Gå til innhold

Er det greit å dekke til ansiktet på jobb - uten religiøs mening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sykler til jobb året rundt. Når det er ekstremt kalt og dårlig luft bruker jeg baklava. 

Så tenkte jeg, "Hva dersom jeg gikk sånn på jobb? "

Ville du syns det var greit at jeg gikk slik på jobb? Feks dersom jeg jobbet i barnehage?

Altså uten religiøse tilknytninger men med tildekket ansikt.

Hvorfor / hvorfor ikke.

Anonymkode: 86993...cbd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg hadde blitt meget skeptisk til begrunningen for å dekke til fjeset hvis det ikke er religiøst. 

Anonymkode: 064c1...4c9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sykler til jobb året rundt. Når det er ekstremt kalt og dårlig luft bruker jeg baklava. 

Så tenkte jeg, "Hva dersom jeg gikk sånn på jobb? "

Ville du syns det var greit at jeg gikk slik på jobb? Feks dersom jeg jobbet i barnehage?

Altså uten religiøse tilknytninger men med tildekket ansikt.

Hvorfor / hvorfor ikke.

Er det greit å gå sånn? Ts

15229418073_0450ed9bdb_o.jpg

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Med mindre du er kirurg, tannlege eller annet helsepersonell som skal unngå å spre smitte, ville jeg sett på det som litt rart. 

Edit: jeg skrev og postet nok akkurat samtidig som posten over, med bilde. Jeg mener selvsagt ikke at det hadde sett normalt ut om tannlegen eller legen kommer slik kledd :fnise:

Endret av Margit Spat
Skrevet

Nei. Hadde jo vurdert om du gjorde det i hensikt å gjøre noe ulovelig eller noe. Dessuten er det ekstremt uhøflig når man er innendørs. Hadde ikke likt å snakke med deg da.

Anonymkode: 6ffe1...fcf

Skrevet

Haha, folk hadde trodd du var gal. Men folk hadde også sett rart på deg om du gikk med vinterjakke om sommeren. Man forventer ikke et uteplagg inne

Anonymkode: ccb31...389

Skrevet

Om ansiktet er dekket av bankranerhette, Guy Fawkes-maske eller niqab gjør ingen forskjell for meg. Det er dekket, jeg aner ikke hvem som er bakom der, jeg synes det er ubehagelig og jeg driter ærlig talt i hvorfor vedkommende skjuler seg. Når jeg som er voksen synes det er ekkelt antar jeg at det er enda verre for et barn å forholde seg til ansiktsløse mennesker. 

Skrevet

Om man jobber i barnehage feks så mener jeg at det er greit, eller all slags utearbeid egentlig.

Anonymkode: 73430...927

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tenkt: Så kult, ninja er tilbake.

Skrevet

Synes ikke noe om tildekking av ansiktet enten det av religiøse årsaker eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ganske vanlig å bruke hals og skilue som dekker ansiktet både på jobb og i idretten. Snowboard/ski, når folk kjører motorsykkel og snøscooter har de vel ofte maske under i alle fall på vinteren, fryktelig mange av de som jobber på fabrikk har både maske og munnbind. Tannleger, leger, vetrinærer. Tipper de finnes blant snøkjørere, bønder, fiskere/båtfolk, til og med enkelte bakere bruker vel maske. Helt sikkert på oljeplattformer og. Småflypiloter ser kanskje nytten, de bruker dem i alle fall til å hoppe i fallskjerm. Skuespiller kan bruke maske, og musikere. Grafittiartister bruker dem vel og titt og ofte. Barnehagetanter og lærere -og barn som leker i snøen. Noen som kommer på flere?

Anonymkode: afbea...be5

Skrevet
Akkurat nå, antbug skrev:

Om ansiktet er dekket av bankranerhette, Guy Fawkes-maske eller niqab gjør ingen forskjell for meg. Det er dekket, jeg aner ikke hvem som er bakom der, jeg synes det er ubehagelig og jeg driter ærlig talt i hvorfor vedkommende skjuler seg. Når jeg som er voksen synes det er ekkelt antar jeg at det er enda verre for et barn å forholde seg til ansiktsløse mennesker. 

Så du synes det er ubehagelig med alle som er tildekket? Tenk deg det helt vanlige senarioet at du går ut døra klokka 7 om morran på vei til jobb midtvinters -og der møter du på mannen som har måkt oppkjørselen for snør for deg og allerede vært på jobb i 4 timer, -men det du føler er ikke takknemlighet for denne mannen, nei -det du føler er ubehag for denne mannen fordi han har dekket seg til så han ikke blir forkjøla? 

Jeg ser tankegangen din, og jeg er heller ikke selv for total tildekning eller nekting av å vise identitet, men hysteri er bare dumt synes jeg -det skaper en hel masse kaos for ingenting.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er ubehagelig med alle som er tildekket? Tenk deg det helt vanlige senarioet at du går ut døra klokka 7 om morran på vei til jobb midtvinters -og der møter du på mannen som har måkt oppkjørselen for snør for deg og allerede vært på jobb i 4 timer, -men det du føler er ikke takknemlighet for denne mannen, nei -det du føler er ubehag for denne mannen fordi han har dekket seg til så han ikke blir forkjøla? 

Jeg ser tankegangen din, og jeg er heller ikke selv for total tildekning eller nekting av å vise identitet, men hysteri er bare dumt synes jeg -det skaper en hel masse kaos for ingenting.

Er det finnlandshette som er kuren for å unngå forkjølelse om vinteren? Så vi kan bare kaste skjerf og lue da? 

Siden vitale signaler i menneskets uttrykksmønster vises i ansiktet så gjør man seg til offer for andres feiltolkninger ved å gjemme ansiktet.

Anonymkode: 1d7d2...c1d

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er for beskyttelse. Snø, is eller støv osv. Så ingen problem.

Utenonom det så tenker jeg at alle som ikke viser ansiktet har noe å skjule. Uærlige hensikter.

Anonymkode: 9bb25...b8a

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er en praktisk og logisk grunn til det, for all del. Ellers syns jeg ikke noe om det, uansett hva "unnskyldningen" er, men gidder heller ikke bruke mange kalorier på å bry meg om hva andre har på seg.

Ofte jeg jobber med ansiktet mer eller mindre tildekket selv, da jeg jobber mye utendørs i all slags vær, og til dels med farlig støv innendørs. Bruker da vernebriller, hette, støvmaske, buff trukket over nesa, osv. Sikker mye som hadde sett ganske rart og skummelt ut i settinger hvor det ikke gir noe mening å gå kledd sånn. Om mulig så fjerner man jo også tildekking når man skal prate med folk...

Og f.eks. ute i snøstorm eller sprengfrost er det såklart helt greit å dekke til ansiktet med hva enn man for hånda. De som protesterer på det har tydeligvis ikke vært mye i nord ihvertfall... Noen ganger MÅ man, for å i det hele tatt greie å puste. :)

Anonymkode: 9e031...9f1

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg hadde blitt meget skeptisk til begrunningen for å dekke til fjeset hvis det ikke er religiøst. 

Anonymkode: 064c1...4c9

Ah. Men det er innafor om man er religiøst, altså:klaske:?

Anonymkode: 8e6ae...73e

• Liker 2
Gjest Pastpresent
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å gå sånn? Ts

15229418073_0450ed9bdb_o.jpg

Hahaha. Ungene i BHG hadde nok trodd du var er røver😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...