Gjest Supersol Skrevet 21. oktober 2016 #1 Skrevet 21. oktober 2016 Har slitt med underskudd på søvn i det siste og kunne tenke meg å sove ut et døgn eller to. Hvordan er dette mulig? Vil ikke bruke medikamenter så vil få til dette på en naturlig måte. Hvor lenge er det mulig å sove?
Frostrose Skrevet 21. oktober 2016 #2 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ville bare lagt meg tidlig. Stå opp når du føler deg uthvilt. Det er ikke mulig å "ta igjen" tapt søvn, men du kan føle deg mer opplagt dersom du sover lenge nok (7-9 timer). http://www.side2.no/helse/svneksperter--ikke-sov-ut-i-helgene/3423261018.html 1
Gjest Supersol Skrevet 21. oktober 2016 #3 Skrevet 21. oktober 2016 36 minutter siden, Frostrose skrev: Jeg ville bare lagt meg tidlig. Stå opp når du føler deg uthvilt. Det er ikke mulig å "ta igjen" tapt søvn, men du kan føle deg mer opplagt dersom du sover lenge nok (7-9 timer). http://www.side2.no/helse/svneksperter--ikke-sov-ut-i-helgene/3423261018.html Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #4 Skrevet 21. oktober 2016 Kjenner til ønsket om å ta igjen et underskudd på søvn, men min erfaring er at jeg våkner etter 8 timer uansett. Går liksom ikke an å "tvangssove". Men søvnen etter underskudd er ofte dypere og mer restituerende, så selv om du ikke føler du har tatt igjen de timene, så har kroppen fått den hvilen den trenger. Anonymkode: 7d66f...535 1
Gjest Supersol Skrevet 21. oktober 2016 #5 Skrevet 21. oktober 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til ønsket om å ta igjen et underskudd på søvn, men min erfaring er at jeg våkner etter 8 timer uansett. Går liksom ikke an å "tvangssove". Men søvnen etter underskudd er ofte dypere og mer restituerende, så selv om du ikke føler du har tatt igjen de timene, så har kroppen fått den hvilen den trenger. Anonymkode: 7d66f...535 Gjør jeg også. Våkner etter åtte timer. Bortsett fra når jeg var gravid. Da sov jeg i 16 timer en gang. En annen gang når jeg var utslitt etter en slitsom skoleuke sov jeg i tolv timer. La meg klokka sju på kvelden og sov til klokka sju neste dag. Deilig
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #6 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg kan sove i 24timer. Våkner litt i blant da. Men det funker fjell når jeg er kjempeutslitt, så jeg tror ikke noe på at man ikke kan innhente tapt søvn. Anonymkode: 6c619...c89 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #7 Skrevet 22. oktober 2016 Lengste søvnen jeg har hatt er vel på 28 timer eller noe sånn. Uavbrutt Fikk angst medisinen remoron utskrevet som også har bivirkning "søvnig" heller mer dvale vil jeg si. Var utrolig godt å sove skikkelig etter mange uker uten ordentlig søvn, men herregud så bortkommen jeg var når jeg våknet. Anonymkode: 775ca...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #8 Skrevet 22. oktober 2016 Det er viktigere med effektiv hvile enn å sove lenge. Dvs at du klarer å roe ned og slappe av før du sovner slik at søvnkvaliteten din blir bra. Om du klarer det vil du merke forskjell i hvordan du føler deg når du våkner. Sove lengre vil bare gjøre deg sløv Anonymkode: c1aa0...715
Gjest Black Amethyst Skrevet 22. oktober 2016 #9 Skrevet 22. oktober 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan sove i 24timer. Våkner litt i blant da. Men det funker fjell når jeg er kjempeutslitt, så jeg tror ikke noe på at man ikke kan innhente tapt søvn. Anonymkode: 6c619...c89 Hvis jeg har hatt mange uker med lite og dårlig søvn så har jeg ingen problem med å sove flere timer enn hva som er mest nødvendig for flest folk. Men for å klare å komme tilbake igjen med en god søvnrytme så er det veldig lurt å ta igjen all den søvnen en trenger og så er det heller mye bedre å våkne opp igjen grytidlig neste morgen for så å klare å etterhvert komme inn i det ønsket døgnrytmet en vil ha. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er viktigere med effektiv hvile enn å sove lenge. Dvs at du klarer å roe ned og slappe av før du sovner slik at søvnkvaliteten din blir bra. Om du klarer det vil du merke forskjell i hvordan du føler deg når du våkner. Sove lengre vil bare gjøre deg sløv Anonymkode: c1aa0...715 Jo, det er jeg på et vis enig med. Sjølv om det vil også komme litt an på hvor mye søvn du vanligvis får generelt. Hvis det er snakk om når en har et godt døgnsrytme til vanlig, da vil jo altfor mye søvn gjøre en sløv. For eksempel, jeg merker at jeg blir mer våken og full av ny energi i løpet av morgenen enn hva jeg blir hvis jeg våkner opp om ettermiddagen(etter klokka 12), på denne måten skjønner jeg godt tankegangen din, for jeg føler meg mye mer sliten og trøtt hvis jeg våkner opp seinere på dagen enn når jeg våkner tidlig på morgenen. Jeg har merket at det er veldig bra å hvile rundt en til to timer før en går å legger seg, jeg trenger da mye ro og stillhet rundt meg da, og gjerne litt svakere belysning i rommet. Endret 22. oktober 2016 av Black Amethyst
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #10 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg sov i litt over 50 timer i ett strekk en gang. Sovna mens jeg satt på en pinnestol ved kjøkkenet og så over reklamen jeg nettopp hadde henta i postkassa. Våkna tidlig på kvelden to døgn senere, med hodet liggende på bunken av reklame, en dam av urin rundt stolbeina og helvetes vondt i ryggen. Sov over to arbeidsdager og alt og hadde over hundre tapte anrop på mobilen. Anonymkode: 63854...9a1
funginger Skrevet 22. oktober 2016 #11 Skrevet 22. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sov i litt over 50 timer i ett strekk en gang. Sovna mens jeg satt på en pinnestol ved kjøkkenet og så over reklamen jeg nettopp hadde henta i postkassa. Våkna tidlig på kvelden to døgn senere, med hodet liggende på bunken av reklame, en dam av urin rundt stolbeina og helvetes vondt i ryggen. Sov over to arbeidsdager og alt og hadde over hundre tapte anrop på mobilen. Anonymkode: 63854...9a1 Håper du dro til legen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #12 Skrevet 22. oktober 2016 Akkurat nå, funginger skrev: Håper du dro til legen. Legen mente både før og etter dette at jeg ikke er mer sliten enn normalt. Er visst sånn det skal være :/ Anonymkode: 63854...9a1
Nappetass1 Skrevet 22. oktober 2016 #13 Skrevet 22. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen mente både før og etter dette at jeg ikke er mer sliten enn normalt. Er visst sånn det skal være :/ Anonymkode: 63854...9a1 Oi! Merkelig lege! Sikker på at du ikke hadde et illebefinnende av noe slag?!
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #14 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg sov rundt 22-23 timer i døgnet i nesten 4 år, så var nok ikke bare et illebefinnende. Merkelig(e) lege(r)? Ja, jeg synes det, men sånn er det nå bare :/ Anonymkode: 63854...9a1
FantasDick Skrevet 22. oktober 2016 #15 Skrevet 22. oktober 2016 Etter et lite medisinsk inngrep sov jeg i 36 timer da jeg kom hjem. Ikke i strekk, for jeg hadde en do-pause, men likevel..
Minlillesky Skrevet 22. oktober 2016 #16 Skrevet 22. oktober 2016 Dere burde søke opp mennesker som sover 2 uker i strekk osv. En slags "sykdom" som de ikke helt klarer å finne ut av. For friske mennesker, er det ikke bra å sove for mye. Det kan faktisk være dødelig Det går ikke ann å ta igjen tapt søvn, men man kan endre på legge rutiner osv. Få til en god rytme der..
Nappetass1 Skrevet 22. oktober 2016 #17 Skrevet 22. oktober 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sov rundt 22-23 timer i døgnet i nesten 4 år, så var nok ikke bare et illebefinnende. Merkelig(e) lege(r)? Ja, jeg synes det, men sånn er det nå bare :/ Anonymkode: 63854...9a1 Høres nå uansett ut som sykdom, burde vært utredet! Utmattelsessyndrom? Kyssesyke? Eller har du kanskje vært gjennom et hodetraume? Stakkars deg, håper du har det bedre nå!
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #18 Skrevet 22. oktober 2016 23 minutter siden, Nappetass1 skrev: Høres nå uansett ut som sykdom, burde vært utredet! Utmattelsessyndrom? Kyssesyke? Eller har du kanskje vært gjennom et hodetraume? Stakkars deg, håper du har det bedre nå! Jeg er blitt utredet for et par ting, men er ikke akkurat grundig sjekka. Sover ikke lenger spesielt mye, men er langt ifra velfungerende. Anonymkode: 63854...9a1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #19 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg hadde vært inne på sykehuset til operasjon og fått narkose. Det er jo vanlig å bli sløv etter å ha fått narkose, men jeg klarte å være borte nesten i to og et halvt døgn etterpå. Jeg lå på overvåkningen, og sykepleieren der gjorde alt godt hun kunne for meg. Takknemlig for det. Jeg hadde små, våkne glimt innimellom, og på et tidspunkt gikk det en nødalarm hvor en annen pasient fikk et illebefinnende. Sykepleieren på overvåkningen ble litt stressa, husker jeg. Hun var i ferd med å bytte kateteret mitt da alarmen gikk. Da "dramaet" var over, så hadde hun glemt meg litt. Jeg husker så vidt at det gikk folk forbi på gangen utenfor mens jeg og dotten min lå til skue. 😂 Anonymkode: f94d6...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå