AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #1 Del Skrevet 21. oktober 2016 Har en veninne som har fått jobb ca. 1 time fra bosted. Hun har nå etter 3 uker skiftet dialekt helt. Jeg synes det er rart og unaturlig å skifte dialekt. Hadde det bare vært enkelt ord så er det greit, men hele uttalen er forandret. Det er veldig rart det irriterer meg, men synes det er så unaturlig. Hadde hun flyttet dit og tatt noen ord så er det noe annet. Hva synes du om folk som bevisst skifter dialekt? (snakker ikke om de som tar inn enkelt ord) Anonymkode: 39724...1f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #2 Del Skrevet 21. oktober 2016 Vet du hvorfor hun skiftet dialekt? Anonymkode: 4c78a...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #3 Del Skrevet 21. oktober 2016 Tre uker er veldig kort tid å skifte dialekt på! Jeg merker selv at jeg har lett for å ta etter dialekten på steder jeg oppholder meg over lengre tid - kanskje er det fordi jeg har komplekser for den jeg opprinnelig har, og dermed har lett for å ta etter andre. Men det hadde aldri skjedd at jeg hadde lagt om helt etter tre uker. Anonymkode: 4944f...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #4 Del Skrevet 21. oktober 2016 Aner ikke. Veldig spesielt å høre på når hun snakker ulik dialekt i samtalen(altså greier ikke å holde den "nye" dialekten i en hel samtale) Hun har ikke en jobb der hun må skifte dialekt for å gjøre seg forstått heller. Ordene er ganske like i dialektene, men med ulike endinger og lyder som "ei" er "ai" Anonymkode: 39724...1f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #5 Del Skrevet 21. oktober 2016 Noen lar seg lettere påvirke enn andre. Vet om folk som speiler dialekten til dem de snakker med ubevisst for eksempel. Anonymkode: f0c5a...46c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sly Skrevet 21. oktober 2016 #6 Del Skrevet 21. oktober 2016 Synes ikke det gjør noe. Hvorfor skulle hun ikke endre på dialekten hvis hun vil det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 21. oktober 2016 #7 Del Skrevet 21. oktober 2016 Som andre her sier; noen påvirkes lett. Jeg er selv typen som ubevisst begynner å snakke og oppføre meg som de jeg henger mest med. Det er noe som skjer ubevisst. Ikke noe jeg er stolt av, men vanskelig å kontrollere det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #8 Del Skrevet 21. oktober 2016 Skjønner ikke at det er så viktig for andre at man bytter dialekt. Hvorfor bry seg? Anonymkode: f400a...be0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #9 Del Skrevet 21. oktober 2016 Synes slikt er falskt. Er du født i Oslo og flyttet til Stavanger da du var 4 år. Da er det noe annet, men er du 18 og flytter til Stavanger, og snakker en annen dialekt etter 6 mnd. Da ser jeg på deg som falsk. Anonymkode: f45dd...11e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citpensacola Skrevet 21. oktober 2016 #10 Del Skrevet 21. oktober 2016 Falskt? Haha. Det er nå faktisk slik at folk i varierende grad gjør dette, og det er ganske så naturlig at man tilpasser språket sitt til omgivelsene. Antakeligvis er det helt ubevisst, og jeg skjønner virkelig ikke grunnlaget for å kalle det "falskt". Kaller du all oppførsel du ikke forstår deg på/ikke gjør selv for falskt? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 21. oktober 2016 #11 Del Skrevet 21. oktober 2016 Spiller det noen rolle, da? Jeg syntes dialektbytte er en merkelig ting, men folk får holde på som de vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. oktober 2016 #12 Del Skrevet 21. oktober 2016 Bryr meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #13 Del Skrevet 21. oktober 2016 Jeg måtte regulere min dialekt da jeg flyttet ca 2 timer fra hvor jeg er oppvokst, da jeg jobbet i et yrke hvor jeg måtte prate med kollegaer og lokalbefolkningen (det var en del ord de ikke forsto). Synes det er ganske lættis at folk skriver at det er falskt. Anonymkode: 76239...958 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #14 Del Skrevet 21. oktober 2016 Synes det er litt rart når det skjer, men det er først og fremst fordi jeg forbinder personen med en annen dialekt enn den som kommer ut av munnen på personen. Etter en stund blir jeg vant til det. Anonymkode: 24ce4...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #15 Del Skrevet 21. oktober 2016 2 minutter siden, Citpensacola skrev: Falskt? Haha. Det er nå faktisk slik at folk i varierende grad gjør dette, og det er ganske så naturlig at man tilpasser språket sitt til omgivelsene. Antakeligvis er det helt ubevisst, og jeg skjønner virkelig ikke grunnlaget for å kalle det "falskt". Kaller du all oppførsel du ikke forstår deg på/ikke gjør selv for falskt? Jeg er fra Trøndelag og snakker ganske brei-trøndersk. Gikk skole i Oslo og bodde der i 5 år. Måtte snakke litt finere Trøndersk for å bli forstått. Men måtte ikke legge om dialekten. Jeg sier ikke "æ" eller "itj" lengre, jeg sier "jeg" og "ikke". Jeg er fra bygda hvor det snakkes ganske breit og blir nå kalt for "fintrønder". De fleste la ikke om dialekten, vi hadde et par som snakket litt finere, for å bli forstått og det ble en vane de tok med seg hjem. Kun et par som la om helt. Ei flyttet tilbake til Namsos, og hun snakker nå gebrokken Trøndersk med ødelagt tonefall på grunn av årene i Oslo. Hun klarer ikke å snu tilbake. Da jeg gikk Folkehøgskole i Bergen så var det ei som la om helt. Hermet etter den dialekten som var mest brukt, Bergensk. Hun gikk et helt år å snakket en helt annen dialekt. Året etter gikk hun folkehøgskole i Harstad og la om, igjen. Hun møtte opp på gjenforeningen og snakket en helt ny dialekt. Det er falskt, for ved 5 års reuinion så flyttet hun hjem igjen, og byttet tilbake til sin "orginale" dialekt. Så jo, det er falskt. Det er ikke normalt å legge om totalt. Det å snakke litt finere og tydeligere for å bli forstått, det er normalt. Man plukker opp slang og ord, og det blir en del av dagligtalen din, det er normalt.Noen legger om litt og litt med tiden, etter å ha flyttet til en ny plass er normalt. Noen gjør det, noen ikke. Men svært, svært, svær få byttet dialekt totalt på få dager/uker. Det er falskt, å bytte dialekt på så kort tid. Dette er snakk om voksne på 18+ Barn er noe helt annet. De tilpasser seg lettere, men fortsatt ikke snakk om dager eller uker. Anonymkode: f45dd...11e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #16 Del Skrevet 21. oktober 2016 I Norge er det jo et stort svik mot hjemplassen og en dødssynd å bytte dialekt. Man er bare så vidt unnskyldt hvis man har bodd et sted i mer enn 30 år. Anonymkode: f400a...be0 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #17 Del Skrevet 21. oktober 2016 Til dere som synes det er falskt så høres dere noe ureflektert ut. Har dere tenkt over eller spurt hvorfor folk legger om dialekten? Jeg gjorde et bevisst valg om å gjøre det. Jeg har bodd på 2 steder som begge har ulik dialekt enn hva jeg har fra der jeg vokste opp. Jeg måtte legge om av flere årsaker. For det første er min naturlige dialekt veldig "hard," den høres sint ut rett og slett, uten at det er tilfelle. Dette ble påpekt og spurt om av leder og kolleger, og derfor la jeg om. Gjorde seg ikke så godt når jeg snakket med kunder, pasienter og pårørende og for dem hørtes sint ut, selv om det ikke var tilfelle. For det andre, så handler det om forståelse. Jeg jobber med mennesker som blant annet har problemer med språkforståelse, så det er lettere for dem å forstå meg dersom jeg snakker deres dialekt/lokal dialekt som de er mest vant med. For det tredje har jeg en del kolleger som ikke har norsk som morsmål, det er lettere for dem å forstå bokmål eller den lokale dialekten der de bor, ergo legger jeg om for å hindre misforståelser, noe som kan være fatalt mtp. at jeg jobber med mennesker, helse og medisiner. Så jeg går minst 37,5 time hver uke der jeg snakker andre dialekter enn min egen, og det er klart at det smitter over på hvordan jeg snakker på fritiden. Det er mye jeg synes er falskt her i verden, men at folk er falske fordi de legger om dialekt, enten de må eller ikke, er ikke en av dem. Det er viktigere ting å være provosert over enn at folk legger om dialekten sin. Hjelpes. Anonymkode: 240b8...d03 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citpensacola Skrevet 21. oktober 2016 #18 Del Skrevet 21. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jo, det er falskt. Det er ikke normalt å legge om totalt. Det å snakke litt finere og tydeligere for å bli forstått, det er normalt. Man plukker opp slang og ord, og det blir en del av dagligtalen din, det er normalt.Noen legger om litt og litt med tiden, etter å ha flyttet til en ny plass er normalt. Noen gjør det, noen ikke. Men svært, svært, svær få byttet dialekt totalt på få dager/uker. Det er falskt, å bytte dialekt på så kort tid. Anonymkode: f45dd...11e Folk er forskjellige, og noen gjør dette her helt ubevisst. Om du så mener de er falske av den grunn sier egentlig mest om deg og din manglende kunnskap om hvordan språk og dialekter fungerer for folk. Noen er rett og slett mer "papegøyer" enn andre, ofte folk som er musikalske og har godt gehør. Behovet for å tilpasse seg og likne på de rundt seg, også verbalt, er sterkt hos mange mennesker, og det er egentlig ikke så rart? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 21. oktober 2016 #19 Del Skrevet 21. oktober 2016 Noen har sin identitet knyttet til dialekten. Andre har identiteten sin knyttet til den de er og ikke hvordan de snakker. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sly Skrevet 21. oktober 2016 #20 Del Skrevet 21. oktober 2016 Det er ikke alle som knytter identiteten sin opp mot hvilken dialekt de er oppvokst med. Det er ikke nødvendigvis det at dialekten og plassen man kommer fra ikke plutselig ikke er "bra nok" som får folk til endre dialekt, noe jeg tror TS mener er grunnen til at venninnen hennes har endret på dialekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå