Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peilig på hvordan dette er,altså er det håp for meg som er ung varig ufør og få kjøpe meg leilighet? Eller er jeg nødt til å leie resten av livet. Aner ikke hvem jeg kan snakke med om dette. Er totalt uerfaren når det kommer til slike ting. Er 33 år og har ikke noen gjeld eller betalingsanmerkninger. Kan klare ei husleie på 8-9000 kr i måneden. Har oppspart 120.000 kr. Har 17.000 kr i måneden etter skatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Timaras
Skrevet

Snakk med en bank.😊

Du har jo litt egen andel

Og fast inntekt.

Skrevet

Du har egenkapital til lån av 800 000 (15%). Husk at i tillegg til lån skal du gjerne betale husleie der du kjøper, og denne kan fort stige dersom generalforsamlingen i borettslaget bestemmer seg for utbedringer, så det må du ta høyde for i regnskapet ditt. I tillegg skal du tåle en rentestigning på 5-6 %. Jeg tror ikke du får lån i en vanlig bank, men det er det bare banken som kan avgjøre, så det er dem du må snakke med. 

Anonymkode: b3776...469

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Søk lån i husbanken 😊

Det er lån for vanskeligstilte, og de har litt andre krav enn vanlige banker. 

Anonymkode: ecca0...398

Skrevet

Ja kan prøve med husbanken,prøvde i en vanlig bank nå og fikk "bare" 550.000 i lån.

Skrevet

Du må ha fått avslag fra to vanlige banker før du kan søke hos Husbanken.

Anonymkode: e0c62...59e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. 

Anonymkode: 85199...9f0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvor har du det fra? 

Anonymkode: ee220...558

Skrevet
1 time siden, Maheni83 skrev:

Ja kan prøve med husbanken,prøvde i en vanlig bank nå og fikk "bare" 550.000 i lån.

Får man i det hele tatt leilighet til den prisen? Utenom et bøttekott eller en garasje. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvor har du det fra? 

Det står i reglene at man får kun startlån hvis man ikke får lån i vanlige banker. Husbanken har krav om å vise til to avslag. 

http://husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/#andre

Anonymkode: a125c...44f

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Maheni83 skrev:

Er det noen som har peilig på hvordan dette er,altså er det håp for meg som er ung varig ufør og få kjøpe meg leilighet? Eller er jeg nødt til å leie resten av livet. Aner ikke hvem jeg kan snakke med om dette. Er totalt uerfaren når det kommer til slike ting. Er 33 år og har ikke noen gjeld eller betalingsanmerkninger. Kan klare ei husleie på 8-9000 kr i måneden. Har oppspart 120.000 kr. Har 17.000 kr i måneden etter skatt.

Du kontakter kommunen du ønsker å bo i og ber om hjelp med startlån og tilskudd. De ordningene er for folk med svak økonomi som uføretrygdede.

Anonymkode: f4236...f6d

Skrevet

Husbanken har ingenting med dette å gjøre. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skal hun søke husbanken og ikke behøver hun avslag fra vanlig bank på forhånd. Men hun kan trenge legeerklæring der helsemessige forhold blir dokumentert. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skal hun søke husbanken og ikke behøver hun avslag fra vanlig bank på forhånd. Men hun kan trenge legeerklæring der helsemessige forhold blir dokumentert. 

Det er kommunen hun skal søke ja, og der trenger hun avslag fra to banker hvis hun skal søke ordinært startlån. 

Ordningen administreres av kommunene som får utdelt midler av Husbanken. Derfor sier alle Husbanken, og det forstår du nok hvis du tenker litt ekstra hardt.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor i alle dager skal hun trenge legeerklæring? Hun ønsker jo å søke om lån, ikke tilskudd til ombygging. Tilskudd kan det hende hun får uansett pga lav inntekt slik at hun ikke får for stort lån, men det er ikke begrenset til de med dårlig helse. Hun er jo ufør. Med mindre hun trenger spesialtilpasset bolig skal hun ikke sende med noen helseerklæringer. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke bruk nettkalkulator, prøv også de mindre bankene. DNB gir lavere f.eks. Grunnen er mok at bankene har litt ulik profil. For meg skilte det 400 000,- på lånet.  En fin regneregel er at det koster 10 lapper i mnd per million i lån, selv om det i realiteten er mindre nå og mer hvis renta går opp.  Da skal resten dekke mat, boutgifter, fritid osv.

Anonymkode: 756d8...5c4

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fin regneregel er at det koster 10 lapper i mnd per million i lån

Den "regelen" var jo bare tull. Det kommer selvfølgelig helt an på både renten man får og ikke minst over hvor mange år man tar boliglånet sitt. "Regelen" din var derfor helt verdiløs. Slutt å spre sånt tull.

Jeg har boliglån på 1,7 mill og har boliglånsutgifter på 9000. Iflg. din "regel" skulle jeg vel hatt det dobbelte.

Anonymkode: 7a0f5...06f

• Liker 2
Skrevet

Hadde dere vært hos husbanken, så hadde det selv fått greie på at du må ha fått avslag fra vanlig bank for og få lån i husbanken. Det er for vanskeligstilte som ikke får lån av vanlig bank, og som ikke har egenkapital.

Anonymkode: 3e74a...21d

• Liker 1
Skrevet (endret)
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk nettkalkulator, prøv også de mindre bankene. DNB gir lavere f.eks. Grunnen er mok at bankene har litt ulik profil. For meg skilte det 400 000,- på lånet.  En fin regneregel er at det koster 10 lapper i mnd per million i lån, selv om det i realiteten er mindre nå og mer hvis renta går opp.  Da skal resten dekke mat, boutgifter, fritid osv.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Slutt å spre slik feilinformasjon. Et lån på 1 mill koster ca. 1800 kr med dagens rente (kun renter og evt. månedlig gebyr. Avdrag er ingen kostnad). Selv med rente på 10 % koster lånet "bare" drøye 8300 kr. 

Endret av Lista
  • Liker 2
Skrevet

Jaaa!  Jeg fikk huslån fordi jeg ble ung ufør! Hadde ek på 120000 som var etterbetalt av nav, og uføre regnes som trygge betalere da vi har stabil inntekt. Fikk lån via husbanken. 

Anonymkode: 3ce1e...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...