Gå til innhold

Eddik på strikkeplagg for å bevare fargen?

lilletuss87

Anbefalte innlegg

Hei😄 jeg fikk et råd om å legge klutene jeg strikker i eddikvann, for da vil klutene bevare fargen lenger. Dette gjorde visst folk i gamledager sies det. Er det noen som gjør dette av dere? Evt andre måter for å bevare fargen på? Vet at den ferskenfargete kluten jeg har strikka mister fort fargen😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker gjerne med litt eddik eller salt for å bevare fargen.

Anonymkode: 3d9e3...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

He he, nå får du snart anti-eddik-geriljaen på nakken ;) 
Har aldri brukt eddik til fargebevaring, men har lest at det går an. Jeg bruker gjerne koksalt. Salt er kjent for å fiksere farge. Du kan jo gjøre et eksperiment, og strikke to kluter i samme farge (men fortrinnsvis forskjellig mønster), og bruke eddik på den ene og salt på den andre, og se hvordan de utvikler seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker gjerne med litt eddik eller salt for å bevare fargen.

Anonymkode: 3d9e3...70b

Er det da så enkelt som å blande litt eddikvann også la kluten ligge oppi der en stund eller hvordan skal man gjøre det?  Og hvordan gjør man det med salt? Har ikke vært borti det der før så jeg må bare spørre 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager farget man gjerne garnet selv, eller det man fikk ferdig farget var ikke like holdbart som det man får nå. På moderne garn og med moderne farger så er det ikke noe vits i å forsøke å fiksere ytterligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
4 timer siden, lilletuss87 skrev:

Hei😄 jeg fikk et råd om å legge klutene jeg strikker i eddikvann, for da vil klutene bevare fargen lenger. Dette gjorde visst folk i gamledager sies det. Er det noen som gjør dette av dere? Evt andre måter for å bevare fargen på? Vet at den ferskenfargete kluten jeg har strikka mister fort fargen😕 

De sier så at det fungere.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...