østlandsjenta Skrevet 21. oktober 2016 #1 Skrevet 21. oktober 2016 Hei! Jeg har en problem (som jeg håper at flere enn meg har) i forhold til penger. Når lønnen er kommet og regningene er betalt, står det tilbake ca. 12000 kroner. Pengene skal dekke klær, sko, frisør, mat og alt annet det måtte være. Jeg er fullstendig klar over at jeg har et overforbruk, men dette vil jeg gjerne endre. For jeg ender mer enn en gang midt i måneden og det er kun 2000 kroner tilbake. Det er ingen god følelse når man vet at man burde ha mer stående på kontoen. Jeg vet mange anbefaler budsjett. Noen skriver ned alt de kjøper og sparer på alle kvitteringer. Andre har kontanter. Jeg ønsker sårt råd og erfaringer. Det skal legges til at jeg er 23 år, jobber fulltid, bor sammen med kjæresten min i et annet nordisk land, er på byen en gang i blant og shopper kanskje litt for mye.
Torelli Skrevet 21. oktober 2016 #2 Skrevet 21. oktober 2016 jeg ville kartlagt hva pengene går til. Har du f.eks en bakn som gir en oversikt over dette? jeg har DNB og de har noe som heter din Økonomi, der ser man hva pengene blir brukt på og da er det enklere gjøre tiltak fremover. evt. kan du gjøre det samme ved å få igjennom konto-utskrift noen måneder bakover i tid. Det første du burde gjøre er å ha shoppestopp på unødvendige ting.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #3 Skrevet 21. oktober 2016 Ja, budsjett er jo ganske enkelt å lage seg. Å følge det er utfordringen for de fleste. Sånne helt banale råd som kanskje kan hjelpe deg er å ikke ha med deg betalingskort hvis du ikke vet at du skal handle mat eller noe helt nødvendig. Ta ut den summen du skal ha til forbruk i uka og ha kun med deg dette. Anonymkode: 64142...e36
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #4 Skrevet 21. oktober 2016 Hvis du bruker for det meste kort, print ut kontoutskrift og se over. Jeg markerer f.eks. mat med gul markeringstusj, klær og greier med grønt osv. Se hvor det renner ut for mye. Anonymkode: 1eefc...1fa
Lou Salome Skrevet 21. oktober 2016 #5 Skrevet 21. oktober 2016 6 minutter siden, østlandsjenta skrev: Hei! Jeg har en problem (som jeg håper at flere enn meg har) i forhold til penger. Når lønnen er kommet og regningene er betalt, står det tilbake ca. 12000 kroner. Pengene skal dekke klær, sko, frisør, mat og alt annet det måtte være. Jeg er fullstendig klar over at jeg har et overforbruk, men dette vil jeg gjerne endre. For jeg ender mer enn en gang midt i måneden og det er kun 2000 kroner tilbake. Det er ingen god følelse når man vet at man burde ha mer stående på kontoen. Jeg vet mange anbefaler budsjett. Noen skriver ned alt de kjøper og sparer på alle kvitteringer. Andre har kontanter. Jeg ønsker sårt råd og erfaringer. Det skal legges til at jeg er 23 år, jobber fulltid, bor sammen med kjæresten min i et annet nordisk land, er på byen en gang i blant og shopper kanskje litt for mye. Sett av noen tusen til sparing i samme slengen som regningene trekkes/lønna kommer inn. På en konto du ikke har kort på. Så må du forholde deg til at du har 10 000 igjen, og litt kjappere kun 2000. Spis/drikk mindre ute er også et tips, ofte går det MYE der (+ taxi og slikt). La det være noe du unner deg en sjelden gang, ikke hver helg. Ellers, ikke kjøp det du har lyst på, gå hjem, og vent et par dager. Hvis du fortsatt har lyst på eller føler du trenger tingen/plagget, gå tilbake. Hvis du ikke orker turen til butikken en gang til, nei da har du ikke lyst på tingen og trenger den nok ikke..
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #6 Skrevet 21. oktober 2016 Du kan skrive budsjett til krampen tar deg, men ingen råd eller teknikk vil hjelpe hvis du egentlig ikke er motivert til å spare. Å vite at man bør spare, og være nedfor når kontoen er tom, er ikke det samme som å virkelig ville det. Finn noe som motiverer deg skikkelig. Vil du kjøpe hus, reise verden rundt, ha muligheten til å jobbe mindre om noen år, osv... Kan være hva som helst. Men å spare bare for å spare eller for noe vag ide om framtiden er fryktelig kjedelig. Anonymkode: c8740...0b5
Charlene87 Skrevet 21. oktober 2016 #7 Skrevet 21. oktober 2016 du kan kjøpe klær og sko på tilbud. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #8 Skrevet 21. oktober 2016 9 timer siden, østlandsjenta skrev: Hei! Jeg har en problem (som jeg håper at flere enn meg har) i forhold til penger. Når lønnen er kommet og regningene er betalt, står det tilbake ca. 12000 kroner. Pengene skal dekke klær, sko, frisør, mat og alt annet det måtte være. Jeg er fullstendig klar over at jeg har et overforbruk, men dette vil jeg gjerne endre. For jeg ender mer enn en gang midt i måneden og det er kun 2000 kroner tilbake. Det er ingen god følelse når man vet at man burde ha mer stående på kontoen. Jeg vet mange anbefaler budsjett. Noen skriver ned alt de kjøper og sparer på alle kvitteringer. Andre har kontanter. Jeg ønsker sårt råd og erfaringer. Det skal legges til at jeg er 23 år, jobber fulltid, bor sammen med kjæresten min i et annet nordisk land, er på byen en gang i blant og shopper kanskje litt for mye. Sett unna noen tusen hver mnd på en høyrentekonto med begrenset anntall mulige uttak pr år. (Legg inn dette som fast månedlig trekk) Når du har spart opp nok til å sette pengene på sparekonto med 1 års binding til enda høyere rente (feks i DNB, der er minstebeløpet 25000,- for 1 års binding), så gjør du det Lykke til Anonymkode: dd0f5...173 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #9 Skrevet 21. oktober 2016 17 minutter siden, Charlene87 skrev: du kan kjøpe klær og sko på tilbud. Hvis TS har for vane å shoppe litt for mye, trenger hun sikkert ikke nye klær og sko på en stund, tilbud eller ikke. Anonymkode: c8740...0b5 2
Harmankaya Skrevet 21. oktober 2016 #10 Skrevet 21. oktober 2016 Gå en runde med deg selv og finn ut hvorfor du bruker alle disse pengene på stuff. Når man slutter å bruke penger for å keep up with the Jones' så er det utrolig hvor lett det blir å spare. Se alle sesongene av luksusfellen for å se hvor tragisk det faktisk er å leve uten nåla i veggen, livskvaliteten er virkelig null. Når du først kommer igang og får spart opp en betydelig sum (si 50.000,-) så vil du få en snowball-effekt av at du blir gjerrig og sparer penger på alt. 1
Frostrose Skrevet 21. oktober 2016 #11 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg går av og til gjennom hva jeg har brukt penger på de siste månedene. Jeg startet med det da jeg var i samme situasjon som deg for flere år siden, og fikk sjokk da jeg fant ut at jeg brukte 6000 kr i mnd. på mat! (Jeg har ingen barn, så det var kun til meg). Oversikten gjør det veldig tydelig hva jeg bruker penger på, og hvor jeg kan spare inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå