AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #1 Skrevet 22. oktober 2016 Er det slik at dere ser ting dårligere og dårligere jo lenger vekk dere fokuserer? Har selv kun skeive hornhinner, og jeg ser alt som er lenger borte enn en meter litt uskarp, men alt er like uskarpt selv om det er på 5 meters avstand eller 500 meter avstand. Er bare litt nysgjerrig på om det fungerer på samme måte for nærsynthet og skeive hornhinner. Anonymkode: 79c8c...045
Millimani Skrevet 22. oktober 2016 #2 Skrevet 22. oktober 2016 Det er uvanlig å ha bare skjeve hornhinner uten å være enten langsynt eller nærsynt i tillegg. Men jeg kan svare ja på spørsmålet ditt
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #3 Skrevet 22. oktober 2016 1 minutt siden, Millimani skrev: Det er uvanlig å ha bare skjeve hornhinner uten å være enten langsynt eller nærsynt i tillegg. Men jeg kan svare ja på spørsmålet ditt Okay, kanskje jeg løy litt. Har -0.25 på begge øynene i tillegg. Hadde ikke gjort noe med det om det ikke hadde vært for hornhinnene dine. Du svarte ja på at bærsynthet er avstandsavhengig? Altså dårligere syn/mer uklart jo lenger vekk du ser? Anonymkode: 79c8c...045
Minya Skrevet 22. oktober 2016 #4 Skrevet 22. oktober 2016 Nærsynt betyr at du ser best på kort avstand, hvor langt du ser tydelig er avhengig av styrken. Jo høyere minustall, jo kortere avstand ser du på. Jeg, med -2,00 på det dårligste øyet, ser helt skarpt omtrent to meter foran meg. Jeg har også bittelitt skjeve hornhinner. HrMinya har -2,75 som dårligste øye, men han har noen helt hinsides skjeve hornhinner på toppen av det hele. Så han ser klart bare 30cm foran seg. På en meters avstand allerede, kan han ikke se detaljene i øynene mine, de blir to mørke flekker i ansiktet i stedet. Langsynthet betyr at du ser dårlig på kort avstand, styrken indikerer hvor kort. Jo høyere plusstall, jo lengre unna må du stå, men da ser du heller ikke så veldig små detaljer. Langsynte mennesker sier gjerne at de begynner å bli for korte i armene, når de feks skal lese en lapp, holder de lappen så langt unna øynene de kan, men for mange er armene rett og slett for korte til at de ser lappen skarpt nok. Skjeve hornhinner føkker i tillegg med "autofokusen" i øynene, slik at du aldri klarer å se noe som helst skikkelig skarpt, uansett om du ser langt eller kort.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #5 Skrevet 22. oktober 2016 Autofokus var et godt ord. Akkurat slik føler jeg dwt. Har -1.75 i skeive hornhinner på begge øynene. Anonymkode: 79c8c...045
Millimani Skrevet 22. oktober 2016 #6 Skrevet 22. oktober 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarte ja på at bærsynthet er avstandsavhengig? Altså dårligere syn/mer uklart jo lenger vekk du ser? Anonymkode: 79c8c...045 Det var det jeg mente ja Ellers har vel Minya sagt resten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå