Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål som jeg ønsker svar på og håper at dere kan hjelpe meg. For tiden jobber jeg innenfor helsevesenet på et sykehus. Stedet er langt unna Oslo der jeg kommer fra (jobber i Brønnøysund). Har jobber her i 5 år, men ønsker å flytte tilbake til Oslo. Søkte på en del stillinger og har blitt innkalt til et jobbintervju på en arbeidsplass i Oslo. Arbeidsgiveren er informert om at jeg er på utkikk etter ny jobb og at jeg skal flytte på meg i den nærmeste tiden. Men hvordan kommer jeg meg til intervjuet? Kan jeg søke om permisjon uten lønn? Synes dette er litt ekkelt da jeg må be om permisjon i arbeidstiden. Hva sier dere?

Anonymkode: 288af...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjon uten lønn må da vel være greit.

Anonymkode: 1bb23...08c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kommer jeg meg til intervjuet? Kan jeg søke om permisjon uten lønn? Synes dette er litt ekkelt da jeg må be om permisjon i arbeidstiden. Hva sier dere?

Selvfølgelig ber du om permisjon uten lønn, eventuelt tar du ut noen feriedgaer eller tar avspasering. Hva er problemet med det?

Anonymkode: 47e2d...b30

Skrevet

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Permisjon uten lønn må da vel være greit.

Anonymkode: 1bb23...08c

Jeg har ingen avspasering til gode så det må nok bli permisjon uten lønn. 

Skrevet

Feriedag eller permisjon uten lønn dersom du ikke har avspasering. Hva er problemet egentlig? Eller alternativet?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ber du om permisjon uten lønn, eventuelt tar du ut noen feriedgaer eller tar avspasering. Hva er problemet med det?

Har ingen avspasering eller feriedager til gode så må nok søke om permisjon uten lønn. Det er ikke noe problem, men en ny situasjon da jeg tidligere har sagt opp en jobb og sluttet før jeg søkte på en annen. Men denne gangen er det jo annerledes.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen avspasering til gode så det må nok bli permisjon uten lønn. 

Eller ferie :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller ferie :)

Ingen feriedager igjen dessverre.

Skrevet

Man tar fri uten lønn.. det er ikke noe annet alternativ. Dersom du ikke har ferie/avspasering. Hva tenker du? Ta ut sykedag liksom? 🙈

Skrevet
3 minutter siden, mortilen skrev:

Man tar fri uten lønn.. det er ikke noe annet alternativ. Dersom du ikke har ferie/avspasering. Hva tenker du? Ta ut sykedag liksom? 🙈

Hehehehe :D Nei, selvsagt skal jeg ikke ta ut et sykedag. Men spørsmålet var ærlig stilt fordi jeg aldri har vært i en slik situasjon før. Erfaring uansett.

• Liker 1
Skrevet

Man må som regel begrunne permisjonen, så da må du jo legge inn en hvit løgn om du ikke ønsker å være ærlig med arbeidsgiver at du skal bruke den til å søke annen jobb. Og gjør man det kan man bli "straffet" med permisjonsnekt og eventuelt også represalier i form av at man blir fratatt oppgaver, får ugunstige vakter, ikke blir invitert på julebord etc. Mange arbeidsgivere som driver slikt dessverre.

Jeg ville satset på en hvit løgn, noen som behøver hjelp i familien eller lignende. Da kan du ikke bruke ny arbeidsgiver som referanse, men man kan uansett ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse (sjansen er stor for sabotasje da), bruk heller en eldre arbeidsgiver :) 

Anonymkode: 64937...415

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må som regel begrunne permisjonen, så da må du jo legge inn en hvit løgn om du ikke ønsker å være ærlig med arbeidsgiver at du skal bruke den til å søke annen jobb. Og gjør man det kan man bli "straffet" med permisjonsnekt og eventuelt også represalier i form av at man blir fratatt oppgaver, får ugunstige vakter, ikke blir invitert på julebord etc. Mange arbeidsgivere som driver slikt dessverre.

Jeg ville satset på en hvit løgn, noen som behøver hjelp i familien eller lignende. Da kan du ikke bruke ny arbeidsgiver som referanse, men man kan uansett ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse (sjansen er stor for sabotasje da), bruk heller en eldre arbeidsgiver :) 

Strategien din virker ikke dum, men min erfaring er at innenfor det offentlige helsevesenet etterspør potensiell ny arbeidsgiver etter den siste referansen. I mitt tilfelle så må jeg bruke den siste fordi de tidligere ikke er i samme bransje som nå. Tror jeg satser på å søke om permisjon uten lønn og ærlighet fra dag 1. Lederen min vet uansett at jeg er jobbsøker og kommer til å flytte på meg. Det siste intervjuet jeg var på måtte jeg oppgi siste/nåværende referanse.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Strategien din virker ikke dum, men min erfaring er at innenfor det offentlige helsevesenet etterspør potensiell ny arbeidsgiver etter den siste referansen. I mitt tilfelle så må jeg bruke den siste fordi de tidligere ikke er i samme bransje som nå. Tror jeg satser på å søke om permisjon uten lønn og ærlighet fra dag 1. Lederen min vet uansett at jeg er jobbsøker og kommer til å flytte på meg. Det siste intervjuet jeg var på måtte jeg oppgi siste/nåværende referanse.

Ok, så lenge arbeidsgiver vet at du ønsker ny jobb og ikke ser ut til å sabotere for deg så må man jo gå for ærlighet...Hvis ikke møter man seg selv i døra hvis man drar en hvit løgn og ny arbeidsgiver ringer vedkommende for å få referanse. 

Skrevet

Ha intervjuet via Skype. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...