Gå til innhold

Hvordan lære å spise usunn mat i små eller moderate mengder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har massevis av kunnskap om hvordan jeg kan lage sunn og samtidig god mat, men jeg opplever at det å endre kostholdet i praksis ikke er like enkelt som i teorien. Mitt ønske er å begrense usunn mat som godteri, kaker, chips o.l. og spise moderater mengder når jeg først spiser det, men jeg merker at det er veldig vanskelig når jeg er så vant til å hive innpå når jeg først er i gang. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å klare å etablere en ny og god vane når det gjelder dette? 

Anonymkode: 899c9...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det viktig å holde et noenlunde jevnt blodsukkernivå. Hvis jeg har spist meg passe mett, på mat med passe karbo-nivå, og spiser regelmessig, så får jeg ikke det enorme sukkersuget som før har gjort at jeg har overspist på kjeks, kaker, sjokolade, potetgull osv osv. 

Med passe karbo-nivå så mener jeg ikke nødvendigvis lavkarbo, men heller ikke veldig høy-karbo heller. For meg har det også vært virkningsfullt å spise ofte nok, dvs minst tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag. Siden jeg spiser såpass ofte, så passer jeg på å telle kalorier, slik at det ikke blir for høyt inntak hver dag. 

Anonymkode: 50f3d...39b

Skrevet

Jeg føler at jeg får dette behovet når jeg spiser slik mat uansett hvor "bra" jeg har spist på forhånd. Det er sjeldent at jeg har et sterkt søtsug, jeg tror det heller har noe med at når jeg først begynner å spise sjokolade er kroppen så vant til å hive innpå at det gjør det vanskelig å bare ta litt. 

Anonymkode: 899c9...0ba

• Liker 1
Skrevet

En ernæringsfysiolog forklarte meg at enkelte av de matvarene vi har lettest for å overspise har en slik sammensetning at det rett og slett er vanskelig å stoppe. Den ultimate kombinasjonen av sukker og fett, som gjør varen skikkelig næringstett, slik at vi gjerne vil få i oss mest mulig. Slik jeg forsto det, så handler det om at vi mennesker er skrudd sammen på den måten at kroppen gjerne vil ha mest mulig næring. Det er jo tross alt bare de siste tiårene at mange av oss har hatt for stor på næringsrik mat, og da bare i deler av verden. Menneskeheten har overlevd på at vi har en trang til å få i oss sukker og fett. Dermed er det mat som er vanskelig å ta bare litt av.

Noen ganger bør man rett og slett heller la være, takke nei når man blir budt kake/potetgull/whatever, og så får man sette av en dag i ny og ne hvor man kan «fråtse». Det er jo det jevne inntaket av for mye sukker og fett som er skadelig: ikke å få i seg litt for mye en sjelden gang.  

Anonymkode: 50f3d...39b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...