skb Skrevet 22. november 2004 #1 Del Skrevet 22. november 2004 Skal ha selskap med 10 gjestar og vil servere heimelaga karamellpudding til dessert. Kor mykje må eg lage? Kor mykje kan ein ha i ei form? Må det delast i 2 former? Kan ein forreisten nytte silikonformer eller må det vere dei gode, gammaldagse metallformene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #2 Del Skrevet 22. november 2004 Skal ha selskap med 10 gjestar og vil servere heimelaga karamellpudding til dessert. Kor mykje må eg lage? Kor mykje kan ein ha i ei form? Må det delast i 2 former? Kan ein forreisten nytte silikonformer eller må det vere dei gode, gammaldagse metallformene? Jeg ville satset på tre former for å være sikker. Er noe av det bedre jeg vet om. Har ikke laget det selv, men metallformer (to liter) er greie. Altså: Ikke to liter pudding i formen, men former som er store/lange nok til to liter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 22. november 2004 #3 Del Skrevet 22. november 2004 Hei! Jeg bruker følgende oppskrift og den holder til 10 personer ihvertfall. Da regner jeg helt vanlige porsjoner og ikke noe giga dobbel porsjon. Lagde til bursdag i går og da var vi 10 som spiste, enda var det mer igjen. 3 dl sukker --> brunes til knekk 6 egg 6 dl helmelk 3 dl fløte (eller helmelk) 1 ss vaniljesukker/ 1 vaniljestang 4 ss sukker Alt dette går i 1 form. Tror det er en 2 liter jeg har jeg. Tror kanskje jeg ville brukt "gammeldags" form siden den knekken er heftig varm og for å vite at resultatet blir bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 22. november 2004 #4 Del Skrevet 22. november 2004 Ville også brukt vanlig metallform! Mest fordi jeg pleier bare å smelte sukker direkte i formen, den tåler helt fint å stå på komfyrplate på cirka halv effekt! Og mer lettvint det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skb Skrevet 22. november 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 22. november 2004 3 dl sukker --> brunes til knekk Med så mykje sukker til karamelisering, er det ikkje fare for at "karamellen" vert liggjande som ein klump i forma og ikkje karamellsaus når puddingen er ferdig? Hadde det problemet ein gong med mindre sukker, men veit ikkje kva eg gjorde gale. Karamellpudding skal jo vere så idiotsikkert... Uansett, takk for oppskrifta, skal bruke den til helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. november 2004 #6 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg lager puddingen i porsjonsformer om jeg skal lage mye. Bruker enten dessertskåler eller noen billige vinglass jeg har stående. Lag et par ekstra for sikkerhets skyld. (Prøvesmaking er viktig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 22. november 2004 #7 Del Skrevet 22. november 2004 Med så mykje sukker til karamelisering, er det ikkje fare for at "karamellen" vert liggjande som ein klump i forma og ikkje karamellsaus når puddingen er ferdig? Hadde det problemet ein gong med mindre sukker, men veit ikkje kva eg gjorde gale. Karamellpudding skal jo vere så idiotsikkert... Uansett, takk for oppskrifta, skal bruke den til helga. Ikke hatt noe problem med det. Litt blir liggende i forma så klart, men det blir masse saus av det ihvertfall En oppskrift jeg fant i et blad en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 23. november 2004 #8 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg pleier bare å bruke eggeplommene av eggene. Jeg pisker eggeplommer og sukker, og så varmer jeg melken til ca 70 grader. Så blander jeg dette forsiktig sammen og siler blandingen gjennom sil og kjøkkenhåndkle for å fjerne strengene fra eggeplommen. Frøene fra vaniljestangen blander jeg i nå. så deler jeg dette i former og steker i vannbad. 90 grader noen timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skb Skrevet 24. november 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 24. november 2004 ...steker i vannbad. 90 grader noen timer. Kva er eigentleg "nokre timar"? Korleis veit du at den er ferdig, men ikkje "ferdig-for-lengst? Når ein har tatt den ut av forma ( gjerne dagen etter når ein skal servere den ) er det jo for seint viss den ikkje var "steikt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 24. november 2004 #10 Del Skrevet 24. november 2004 Dette gjør jeg. 1. lager knekk, heller i forma. 2. Har alt det andre i en bolle, pisker lett sammen med en mikser og siler blandingen i forma. 3. Sett ovnen på 125 grader, med tom langpanne på nederste rille. Kok opp 1 liter vann i kjele/vannkoker. Så når ovnen er varm, hell det oppkokte vannet i langpanna og sett forma oppi. La stå i 2 timer. Avkjøl og sett i kjøleskapet over natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skb Skrevet 24. november 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 24. november 2004 3. Sett ovnen på 125 grader ... La stå i 2 timer.... Med 125 grader, er det ikkje fare for at karamellpuddingen "pipar" seg, m.a.o. at puddingen kokar? Eg har høyrt så mange ulike varantar at eg vert nesten tullerusk. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 24. november 2004 #12 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg har aldri hatt noe problem med det og har lagd denne mange ganger. Vet ikke om det har med vannmengden og sånn og gjøre siden det var spesifisert i den oppskrifta. Har ikke aning og har aldri tenkt over det så lenge jeg får det til og det blir bra Har sett kokt karamellpudding før også og det ser ikke godt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 24. november 2004 #13 Del Skrevet 24. november 2004 Med 125 grader, er det ikkje fare for at karamellpuddingen "pipar" seg, m.a.o. at puddingen kokar? Eg har høyrt så mange ulike varantar at eg vert nesten tullerusk. :-? Yepp, det er det da en fare for krakelering p[ toppe el. bunnen om du vil av puddingen. Aldrig over 100 grader har jeg lært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skb Skrevet 24. november 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 24. november 2004 Yepp, det er det da en fare for krakelering p[ toppe el. bunnen om du vil av puddingen. Aldrig over 100 grader har jeg lært. Det har eg óg lært, men den tunge vegen. Det var ikkje noko kjekt når eg skulle servere karamellpuddingen og innsåg at den var pipa :-( , så eg har i alle fall funne ut at under 100 er greitt. Ja, den må sta lengre, og då er eg tilbake til spørsmålet om når den er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå