Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg tenker å søke meg inn på optometri studier neste høst. Men, når jeg sjekker ut forskjellige "ledige stillinger" annonser for optiker, så ønskes det som regel alltid kontaktlinsekompetanse. Noen som vet om man får denne kompetansen når man tar bacheloren? Eller trenger man master? Evt om det er egne kurs for dette? Finner ingen informasjon om dette noe sted.

Takk på forhånd :)

Anonymkode: b58ae...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig kult! Kontaktlinsekompetansen er pakket inn i dagens utdanningsprogram. Tidligere var dette noe man måtte ta i tillegg til bacheloren. Det er nok derfor det presiseres. Lykke til med studiene! :)

- Ei som går 2. året på optometri

Anonymkode: c447f...f77

Skrevet

"Kontaktlinsekompetansen er pakket inn i dagens utdanningsprogram på bachelor." skulle det stå :)

Skrevet

Har man fullført utdannelsen for noen år siden, må man ta kontaktlinsekompetanse kurset for å få denne kompetansen på papiret. I dag er den som nevnt over, tatt med i utdannelsen.

Anonymkode: 42dec...4a0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig kult! Kontaktlinsekompetansen er pakket inn i dagens utdanningsprogram. Tidligere var dette noe man måtte ta i tillegg til bacheloren. Det er nok derfor det presiseres. Lykke til med studiene! :)

- Ei som går 2. året på optometri

Ah, okay, bra :)

Kult, kan jeg spørre om hvordan studiet er, for en som er "så som så" skoleflink? :) Trives du?

Skrevet

Hva ligger lønna på for nyutdannede? Sånn ca?

Anonymkode: f15de...9e8

Skrevet

Det er et tungt studie, spesielt første året med mye realfag (vi hadde hvertfall både biologi, kjemi, fysikk og matte), og da var det mange som datt av. Men er man motivert og villig til å faktisk studere så går det bra, jeg er ikke spesielt skolesterk og kom meg gjennom det. Ellers er det mye å lære og mye praktisk arbeid. Det blir lange kvelder på klinikken med mange ulike oppgaver som skal inn. Men det var et kjekt studie, jeg stortrivdes :). Og nå er det jo et helt nytt bygg med en flott klinikk med masse rom og utstyr :). Og sosialt var det bare helt supert, lett å bli kjent med folk og mye som skjedde. 

Jeg vet ikke hva lønna for nyutdannede er på nå, ca 400 000 troor jeg, men er ikke sikker. Jeg gikk forresten før kontaktlinsekompetanse var innbakt, så dermed kjenner jeg ikke helt hvordan studieforløpet er nå med tanke på fag og praksis. 

Anonymkode: caf15...5de

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et tungt studie, spesielt første året med mye realfag (vi hadde hvertfall både biologi, kjemi, fysikk og matte), og da var det mange som datt av. Men er man motivert og villig til å faktisk studere så går det bra, jeg er ikke spesielt skolesterk og kom meg gjennom det. Ellers er det mye å lære og mye praktisk arbeid. Det blir lange kvelder på klinikken med mange ulike oppgaver som skal inn. Men det var et kjekt studie, jeg stortrivdes :). Og nå er det jo et helt nytt bygg med en flott klinikk med masse rom og utstyr :). Og sosialt var det bare helt supert, lett å bli kjent med folk og mye som skjedde. 

Jeg vet ikke hva lønna for nyutdannede er på nå, ca 400 000 troor jeg, men er ikke sikker. Jeg gikk forresten før kontaktlinsekompetanse var innbakt, så dermed kjenner jeg ikke helt hvordan studieforløpet er nå med tanke på fag og praksis. 

Jeg har sterk 3'er/svak 4'er i matte etc fra videregående, tror du det blir overkommelig?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ligger lønna på for nyutdannede? Sånn ca?

Ei som gikk ut i fjor fikk ca 420-430k i startlønn i Oslo. Dersom du er villig til å flytte på deg til steder der det er mangel på optikere vil nok lønnen være en annen! :-)

Skrevet

Hvis det er startlønnen. 420 til 430. Jobber man da i butikk? Hva er lønnen etter ca 10 år? Lønn er absolutt interessant for valg av studie.

Skrevet

Hvordan er jente/gutte ratio'n på optometri?

Skrevet
På 23.10.2016 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Hvis det er startlønnen. 420 til 430. Jobber man da i butikk? Hva er lønnen etter ca 10 år? Lønn er absolutt interessant for valg av studie.

Man jobber da i butikk, ja. Jeg er utrolig usikker på dette, da jeg kun kjenner til hva enkelte nyutdannede har fått :-) 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er jente/gutte ratio'n på optometri?

ca 60 jenter/ 40 gutter fikk vi beskjed om da vi startet :-) Det kommer flere og flere gutter!

Skrevet
På 23.10.2016 den 3.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har sterk 3'er/svak 4'er i matte etc fra videregående, tror du det blir overkommelig?

Hvilken type matte har du? Du klarer det nok! De har trappet ned på realfagen de siste årene.

Skrevet

Flott at du ønsker å bli optiker! men... kjenner mange som er optikere som jobber som noe annet, da rett å slett jobben blir for ensformig, det er mye press på salg av briller. Og synstestene blir etterhvert kjedelig rutine. Det er ihvertfall ikke noe familiejobb! Da de fleste optikk butikker ligger på kjøpesenter som sikker kommer til å være oppe 24/7 om få år... 

Anonymkode: 2302e...326

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott at du ønsker å bli optiker! men... kjenner mange som er optikere som jobber som noe annet, da rett å slett jobben blir for ensformig, det er mye press på salg av briller. Og synstestene blir etterhvert kjedelig rutine. Det er ihvertfall ikke noe familiejobb! Da de fleste optikk butikker ligger på kjøpesenter som sikker kommer til å være oppe 24/7 om få år... 

Anonymkode: 2302e...326

Synstester kommer aldri til å bli utført på kvelden. Hvem vil dra til optiker klokken 21 på kvelden? Det er nok de uten utdannelse som må ta seg av brillesagt 24/7 da isåfall. Du kan dessuten velge å jobbe på sykehus eller med produksjon av brilleglass ect. Valgene er mange:)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synstester kommer aldri til å bli utført på kvelden. Hvem vil dra til optiker klokken 21 på kvelden? Det er nok de uten utdannelse som må ta seg av brillesagt 24/7 da isåfall. Du kan dessuten velge å jobbe på sykehus eller med produksjon av brilleglass ect. Valgene er mange:)

Joda, synstester utføres i hele butikkens åpningstid.

Optikere får for øvrig forholdsvis godt betalt, siden det er mangel på optikere her til lands om dagen, og konkurransen for å holde på de gode er høy. I tillegg har de en del ekstragoder, som er verdt å ha med seg - som en sjette ferieuke, for eksempel. Så hvis man har interesse for yrket utover det økonomiske, er det absolutt en karrierevei å gå.

Når det gjelder døgnåpne kjøpesentre (som jeg nok ikke tror vi vil få noen gang), så vil uansett arbeidstidsbestemmelsene gjelde.

Anonymkode: 0c7f3...6cb

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, synstester utføres i hele butikkens åpningstid.

Optikere får for øvrig forholdsvis godt betalt, siden det er mangel på optikere her til lands om dagen, og konkurransen for å holde på de gode er høy. I tillegg har de en del ekstragoder, som er verdt å ha med seg - som en sjette ferieuke, for eksempel. Så hvis man har interesse for yrket utover det økonomiske, er det absolutt en karrierevei å gå.

Når det gjelder døgnåpne kjøpesentre (som jeg nok ikke tror vi vil få noen gang), så vil uansett arbeidstidsbestemmelsene gjelde.

Mulig noen opererer med en sjette ferieuke, men det er ikke vanlig praksis. Jeg har fem ferieuker, som vanlig, og har aldri hørt om noen som får en ekstra ferieuke som optiker. 

Kan forøvrig bekrefte at optikerne tar synsprøver hele åpningstiden, og at det er nettopp ettermiddagstimene som er mest populære. 

Det er riktig at man kan jobbe i andre instanser, som sykehus, øyelegekontor, NAV, leverandører etc, men majoriteten av jobbene er i butikk. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig noen opererer med en sjette ferieuke, men det er ikke vanlig praksis. Jeg har fem ferieuker, som vanlig, og har aldri hørt om noen som får en ekstra ferieuke som optiker. 

Kan forøvrig bekrefte at optikerne tar synsprøver hele åpningstiden, og at det er nettopp ettermiddagstimene som er mest populære. 

Det er riktig at man kan jobbe i andre instanser, som sykehus, øyelegekontor, NAV, leverandører etc, men majoriteten av jobbene er i butikk. 

Vel - ettersom jeg har forstått fra de som har vært mange år i bransjen, er det vanlig, men jeg vet at det ikke er tariffestet.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel - ettersom jeg har forstått fra de som har vært mange år i bransjen, er det vanlig, men jeg vet at det ikke er tariffestet.

Hvilke kjeder er det de du kjenner jobber for? Tror det må være helt unntaksvis. Mulig det er fordi de nærmer seg pensjonsalder og dermed har krav på det på den måten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...