AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #1 Skrevet 22. oktober 2016 Hva har dere under rideklærne? Kjøper dere en str større for å få mye under (også støvler), eller er rideklær varme i seg selv? Helt ny i faget, barnet akkurat starett med ridning. I dag var det bikkjekaldt på timen...... Anonymkode: 14496...2a2
Zienna Skrevet 22. oktober 2016 #2 Skrevet 22. oktober 2016 Det spørs hva slags rideklær hun har, det er jo forskjell på vinter- og sommerklær. Mitt barnebarn bruker thermoridebukse over stillongs om vinteren, og tilhørende jakke. Tror hun handler rideklær hos Hôôks. Hun bruker ridestøvler i skinn, ett nummer større enn normalt, slik at hun har plass til gode ullsåler og knestrømper i ull. Under hjelmen bruker hun ullue, og hun har tre-fingrede votter. På de aller kaldeste dagene ser jeg at hun bruker kjeledress fra Felleskjøpet, med skinnchaps.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #3 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg ville absolutt ikke kjøpt hjelm med plass til ullue under! Hjelmen skal sitte godt på hodet, be om hjelp i butikken for å finne hjelm som passer riktig, det er viktig for sikerheten! Hadde noen av mine elever dukket opp med hjelm med lue under hadde de ikke fått lov til å ri med den, da hadde de måtte bruke en lånehjelm som passet i steden. Hjelmen varmer en god del i seg selv, så det er skjelden behov for noe mer varmt på hodet uansett, men hvis du har et barn som fryser lett, eller holder til et sted der det er veldig kaldt, så går det ann å få kjøpt ørevarmere som festes på hjelmen, eller en slags lue der den delen som er under hjelmen bare er en tynn netting, som ikke tar opp noe plass, og dermed ikke går ut over sikkerheten. Lær- og plastridestøvler blir fort kalde. Det beste til vinterbruk er termoridestøvler, eventuelt lær- eller plaststøvler medullsokker i. Stilongs under ridebukse går helt greit, men mange foretrekker ridebukse under termoridebukse. Da er det lettere å regulere temperaturen, ved å ta av termobuksen hvis det blir for varmt (det er ganske mye mosjon i ridning). Hansker/vanter/votter bør kjøpes i hesteutstyrsbutikk, fordi vanlige hansker og vanter ofte er glatte og dermed vanskelige å holde tøylene med.Vanlige votter er det ikke mulig å ri med, fordi man må ha lillefingeren løs for å holde tøylene riktig. Det finnes ridevotter der det er et eget rom til lillefingere, mange synes disse er litt klumsete å holde tøylene med, men det er en smakssak Selv foretrekker jeg å ri med vanter, da det gir meg best grep om tøylene, men hvis det er veldig kaldt bruker jeg hansker, fordi de er varmere. Skjerf kan potensielt være farlige, hvis barnet skal bruke skjerf må alle løse ender være under jakken, slik at det ikke er noen mulighet for at det hekter seg opp i noe ved et eventuelt fall, men helst bør skjerfet unngås. Hals er et godt alternativ. Anonymkode: e73a4...96a 2
Tanuki Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg husker fra da jeg drev med riding at jeg aldri ble kald på kroppen, man får jo så mye varme fra hesten. Men viktig å ha gode varme hansker. og ha en hjelm med plass til lue høres ikke lurt ut, hjelmen skal sitte godt på hodet!
Vera Vinge Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Det er kanskje litt roligere for nybegynnere, men hvertfall når de kommer ordentlig i gang, er jo ridning mye mer morsjon enn man skulle tro. Man blir mao svett og varm. Men du sier ikke noe om det er ridning ute på bane eller i en hall. Jeg red mange år i hall, som jo fortsatt var åpen og dermed kald om vinteren, og det var ikke aktuelt med thermodress o.l. som noen nevner. Det ble derimot brukt på tur. Men vi startet vel ofte timen med en jakke eller noe, som ble tatt av etter hvert, tror jeg. Og så var det ullsåler i støvlene og ullsokker. Endret 23. oktober 2016 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 Lurt å kjøpe hjelm med justeringsmuligheter, da kan den vokse med barnet, og man kan bruke lue under på vinteren. Det er et lite hjul bak, som man snurrer på for og stramme/slakke hjelmen Hos oss rir nybegynnere i vinterbukse og jakke, og med gode varme ridehansker for bra grep om tøylen. Derimot når man blir mer viderekommen er det sjelden nødvendig med så mye klær, fordi man er på et nivå der man vil bli sliten og varm av å gjennomføre en time. I tillegg kan det bli klumsete å utføre øvelser/gangarter korrekt med for mye tykke klær. Som sagt går det greit for nybegynnere da de pleier å ha ganske rolige timer. Anonymkode: 6ec5e...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #7 Skrevet 23. oktober 2016 En termodress beregnet for yrkesarbeidere (fps i forrestniger for disse), fungerte godt for meg i yngre rideår. Billigere enn mye rideutstyr. Det er kjempekaldt å ri i ridebukse og tynne stovler om vinteren. Litt store ridesko med ullsokker er litt bedre, helst termosko. Anonymkode: 1a421...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå