Gå til innhold

Hva kan 4 åring din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva deres 4 åringer kan, klarer/kke klarer selv?

Har hun/han:

- sluttet med dagbleier/nattbleier?

- kan kle seg selv?

- prater godt og rent?

- sluttet med mokk?

- spise selv?

- leke selv?

- leke godt med andre?

osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, og i tilleg kan hun:

- sykle uten støttehjul

- plystre

- synge mange sanger utenat

- Klatre i trær (har alltid hatt en ekstremt velutviklet motorikk)

- rydde opp etter seg

- skrive navnet sitt

- målbinde de fleste voksne jeg kjenner

Kommer ikke på mer, men hun kan masse.

Er så stolt av henne atte :)

Ronja_80

Skrevet

Hun sykler uten støttehjul

Har sluttet med bleier

Leser enkle ord

Skriver navnet sitt, mamma, pappa og andre enkle ord

Kan regne enkle ting (så lenge svaret er under 20)

Teller til godt over 100

Kan alfabetet

Plystrer

Hinker på ett ben

Kler på seg selv

Smører brødskiven selv

Bruker kniv og gaffel

og div andre småting.

(dette er ting hun kunne da hun var fire år... har en liten bok som vi noterer små ting etterhvert som hun lærer.

Hun er fem år nå og kan en god del mer enn det jeg har listet opp her... men syns det blir feil å ta med det siden det er stor foskjell på fire og femåringer)

Skrevet

Har hun/han:

Ja

- kan kle seg selv?

Ja og kle av seg selv

- prater godt og rent?

Litt. Har dren i det ene øret.

- sluttet med mokk?

Ja

- spise selv?

Ja

- leke selv?

Ja

- leke godt med andre?

Ja

I tillegg kan hun:

Bruke kniv og gaffel, smøre på skiven, skjære skiver selv, lage/hente drikke til seg selv og andre, holde rommet sitt ryddig, mange sanger utenat, bruke data

( datamusen og finne fram spill osv. ) + mange andre småting.

Skrevet

Ja han kan dette, men ikke si R. Sluttet med bleie før han var 3, både natt og dag. Men det er jo noen ulykker en gang i blant.

Syklet uten støttehjul før han var 4, men kan ikke skrive. (Er likevel veldig opptatt av bokstaver, så det er vel rett om hjørnet.)

Nå er det skøyter som er tingen. Og det går veldig bra. Så får vi håpe at han lærer seg fiskebein i vinter, slik at skigåinga blir litt mer moro (litt lenger og kupert).

I barnehagen smører de brødet sitt selv.

Men rydde... :veldigsur: her må i bli flinkere.

Skrevet

Snuppa fylte 4 i oktober.

Hun sluttet med begge deler i fjor sommer, da hun var 2 1/2.

- kan kle seg selv?

Ja, men får hjelp til gjenstridige knapper osv

- prater godt og rent?

Prater godt, og ikke minst MYE (hehe). Rent, bortsett fra at hun ikke sier R enda.

- sluttet med mokk?

Smokken forsvant rett før bleiene. Det var bare om natta fra hun fylte året, cirka.

- spise selv?

Ja

- leke selv?

Hun KAN, men er egentlig innimellom veldig dårlig... Vil heller være sammen med oss.

- leke godt med andre?

Ja.

Flink til å rydde, smører brødskiva selv, skriver navnet sitt. Sykler med støttehjul. Kjenner igjen bokstaver til andre i familien. Sanger kan hun utenat etter kort tid, utrolig hvordan hukommelsen er innimellom :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Har alle andres 4 åringer sluttet med bleier altså, kun min som ikke er tørr enda :-(

Ser ut til at alle andre 4 åringer til og med har sluttet med nattbleier her jo...........

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg gjest. Må si jeg syns slike "oppsummeringer av skryting om barna" blir for dumt. Noen barn kan enkelte ting tidlig og andre ikke.......so what? Syns det blir dumt å sitte å "veive rundt seg med gode resultater" fordi folk som har barn som kanskje ikke får til en av tingene begynner å bekymre seg og lurer på hvorfor deres barn ikke kan dette..... Barn lærer i sitt eget tempo......ditt barn (gjest) kan sikkert noe som de andre barna over her ikke får til....

Dessuten er jeg siker på at de som svarer på slike tråder er nettopp de som kan si ja mitt barn kan det.....ingen av de som har svart har vært av typen..nei mitt barn kan ingen av de tingene over her.......hvorfor?! Fordi man vil bare svare hvis man har noe å vise frem....

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for oppmuntrende ord Shakira1977, jeg velger å tro du har rett :-)

Jeg får tolke det slik at det sikkert er mange fler her inne som har 4 åringer, og siden mange av disse ikke har svart, ja så kanskje det skyldes at blandt annet flere av disse barna ikke er helt tørre enda.

Gjest ik innl *Fiona*
Skrevet

Slutte med bleier for en stund siden, han sa fra selv når han var for stor gutt til å sove med bleie. Da hadde han vært tørr et års tid på dagtid. Har ikke uhell verken natt eller dag nå, har ikke hatt det på flere måneder.

Prater godt, men er av en eller annen grunn ikke interessert i å tegne (?). Har likt å se på at vi tegner og skriver, men selv er han ikke interessert, og får jo dermed ikke trent heller. Håper det gir seg før han skal på skolen, da er det jo en fordel om han kan holde i en blyant :ler: Men han er veldig flink med saks og annet presisjonsarbeid.

Men han teller på norsk og engelsk, kan en del engelske ord, husker helt usannsynlige mengder utenat (sanger, vers, hendelser, ritualer etc.) Kan alfabetet, og lese litt, men er altså ikke interessert i skrive delen.

Fikser mat selv, kle av og på, fikser seg bad, rydder etter seg etc.

Vanskelig å komme på hva han IKKE kan som han "burde" kunne, i og med at det ikke er noen fasit på dette. Tror da han er ganske normal, ikke fått nyss om noe annet fra barnehagen f.eks.

Skrevet

Nå er jo ingen av mine fire lenger, men jeg husker noen småting de kunne i hvert fall:

hinke

snakke rent

tegne mennesker

synge rent

kle på selv

spise selv

rydde

uten bleier i over ett år

sykle uten støttehjul

Plystre kan i dag bare nittenåringen - de to andre er talentløse på akkurat det :ler:

Skrevet
Har alle andres 4 åringer sluttet med bleier altså, kun min som ikke er tørr enda  :-(  

Ser ut til at alle andre 4 åringer til og med har sluttet med nattbleier her jo...........

Vår 4 åring ( nå 5 åring i dag faktisk ) sluttet med nattbleier for 2-3 mnd siden.

Så det er ikke så lenge siden.

Hvis din 4 åring bruker bleie om dagen ( du skriver ikke noe om det ), så er det jo bare til å begynne.

Nattbleier blir vel kanskje litt verre da, men det vi gjorde var at vi vekket henne om kvelden i 22-tiden og tok henne på do. Dette holdt vi på med en god stund helt til vi en kveld ventet til litt senere på kvelden før vi tok henne på do.

Det holdt vi på med 3-4 kvelder på rad, så valgte vi og vente en hel natt.

Hun tisset ikke på seg og dermed var det gjort.

Men når alt kommer til alt, så begynner ikke barna å slutte med bleie før de er klar for det. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg :)

Skrevet

Min tre og et halvtåring kan en del av dette, men ikke alleting, men han kan jo så mye annet...

:-)

Han har ikke sluttet med bleier, og ettersom han er i ferd med å bli storebror for første gang så stresser vi ikke mer med det på tross av at han er på god vei.

Gjest lilletroll
Skrevet
Tror ikke du skal bekymre deg gjest. Må si jeg syns slike "oppsummeringer av skryting om barna" blir for dumt. Noen barn kan enkelte ting tidlig og andre ikke.......so what? Syns det blir dumt å sitte å "veive rundt seg med gode resultater" fordi folk som har barn som kanskje ikke får til en av tingene begynner å bekymre seg og lurer på hvorfor deres barn ikke kan dette..... Barn lærer i sitt eget tempo......ditt barn (gjest) kan sikkert noe som de andre barna over her ikke får til....

Dessuten er jeg siker på at de som svarer på slike tråder er nettopp de som kan si ja mitt barn kan det.....ingen av de som har svart har vært av typen..nei mitt barn kan ingen av de tingene over her.......hvorfor?! Fordi man vil bare svare hvis man har noe å vise frem....

:klappe:

Skrevet

Ja... men ikke nattbleier...

og i tilleg kan han:

-synge mange sanger utenat

-sykler

-leser enkle ord

-skriver navnet sitt og andre enkle ord

-teller til 99

-kan alfabetet

-bruker kniv og gaffel

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet

Er det vanlig at 4-åringer kan skrive navnet sitt? Jeg har ingen 4-åring selv, men jeg bare lurer for det høres tidlig ut på meg....

Skrevet
Er det vanlig at 4-åringer kan skrive navnet sitt? Jeg har ingen 4-åring selv' date=' men jeg bare lurer for det høres tidlig ut på meg....[/quote']

Kommer vel litt ann på hvor interesserte de er i bokstaver etc...min 5 åring begynner å bli veldig interessert i bokstaver nå og har endelig lært å skrive navnet sitt......

Jeg har inntrykk av at jenter kanskje oftere er tidlig interessert i slike ting (mulig jeg tar feil). Dessuten er det jo litt forskjell på om man heter LIV eller CHRISTOPHER feks....thihi!

Skrevet

Tror jeg glemte å nevne at sønnen min gir verdens beste klemmer. At han elsker å bli lest for. At han er verdens nydeligste når han sover. Og at har evnen til å få meg til å føle meg som verdens rikeste bare ved å være til. :) Og alt det har han kunnet siden han var bitteliten faktisk

Skrevet
Tror jeg glemte å nevne at sønnen min gir verdens beste klemmer. At han elsker å bli lest for. At han er verdens nydeligste når han sover. Og at har evnen til å få meg til å føle meg som verdens rikeste bare ved å være til. :) Og alt det har han kunnet siden han var bitteliten faktisk

:)

Og dette er vel strengt tatt det viktigste av alt spør du meg. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

:evil: Synes ikke noe om å ramse opp hva en 4-åring kan eller ikke kan!

Blir faktisk provosert.... Barn er forskjellig, og noen foreldre kan oppfatte slik oppramsinger som press eller konkurranse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...