Gå til innhold

Når kan jeg legge ut leiligheten på Finn.no?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig kjøpt en leilighet. Kontrakten skal skrives to uker. Kan jeg legge den ut på Finn.no nå med en gang, eller bør jeg vente til kontrakten er skrevet under?

Anonymkode: ab294...39c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jår leiligheten er nykjøpt, hvorfor skal du legge den ut på finn.no? 

Ommdu skal leie den ut, så må du ha overtatt den og eie den før du kan annonsere den for utleie. 

Anonymkode: 6b96a...9f6

• Liker 1
Skrevet

Skal leie ut ja. Hvorfor må jeg vente til overtakelse? Er det ikke nok å vente til kontrakten er signert?

Skrevet

Spørsmålet blir om man kan annonsere for en leilighet man ikke eier.

At man ikke kan inngå leiekontrakt for en bolig man ikke eier er selvsagt. Men dette gjelder altså bare annonseringen.

Annonsering for en gjenstand man ikke har, vil fort bli betraktet som svindel. Selv om det for annonsøren fremstår som klart at eiendomsretten vil komme i hende innen kort tid.

På den andre siden finnes det ekspempler på butikker som annonserer for varer de ikke har, men må kjøpe inn fra produsent når det kommer inn en bestilling.

Det at bolig er en spesiell vare og ikke en massepodusert ting må bli et avgjørende skille.

Så min første tanke er at man ikke kan annonsere for en leilighet man ennå ikke eier, men er åpen for at jeg tar feil.

Ellers er det klart at det er kjøpsavtalen som regulerer dato for når eiendomsretten går over fra selger til kjøper.

Er ingen bestemt dato for eiendomsoverdragelse avtalt, vil man falle tilbake på prinsippet om ytelse mot ytelse. Altså at eiendommen blir din i det du betaler for den.

Anonymkode: 59fb5...38d

• Liker 5
Skrevet

Ja, du må vente til du har overtatt leiligheten.

Et annet aspekt er om du i det hele tatt har lov til å leie ut. Er leiligheten i borettslag, må du eie leiligheten i ett år før du kan leie den ut.

Anonymkode: 01289...b90

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må vente til du har overtatt leiligheten.

Et annet aspekt er om du i det hele tatt har lov til å leie ut. Er leiligheten i borettslag, må du eie leiligheten i ett år før du kan leie den ut.

Tror du ikke vedkommende har undersøkt dette? :murvegg:

Anonymkode: d5e41...3b9

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor du skulle vente med det? Hvem skulle nekte deg det? Når kontrakten er underskrevet er det jo ingen vei tilbake uansett.

• Liker 1
Skrevet
På 22. oktober 2016 den 2.47, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke vedkommende har undersøkt dette? :murvegg:

Anonymkode: d5e41...3b9

Tro meg, det er faktisk veldig mange som ikke er klar over dette😂 

Anonymkode: 73627...ab1

• Liker 12
Skrevet
På Saturday, October 22, 2016 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Skal leie ut ja. Hvorfor må jeg vente til overtakelse? Er det ikke nok å vente til kontrakten er signert?

Fordi du må eie det du skal leie ut, og du eier ikke før du har overtatt. Å annonsere før du har overtatt er svindel. At folk som ikke forstår så enkel juss skal få lov til å drive med utleie er skummelt og nesten ubegripelig. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville nok ha ventet, bare sånn for sikkerhets skyld. Men, det er nok ikke så farlig å legge den ut alt nå :)

Anonymkode: 631a5...1ef

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du må eie det du skal leie ut, og du eier ikke før du har overtatt. Å annonsere før du har overtatt er svindel. At folk som ikke forstår så enkel juss skal få lov til å drive med utleie er skummelt og nesten ubegripelig. 

I tillegg så får du jo hverken tatt bilder til annonsen (og nei, du kan ikke bruke bildene fra da du skulle kjøpe) eller avholdt visning før du har overtatt leiligheten. Så det er ingen vits i å legge ut artikkel før du har overtatt.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor annonsere før du har overtatt leiligheten? Ikke får du lagt ut bilder, ikke får du ha visning for potensielle leietakere. Hvorfor sånn hastverk? Du får vel ikke overta så snart du har signert kontrakt heller?

Anonymkode: 6b0e2...e62

Skrevet

Du kan jo annonsere at leiligheten kan leies fra et tidspunkt etter du har overtatt den.

Det er det ikke noe ulovlig i. 

Angående bildene så går det an å spørre om de kan brukes. Vi spurte om det var greit om vi brukte bildene som var brukt på nettet og i prospektet. Både selger og eiendomsmegler mente at bildene var våre i og med vi hadde kjøpt boligen.

Men det vil jo ikke være mulig med visninger før du har overtatt.

Så jeg ville annonsert bare litt før du tar over, hatt visning noen dager etter.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

På 22.10.2016 den 2.07, AnonymBruker skrev:

Så min første tanke er at man ikke kan annonsere for en leilighet man ennå ikke eier, men er åpen for at jeg tar feil.

Anonymkode: 59fb5...38d

TS skal jo leie ut en eiendel som er kjøpt, og som vil være tilgjengelig når den leies ut. Hva er ulovlig med det? i følge hvilken lov? 
Leiekontrakten vil jo gjelde fra etter TS er eier.

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg så får du jo hverken tatt bilder til annonsen (og nei, du kan ikke bruke bildene fra da du skulle kjøpe) eller avholdt visning før du har overtatt leiligheten. Så det er ingen vits i å legge ut artikkel før du har overtatt.

Selvsagt kan du bruke bildene fra annonsen, men du må spørre om lov først. Visning avtales jo etter at leiligheten er overtatt. Ser ingen problemer med det. Du bør ikke inngå noen avtale med potensielle leietakere før overtakelse, men å legge den ut i markedet ser jeg ingen problemer med, fin måte å spare tid på.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, stan skrev:

TS skal jo leie ut en eiendel som er kjøpt, og som vil være tilgjengelig når den leies ut. Hva er ulovlig med det? i følge hvilken lov? 
Leiekontrakten vil jo gjelde fra etter TS er eier.

Ved eiendomskjøp så overføres pengene for eiendommen dagen før overtagelse, enetne det er lån eller det er kjøpers penger. Med så store summer som eiendomskjøp så løper det renter enten det er lånte penger eller egne penger. 

Man eier ikke før man har betalt og overdratt eiendommen. At papirene trenger tid etter at eiendommen er betalt og overdratt og følgelig kjøpt er uten betydning. 

Følgelig så kan du ikke leie ut en eiendom du ikke eier. Det bør folk flest klare å forstå. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ved eiendomskjøp så overføres pengene for eiendommen dagen før overtagelse, enetne det er lån eller det er kjøpers penger. Med så store summer som eiendomskjøp så løper det renter enten det er lånte penger eller egne penger. 

Man eier ikke før man har betalt og overdratt eiendommen. At papirene trenger tid etter at eiendommen er betalt og overdratt og følgelig kjøpt er uten betydning. 

Følgelig så kan du ikke leie ut en eiendom du ikke eier. Det bør folk flest klare å forstå. 

Nei du kan ikke leie den ut, det er jo ikke det det er snakk om, det er å annonsere i markedet TS spør om. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS vil jo eie leiligheten på tidspunktet den leies ut. Det bør vel alle forstå :)

Det er jo helt vanlig at boliger annonseres og selges før de er bygget. Mener du at det er ulovlig?

• Liker 1
Skrevet
På 22.10.2016 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Har nylig kjøpt en leilighet. Kontrakten skal skrives to uker. Kan jeg legge den ut på Finn.no nå med en gang, eller bør jeg vente til kontrakten er skrevet under?

Skremmende mange uvitende personer som uttaler seg i denne tråden.

Du kan selvfølgelig annonsere leiligheten for leie når det måtte passe deg. Du vil dog kunne komme i en posisjon hvor du misligholder med kommende leietaker dersom du inngår en avtale om utleie og ikke har overtatt leiligheten på tidspunktet leieforholdet starter. Risikoen kan selvfølgelig tas høyde for i den eventuelle leiekontrakten ved å legge inn en klausul om dette.

Etter min mening vil det dog være mest hensiktsmessig å legge den ut på finn.no et par uker før du overtar leiligheten. I denne sammenhengen betyr jo kontraktsmøtet lite dersom overtagelsen er 3 måneder fram i tid...

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...