Gå til innhold

Fagforbundet eller NSF som sykepleier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er i NSF, men vil skifte til fagforbundet fordi det skal være bedre mtp støtte til videreutdanning og at det er enklere å få hjelp dersom man trenger det.

Anonymkode: bf97b...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i NSF, flere fordeler med det ifht fagforbundet. For det første er det NSF som er med i ansettelsen av sykepleiere på arbeidsplassen, dermed er "min" representant tilstede hvis jeg vil bytte jobb, øke stilling e.l i ansettelsesprosessen, Fagforbundet eller andre organisasjoner er ikke med på dette. Det er NSF som fremforhandler lokale arbeidsavtaler med arbeidsgiver, som da kun gjelder for vår arbeidsplass (vår som i hele sykehuset, ikke den enkelte avdeling) og de som er medlem i NSF. F:eks har vi en avtale om å dekke inn vakter som mangler i turnus om sommeren som betaler 650/700kr timen, dette gjelder kun medlemmer av NSF, så tar du en av vaktene og er medlem i et annet forbund får du vanlig betaling. Det er også NSF som representerer sykepleierne i en del fora der det er naturlig å ha dem med, er du medlem i et annet forbund får du ikke samme informasjon eller mulighet for å fremme din sak i disse foraene. NSF er også delaktig i ansettelseskomiteen for hvem som får stipend til videreutdanning som spesialsykepleier (anestesi, intensiv, operasjon, barn), som er en veldig lukrativ deal for de som får det. Fordelen er også at respekten for NSF er relativt stor i ledersammenheng, fordi det er et fagforbund som representerer en ganske stor del av ansattgruppen, og i tillegg en del som besitter kritisk kompetanse. Min erfaring er derfor at ingen ønsker å "legge seg ut med" NSF, og det har ført til gjennomslag for en del saker lokalt som ellers kunne blitt vanskelig. Nå er det ikke alt jeg er fornøyd med i NSF, lang ifra, men hvis du er sykepleier mener jeg det er et bedre forbund å være medlem av enn Fagforbundet. 

Anonymkode: 486c8...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knusende argumentasjon for NSF, jeg er til våren nyutdannet og skal melde meg inn. Er det forskjell for kommuneansatt og statsansatt? 

Takk for svar😊

Anonymkode: 663dc...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...