot katt selv, og jeg hadde blitt kjempeflau og lei meg dersom jeg fant ut at min kjærestes familie (eller samboers, for den del) ofret så vanvittig mye for at jeg skulle kunne være til stede. 

Det går jo kanskje ann å leie noe gjennom Rbnb og det trenger ikke å bli då dyrt. Om de leier i nærheten sv TS kan de kanskje leie den for noen dager slik at det blir litt mindre stressfullt.

Skrevet
27 minutter siden, Rosalie skrev:

Hun er voksen. Og du får gi henne beskjed om at dersom hun vil feire med søsken vil det bli hos deg. Og da uten kjæresten. Ferdig snakka.

Hun er voksen, ergo har hun selv valget om hvor hun ønsker å feire jul.

Og for å sitere deg "Ferdig snakka" (Utrolig irriterende uttrykk btw)

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oioioi!

Du mener jeg med en gang hun fant seg en kjæreste i utlandet som dessverre var allergisk mot katt- burde gått hen og avlivet de to yngste barnas kjæledyr? Seriøst?

Jeg vet det finnes dyrehatere rundt om, men det der var på kanten. 

Jeg har ikke noe problem med å sette de på kattepensjonat i jula, men tror ikke det er nok til at han kan tilbringe julen i vårt hus. Han blir dårlig av å gå inn i et rom det var en katt uka før.

Men å leve uten dyr pga han, nei det synes jeg ikke er riktig. Ikke når han bor så langt unna. Og med kjærester vet en jo aldri..........

• Liker 19
Skrevet
7 minutter siden, Rosalie skrev:

Hva handler jula om? Materielle ting, eller å være sammen? 

Og hvordan skal ts løse "juleflokene" i fremtiden med en allergisk svigersønn, og gjerne noen barnebarn også? 

Folk må begynne å tenke før de øser ut sine fantastisk gode råd. 

Hadde jeg vært datter / svigersønn her, så hadde det blitt null besøk og null kontakt. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om han er såpass allergisk så blir vel det enkleste hotell for de to og leid lokale for selve julaften.

Vet det ikke er ideelt men det later til å være en alternativ løsning.

Ja, jeg er villig til å strekke meg langt for å få det til. Bare ikke avlive dyrene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg et selv allergisk og vet hvor slitsomt det er! 

Ett alternativ jeg hadde valgt er att datteren din feriere med deg og kjæresten feirer med sin familie. 

Men hvis han må være med og du vil feire med datteren din må du nok dra til hytta til pappaen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, glupa skrev:

Oioioi!

Du mener jeg med en gang hun fant seg en kjæreste i utlandet som dessverre var allergisk mot katt- burde gått hen og avlivet de to yngste barnas kjæledyr? Seriøst?

Jeg vet det finnes dyrehatere rundt om, men det der var på kanten. 

Jeg har ikke noe problem med å sette de på kattepensjonat i jula, men tror ikke det er nok til at han kan tilbringe julen i vårt hus. Han blir dårlig av å gå inn i et rom det var en katt uka før.

Men å leve uten dyr pga han, nei det synes jeg ikke er riktig. Ikke når han bor så langt unna. Og med kjærester vet en jo aldri..........

Du finnes jo ikke et løsningsorientert bein i kroppen din! Er du virkelig så naiv at du tror å avlive katten er den eneste måten å kvitte seg med en katt på?!?! Du kan adoptere den bort til! 

Forøvrig så skjønner jeg ikke motivasjonen din for å opprette denne tråden. Du VET at kjæresten ikke kan komme til deg når du har katt, dette har han prøvd, likevel så syter du og bærer deg for at hun velger en løsning som er til det beste for den allergiske kjæresten. At han er allergisk og at det er din tur til å ha barna i jula er noe du har visst om lenge, likevel har du ikke løftet en finger for å prøve og løse dette problemet. Skam deg. Sitte å syte og bære deg på nett for at datteren tenker på helsa til kjæresten sin!storegoister kaller jeg sånne som deg!

Null sympati fra meg!

Anonymkode: 3bd2b...d63

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tok ett alternativ i Oslo området og at det skulle være plass til minst 10 personer

https://www.airbnb.no/rooms/8392667?checkin=21.12.2016&checkout=28.12.2016&guests=10&s=GTXDsTsQ

21-28 desember blir 6345,- så dyrt men ikke ille dyrt for en uke

Mao se om det finnes ett rimelig alternativ i ditt område TS så skal du se at det kan vær mulig å løse, vil tro at hotell blir ett dyrere alternativ

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva handler jula om? Materielle ting, eller å være sammen? 

Og hvordan skal ts løse "juleflokene" i fremtiden med en allergisk svigersønn, og gjerne noen barnebarn også? 

Folk må begynne å tenke før de øser ut sine fantastisk gode råd. 

Hadde jeg vært datter / svigersønn her, så hadde det blitt null besøk og null kontakt. 

Så snill du er da.... 

Har du egentlig lest noen av svarene eller har du lest d som djevelen leser bibelen?

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår at det kjennes vanskelig å velge bort datteren din, men utfordringene du står overfor i forhold til jul og allergi, er så store at det kan komme til å bli en svært så stressende opplevelse å feire jul med denne "svigersønnen" selv på et kattefritt sted.

Hvis han er hyperallergisk hjelper det ikke kun å oppholde seg et annet sted for dere. Dere må sanere klær, gaver, sengetøy, julepynt etc. Ingenting av det du har med deg kan ha allergener med seg, noe som innebærer en logistikk av en annen verden. Gaver kan ikke pakkes inn hjemme, ei heller oppbevares hjemme. Klær er et enda større problem. For ikke å si transportmiddelet deres. Bruker du bil vil den ha katteallergener på tøy og hår/hud som blir med dere inn.

Personlig hadde dette blitt et for stort prosjekt og ikke minst ansvar til at jeg ville ha brukt advent og jul på det. Blir gutten en svigersønn må dere finne en løsning, men er han er kjæreste, er det ikke beint sikkert han forblir det.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...