Gå til innhold

inne katter

Vanessa Silvstedt

Anbefalte innlegg

jeg har to nydelige kattunger på 3 månder.. og bor i blokk. har lest at kattene fungerer fint som inne katter.. men har vil flytte for kattenes skyld så de kan väre ute og leke ..

Burde jeg gå og vaksinere dem om de er innekatter, er det viktig at de blir vaksinert når de er 6 uker og hvor mye koster det ?

Hva synes dere om å ha kattene inne ?

det er jo egentlig tryggere for kattene.. og det er 2 jenter..

(Hilsen Nikita & Gullet ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Missuganda

:sur: jeg synes ikke noe om innekatter. Kattene har veldige sterke innstinkt og liker å være ute å leke.

:blunke: Jeg har to utekatter, bor i blokk og det går bra.

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Det vil jeg verken bekrefte eller avbekrefte. Vil ikke ha noen diskusjoner omkring mitt utseende. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kattebok står det at alle katter kan være innekatter, men da må de vennes til det fra fødselen av. Katter er utrolig tilpasningsdyktige. ER usikker på vaksiner til innekatter, det må nesten noen andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kattene har värt inne i 3månder nå da.. ser de er veldig nyssjerrig og ser ut vinduet osv.. liker seg godt på altanen.. men er redd for de skal falle ned bor i höyblokk.. Nei jeg tar og flytter istedenfor.. synd på innekatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Innekatter må vaksineres, og få markekur(2 ganger i året). Prisene varierer veldig fra sted til sted. Ring litt rundt og forhør deg! Dessuten er det viktig at du steriliserer kattene dine, spesielt viktig hvis du skal ha dem ute(skal de være inne blir de roligere av å bli sterilisert). P piller til katter virker ikke alltid slik det skal, en katt jeg hadde fikk døfødte kattunger når den gikk på p piller. Dessuten er ikke stoffene som er i p pillene noe bra for katter. De kan bl.a. få alvorlige bivikninger. Det er viktig at ved en sterilisasjon at begge livmødrene til katten fjernes(noen dyrleger fjerner bare den ene), hvis ikke kan "ting" gro sammen igjen og katten din bli fruktbar!

Jeg har selv innekatt, bor for tiden i blokk. Hun har vært innekatt siden hun var meget liten. Katter har ikke vondt av å være innekatter, men det krever ganske mye mer av deg som eier... En innekatt må aktiviseres og lekes med. Katten må ha noe å klore på, kjempefint om den får noe å klatre i og leker som stimulerer den(kan være så enkelt som en papirball). Du har 2 katter og da får de en del stimulering av hverandre, men det er veldig viktig at du ikke "glemmer" dem når det gjelder lek og aktivisering. Jeg går turer med katten min, min 1 gang hver dag i min 1 time. Hun har lært siden hun kom til oss å bruke sele og gå i bånd, så det er ikke noe problem. Det må selvsagt tas gradvis. Nå maler hun bare vi tar frem båndet hennes, hun er ikke noe glad i å bli sluppet ut uten bånd, det virker som om hun ikke føler det er trygt. At kattene sitter i vinduet og titter ut(noen ganger nesten "detter ut") er ganske så vanlig. Bare pass på slik at de ikke detter ut fordi de blir skremt etc. Sett opp myggnetting etc foran vinduet, så kan de sitte der trygt. (katter synes det er spennende å se på alt som skjer utenfor vinduet). Jeg har hatt utekatter før og har mistet en del katter fordi de har blitt påkjørt(både erfarne "utekatter" og yngre katter). Nå som jeg har innekatt slipper jeg i det minste å bekymre meg for at katten min skal lide den skjebnen. Katten din kan ha et rikt liv inne, men det er opp til deg hvor mye du er intr i å legge i "arbeidet". Har du en utekatt slipper du mye av aktiviseringen etc en innekatt krever, men på den annen side får du en megen hengiven katt som lever lenge!

Lykke til med valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, ja jeg er enig med deg.. Det föles tryggere for meg at de er inne også jeg kan begynne å gå på tur med de ute i skogen som finnes her i närheten men det er ganske mye biler og folk her rundt , bor närmt et lite kjöpesenter og bilveier osv. Nå er de 3 månder snart, da skal jeg nok ta de med til dyrelege og kjöpe halsbånd.

Har hatt katter hele mitt liv, den ene gikk vi på tur med og brukte halsbånd. Merket at den likte å ha oss som fölge på turer osv, den gikk fritt ibland og men da kjedet den seg rett og slett så jeg gikk på turer med den uten bånd til slutt for den fölgte bare etter.

Jeg er redd for at de skal falle ned fra altanen min, bor höyt oppe og de elsker å sitte på "gjerdet" og den er ganske tynn.. så jeg har försökt å dekke den med ting så de ikke skal hoppe opp men det funker dårlig. Så jeg sitter med dem ute på altanen og leker med dem osv. Har masse katteleker til dem. De er VELDIG leken, men har hört at om de har villkatter i familien kan de bli ganske gale av å väre inne hele tiden.

Det har også mye å si med störrelsen på leiligheten vi bor i , vår er omtrent 70kvadratmeter så det er vel passe. Men har planer om å flytte ned på "bakken" i en sånn liten rekkehus med leiligheter, da får jeg egen hage blir nok bedre det, kommer til å gjöre det nå ilöpet av det halve året, da er det vel bedre å vente til jeg har flyttet ?

Så de ikke blir fovirret med områdene.

Ja jeg får sterilisere dem, og kjöpe ormekur.. Å vaske kattene trengs vel ikke bare om de er veldig skittne.. Ellers er de to flotte jenter.. Koser masse og halen er alltid oppe i väret.. De virker väre to lykklige katter så jeg er glad for det =) Blitt ganske glad i dem.. får masse oppmerksomhet og kjärlighet.

De får babykatteför og rent vann hele tiden.. Så får de også babykattemat på boks.. som jeg regner med å gi dem til de er 1år.. Gir dem også snop avogtil og en sjelden gang ost osv. Melk gir jeg dem ikke..

Men de går så oofte på do, kan avföre 3 ganger pr dag . Er dette normalt ? skifter kattesand hver dag.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
Men har planer om å flytte ned på "bakken" i en sånn liten rekkehus med leiligheter, da får jeg egen hage blir nok bedre det, kommer til å gjöre det nå ilöpet av det halve året, da er det vel bedre å vente til jeg har flyttet ?

Ja, det er bedre å vente til du har flyttet. Kattungene er altfor små til å være ute alene uansett, du sier selv at der du bor nå ikke er egnet for utekatter, og de bør dessuten være kastrert, vaksinert og merket før du begynner å slippe dem ut.

Men de går så oofte på do, kan avföre 3 ganger pr dag . Er dette normalt ?

Ja, det er helt normalt.

skifter kattesand hver dag.

Jeg vet ikke hva slags kattesand du bruker, men jeg anbefaler klumpesand, f.eks. EverClean. Den er dyr i innkjøp, men veldig drøy i bruk. Klumpene må du uansett fjerne hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang så passet jeg ei katte som selvsagt skulle føde. For et søl, for et mas, for et rot. Heldigvis fikk jeg plassert katta inn i skapet, men monsterhunnen prøvde å bite meg, men jeg orket ikke ha katte blod i stua.

Dersom dere noengang overværer en kattefødsel så ha gjerne med en feiekost, sånn for sikkerhetsskyld, noen katter er svært aggresive under fødselen og det er alltid lurt å være forbredt tilfelle det skjer noe uforutsett.

Kattungene ble jeg kvitt da jeg ga dem bort til noen småjenter som grein da jeg fortalte at jeg skulle bruke søplesekk og pælme den i søpla, for da er det søplebilen som kverner dem og ikke meg personlig, for noe sånt hadde jeg ikke klart (jeg er jo ikke sadist heller).

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei igjen!

Kjøp klumpe sand til kattekass, så slipper du å bytte all sanden. Jeg har klumpesand som jeg fjerner klumper(urin og avføring) fra minst 2 ganger daglig. (morgen og kveld som oftest). Skifter oxo vannet hennes 2 ganger daglig, eller så ofte som det trengs.

Det er bra du ikke gir kattene vanlig melk, mange katter blir løse i magen av det, katter tåler ikke laktose... I mange matbutikker er det egen kattemelk, eller stikk innom en dyrebutikk. Katten min er litt over 1 år og hun får melk en gang i blant(2-3 ganger i mnd kjøper jeg en slik flaske). Ellers spiser katten min tørrfor, kjøpt hos dyrebutikk. Dem maten som er til kjøp i matvarebutikker inneholder mye magnesium, og det skal ikke katter ha, spesielt ikke dersom de er sterilisert/kasterert.(de kan få urinveisinnfeksjon og eller nyresteiner av det). Bløtmat gir jeg katten min som noe godt en gang i blant, maks en gang i uka. Katten miner ikke spesielt glad i bløtmat. Ellers får hun meget sjelden kokt fisk. Katter har faktisk ikke godt av fisk, skal de ha det må den være kokt. Katta mi elsker det, blir helt hysterisk bare jeg tar den ut av fryseren for å koke den.

Tror jeg glemte det sist, men det er oxo bra om du øremerker kattene dine. Spesielt hvis de skal ut. Det er vanlig å gjøre når de er i narkose ved sterilisering. Skulle katten bli borte eller dø, er det lettere å finne tilbake til din katt. og skulle du ønske å forsikre kattene dine, må du har øremerket/merket med sensor(puttes under huden) dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan =)

Kattene elsket papirballene, det var en god ide.. helt gale etter dem :D

Så ja jeg kjöpte klumpete kattesand for noen dager siden, genialt.. Og de har ikke noe problemer med det heller.

Jeg pleier å gi dem baby kattemat på boks iblant ellers får dem törrför som damen i dyrebutikken sa de helst bare skulle spise.

Ellers skal jeg kjöpe kattegress til de og litt mer leker. Så skal jeg snart ta meg en tur innom dyrelegen og få vaksinert dem og höre om sterilisering. Ellers er de glade og friske katter :)

Hilsen katte elskeren !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Waco :

Du kan erte på deg en stein! Og klarer dessverre å provosere noe så inderlig ! Hvis du ikke er glad i katter og dyr,- ligg unna temaet!!!

Kattepus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde passet bedre på katten, men den ene katten falt faktisk ned fra balkongen igår, ved att den ble redd for meg for jeg skulle få dem inn fra balkongen. Så falt den ned fra 6 etasje.. rene helvete ! det värste den traff ikke bakken först men en liten tak .. så benet stakk ut av den og jeg ringte til lege, var i full panikk det ville koste 15000 kroner å opere den og den närmeste som hade åpent var 2 timer herifra..

Typen og hans pappa dro ut i skogen for å avlive den mildt.. uten att hun fikk lide.. jeg har ikke sovet i natt og alt kjennes forjävlig ! Har sösteren igjen.. og det merklige hun gjorde masse ting som hun aldrig gjorde för. men som den katten som döde gjör. f.eks hun like ikke å kose i fjeset det gjorde hun, koset heeele natten... og det er som hun vet at nikita er död og hun på en måte blitt en del av henne.

Jeg har så vondt i magen får ikke sove og gråtet hele tiden.. det kom som sjokk og hun var ikke mer en 16 uker.

Vet ikke hva jeg skal gjöre med sösteren, hun som ervant til å ha noen å leke med. vi ska ihvertfall flytte snart og det.. skal vi skaffe en ny kattunge til den ene katten ??

:( :( *I dypt sorg* Hvordan skal jeg komme over dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke noe godt råd til deg om hvordan du skal komme over dette, men vil bare si at jeg fikk helt vondt i magen når jeg leste innlegget ditt :cry: Aner ikke hva jeg hadde gjort hvis min lille Fant hadde dødd.. Vil ikke tenke på det engang..

Men når det gjelder ny kattunge... Det er jo enklere for kattene å vende seg til nye familemedlemmer når de er små, så hvis du vil ha to katter, er det kanskje ikke så dumt å skaffe en til snart. Dessuten er det jo kjekt for katten din å ha noen å leke med når hun er inne hele tiden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

takk for svaret, jeg vil ikke gi bort katten min..

Har bestemt meg for å ta inn kanskje 2 katter til , skader aldri.

Så skal jeg forsikre kattene mine ! det er blant det förste jeg gjör.

föler meg skyld i mye av det, at jeg lot kattten hoppe opp på rekkeviddet så mange ganger. Men jeg föler meg bedre nå, og skal gjöre det beste ut av dette.

Og jeg synes at dyr ikke kan lide, har de lidit en gang blir det vanskelig for dem å komme seg videre i livet. Uansett om jeg hadde operert katten hadde den sikkert kommet til å få et handikapp og det er vanskelig for katter å leve med handikapp. Livstilen deres er så aktiv og sånnt.

Synes synd på den ene katten jeg har igjen nå , så jeg vil ikke gi den bort.. absolut ikke. Bare gjöre det beste ut av det !

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...