Gjest Oppgitt Skrevet 22. november 2004 #1 Del Skrevet 22. november 2004 Har begynt på en treårig utdannelse som etterhvert har vist seg å være noe jeg overhodet ikke har lyst til å jobbe med. Nå har jeg ikke stort mer enn et halvt år igjen av denne, men skal ha hovedprosjekt og er overhodet ikke motivert til å jobbe.. Jeg VET at jeg ikke kommer til å orke å skaffe meg en jobb innen dette yrket når jeg er ferdigutdannet - men det er igrunnen like greit siden det er omtrent umulig å få jobber der for tiden uansett... Har ikke noe studielån, men er generelt ganske blakk. Den eneste andre utdannelsen for tiden jeg har lyst til å begynne på kommer jeg ikke inn på (enda) pga fysiske krav... Er en tittel man ikke kommer til å bruke verdt et halvt år med å prøve å tvinge seg selv å gjøre noe man ikke vil - noe som for tiden forårsaker endel søvnløse netter og mange tårer ? Og hva skal jeg gjøre isteden? Har tenkt på å prøve å få meg en deltidsjobb av noe slag og prøve å ha et skolefag eller to ved siden av så jeg ikke helt har mistet snøringen om jeg skulle ombestemme meg... Men er redd for at jeg skal bli "fanget" i en dårlig jobb pga pengene og manglende skolelyst.. Hmf.. :cry: Noen som kan gi meg noen andre gode argumenter til å fortsette - eller gode grunner til å slutte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #2 Del Skrevet 22. november 2004 Uff. Det høres trasig ut. :trøste: Men, hadde jeg vært deg hadde jeg fullført. Prøv ihvertfall. Hvis du ikke har studielån så kan du i alle fall begynne og se hvordan det går. Så kan du heller gi deg hvis det ikke går. Så kan du heller skaffe deg en deltidsjobb ved sidenav for å spe på økonomien. Synes det er dumt å gi seg når en er nesten ferdig. Da har liksom de siste 2,5 årene vært bortkastet. Selv om du er lei av faget nå så kan det jo hende at det endrer seg i fremtiden. Og det blir mye tyngre å ta det igjen siden. Selv om du kanskje ikke kommer til å jobbe innenfor yrket er det nå greit å ha fullført. Jeg vet at mange arbeidsgivere ser på det som negativt med ufullstendige utdannelser - hvertfall når en gir seg like før en skulle vært ferdig. Det er helt sikkert noe du kommer til å få spørsmål om på intervju (selv om det er snakk om jobb innen en annen bransje). Lykke til!! Håper du finner ut av det og finner motivasjon til å holde ut bare litt til. Et halvt år går jo veldig fort når en først er i gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. november 2004 #3 Del Skrevet 22. november 2004 Kjenner følelsen av manglende motivasjon, men jeg tipper også at du er ganske sliten nå. Mitt beste råd til deg er å ta en lang og god juleferie der du slapper av og ikke tenker fag i det hele tatt. Så tar du fatt etter jul og suser gjennom det halve året du mangler for å få en ferdig tittel. Uansett hvilken jobb du søker, om utdanninga er relevant eller ikke, så ser det mye bedre ut på en cv men en utdannelse du har fullført enn en utdannelse du har hoppa av. Utdannelsen kan også ha noe å si for lønnsnivået i en jobb du får, selv om den ikke er direkte relevant for jobben. Eller det kan vise seg at utdannelsen er relevant i kombinasjon med noe annet du får lyst til å drive med en gang senere. Om du hopper av lukker du dører med muligheter for deg selv, ikke bare i det yrket du tar utdannelse i, men også andre steder. Stå på, dette klarer du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oppgitt Skrevet 22. november 2004 #4 Del Skrevet 22. november 2004 Kjenner følelsen av manglende motivasjon' date=' men jeg tipper også at du er ganske sliten nå. Mitt beste råd til deg er å ta en lang og god juleferie der du slapper av og ikke tenker fag i det hele tatt. Så tar du fatt etter jul og suser gjennom det halve året du mangler for å få en ferdig tittel.[/quote'] Hovedprosjektarbeidet på vår skole begynte for en uke siden.. Og fortsetter til starten av juni. Det er med andre ord ingen mulighet for noen juleferie... Angående økonomi så er jeg av den typen som bruker veldig lite penger og ikke har noen planer for fremtiden (iallefall nærmeste 20 år) som krever noe særlig penger.. Klarer meg helt strålende på 3000 kr i måneden, og at jeg feks vil tjene 1000 kr mer i måneden om 10 år blir et så utrolig dårlig argument.. At utdannelsen min vil komme godt med i et annet yrke er det ingen tvil om - men jeg har egentlig lært alt "nyttig" som er å lære allerede, det eneste hovedprosjektet går ut på er å bevise at vi kan disse tingene i praksis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. november 2004 #5 Del Skrevet 22. november 2004 At utdannelsen min vil komme godt med i et annet yrke er det ingen tvil om - men jeg har egentlig lært alt "nyttig" som er å lære allerede' date=' det eneste hovedprosjektet går ut på er å bevise at vi kan disse tingene i praksis...[/quote'] Du vet hva du kan, men det hjelper ikke når du ikke har papirer på det. Tipper det er en eller annen it-utdanning du holder på med? Sånne papirer er gull verd uansett hva du gjør vidre. Det virker som du fokuserer veldig på det negative, tror det viktigste du kan gjøre for deg selv er å fokusere på det positive i stede. Selv om prosjektet har starta nå er det sikkert ikke undervisning i romjula, så du har bare godt av å legge det litt til side og ta fri. Du sier at du ikke trenger penger, men det gjør du jo om du skal gjøre noe som helst som er gøy, enten det er å reise eller stifte bo med en kjæreste. Og med papirer på at du har en utdannelse vil du ikke tjene mer om 10 år, du vil tjene mer om du tar en jobb i morra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 22. november 2004 #6 Del Skrevet 22. november 2004 Husk at du ikke fåt noe vitnemål å vise til nye arbeidsgivere om du ikke fullfører! og så blir vel studielån gjort om til stipend og så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #7 Del Skrevet 22. november 2004 Er med på poenget ditt om at du kanskje allerede har lært alt nyttig - men med et så presset arbeidsmarket (hverftall innen de fleste bransjer) som det er idag kan det jo være greit å kunne skrive det på cv'en sin også. Kanskje akkurat det som gjør at du får jobb i det hele tatt. Idag får de fleste som lyser ut en stillig veldig mange søkere, og da er det jo en fordel å skille seg positivt ut. Med masse halvferdige greier skal det vel litt til for at en i det hele tatt blir kalt inn på intervju. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. november 2004 #8 Del Skrevet 22. november 2004 Bit tennene sammen og fullfør! Du kan alltids begynne med noe annet senere, men et "hull" i CV'n må nok forklares for fremtidige arbeidsgivere. Og de vil sannsynligvis se det som et pluss at du fullfører det du har begynt på. :fy: Jada, jeg vet jeg høres belærende ut nå..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilli Skrevet 23. november 2004 #9 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg er i samme situasjon, bortsett fra at min utdannelse har hittil tall 5,5 år . Min plan er å bare bli ferdig. Det siste halve året er så lite i et større perspektiv, selv om det kommer til å bli slitsomt. Den eneste gleden jeg har av studiet mitt på nåværende tidspunkt er at jeg holder ut(det har ikke vært så ille i fem år altså). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 25. november 2004 #10 Del Skrevet 25. november 2004 Hadde jeg vært deg hadde jeg fullført tatt i betraktning hvor langt du har kommet!! Ingen vet hva fremtiden bringer, og en solid utdannelse er aldri dumt uansett!! (Jeg snakker av bitter erfaring.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 25. november 2004 #11 Del Skrevet 25. november 2004 Vi vet hvordan det er, men det beste er å fullføre! Da har du fullført. Og all utdanning er bedre enn ingen. Titler er fine Og selv om du klarer deg på 3000 (hvordan er det mulig om man skal bo noensteder?) så forandrer planene dine seg og det er alltid best å safe. Jeg klarer meg med en Opel, men jeg vil gjerne ha en BMW Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2004 #12 Del Skrevet 25. november 2004 Bli ferdig med utdanningen. Uten papirer er det nesten irrelevant at du har "nesten" en full utdanning i dagen arbeidsmarked. Å avbryte en utdanning et halvt-ett år inn i studietiden er en ting, å avbryte et halvt år før du er ferdig er direkte tåpelig. Kan ikke forestille meg en eneste arbeidsgiver som ikke kommer til å tolke det i negativ retning..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå