Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte egentlig bare på hvordan det fungerer når flere personer går sammen om ett bolig lån. Vi er 5 voksne sammen med en ungdom og ett spebarnet som ser på muligheten om å kjøpe en generasjonsbolig. Akkurat nå leier alle hver sin bolig, men svigerinnen luftet ideen om vi skulle kjøpe et hus sammen som virker i våre øyner mye bedre enn, tre små hus/leiligheter. 

Vi har ikke gjort noe reacher på det enda, da det bare er en ide foreløpig. Er det noen av dere som kan litt om hvordan det fungerer med lån? Har gjort dette før?

Og ja, vi vet at det er en sjanse for at en av oss kan bryte ut i fremtiden på grunn av brudd osv, men det er ikke det jeg spør om. I tillegg vil jeg ikke spekulere i noe som jeg håper mest sannsynlig ikke skjer. Kontrakter vil selvfølgelig bli laget mellom oss.

Anonymkode: 0f5db...2ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet antar jeg dette er uproblematisk. Banken vil nok likevel kreve at dere må være solidarisk ansvarlig for hverandres lån. Dette ettersom banken vet at det vil være umulig å få solgt en av deres andeler separat i det åpne markedet ved behov.

Jeg kjøpte bolig sammen med en kamerat i studietiden, og da ble det gjort på denne måten. 

Siden du virker klar over alle de potensielle baksidene ved å gjøre dette, så skal jeg ikke liste dem opp. Jeg vil dog sterkt anbefale at dere undersøker mulighetene for å seksjonere/opprette flere boenheter i boligen ved behov. Likeledes: ikke "spar" 5000 - 10 000 ved å sette opp eventuelle kontrakter mellom dere på egenhånd. Her er det et hav av potensielle fallgruver, og dette må tas høyde for i alle bauger og kanter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...