AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #1 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg er blant de som bruker nettet mye til inspirasjon i hverdagen når jeg skal lage mat eller bake. Jeg bruker både matblogger og mer «rene oppskriftssider». Mye er bra, men når sant skal sies, er det jammen en hel del dårlige oppskrifter som florerer på nett, også. Idéen min kom da jeg to ganger på rad presterte å søke opp, og bruke, en ubrukelig oppskrift på biscotti. Hva med å blogge om de matoppskriftene jeg prøver? Etterhvert har jeg begynt å savne et sted hvor jeg kan samle de oppskriftene jeg bruker, og gjerne notere meg hva jeg synes var bra og mindre bra med de forskjellige tingene. Da finner jeg jo også lettere igjen de oppskriftene som fungerer bra! Jeg tenker at blogg er lettvintere enn å skrive det ned i ett eller annet dokument på PC-en, fordi jeg lettere kan finne det igjen uansett hvor jeg er hvis det ligger på en tilgjengelig nettside. Så begynte jeg å lure: vil det være lovlig, eller vil jeg bryte en eller annen form for rettighet til de sidene som jeg finner oppskriftene? Det jeg har tenkt å gjøre i blogginnleggene er: 1. å lenke til den oppskriften jeg bruker, 2. skrive av oppskriften (for å slippe å klikke meg så mye fram og tilbake neste gang jeg skal bruke den, pluss at nettsider endrer adresser, blogger legges ned osv osv) og 3. skrive en vurdering av hvordan resultatet ble, foreslå endringer til neste gang jeg bruker oppskriften og eventuelt andre tanker jeg måtte gjøre meg i forbindelse med kokkingen/bakingen. Jeg vil selvsagt oppgi kilde, men jeg vil bruke mine egne bilder av resultatet, ikke bilder fra den siden jeg har funnet oppskriften. 4. Ett innlegg per oppskrift. Ingen av de store matbloggerne oppgir, så langt jeg kan huske å ha sett, kilder til oppskriftene sine. Og det er ikke troverdig at de har funnet på alt de skriver om sånn heeeelt selv. Når jeg gjør det på denne måten, er jeg i alle fall helt ærlig om at oppskriftene ikke er mine egne påfunn, samtidig som jeg tilfører en merverdi til oppskriften ved å faktisk vurdere brukbarheten. Jeg har ingen ambisjoner om å få tusenvis av lesere, tjene penger eller bli matbloggkjendis for dette, men rett og slett ha det som en slags kokebok for meg selv på nett. Anonymkode: e1eca...24b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #2 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg gjør som deg - skriver ned oppskrifter jeg tester ut, vurdering av dem, evt endring i fremgangsmåte og hva jeg vil endre til neste gang. Jeg lagrer det i enten Dropbox eller Evernote, da har jeg dem alltid tilgjengelig, både pc, pad og telefon. Ypperlig når man står i butikken og et langt enklere alternativ enn blogg. til spørsmålet ditt: så lenge du oppgir hvor oppskriftene er fra er det juridisk greit. Sjekk f.eks bloggen Kokebokprosjektet (elns), konseptet er å teste oppskrifter fra ulike kokebøker. Anonymkode: ab804...9bb
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #3 Skrevet 21. oktober 2016 En oppskrift er "allemannseie" og du gjør ikke noe ulovlig i å publisere andres oppskrifter. Du må imidlertid skrive fremgangsmåte osv med egne ord, ikke kopiere alt fra andre med andre ord. Anonymkode: 9ad0c...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #4 Skrevet 21. oktober 2016 Så lenge du ikke tar en fotballfrue og skriver om hvordan du har smakt deg frem til oppskriften og fremstiller det som om du selv har skapt den. Rent juridisk er det ingen beskyttelse eller opphavsrett rundt en oppskrift, så du må ikke linke til originalen. Men det er mest høflig å gjøre det. Anonymkode: 0853c...902
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #5 Skrevet 21. oktober 2016 Takk dere, det var greit å høre! Da gjør jeg ikke noe galt, så lenge jeg ikke tar copy-paste på fremgangsmåten Anonymkode: e1eca...24b
Gjest O.G. Skrevet 21. oktober 2016 #6 Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Du samler oppskriftene i www.dragdis.com Endret 21. oktober 2016 av O.G.
Jerry Lee Skrevet 21. oktober 2016 #7 Skrevet 21. oktober 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En oppskrift er "allemannseie" og du gjør ikke noe ulovlig i å publisere andres oppskrifter. Du må imidlertid skrive fremgangsmåte osv med egne ord, ikke kopiere alt fra andre med andre ord. Anonymkode: 9ad0c...8a3 Nettopp. Hvem vet hvem som "eier" en oppskrift?!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #8 Skrevet 21. oktober 2016 Ulovlig er det nok ikke. Men som en som selv lager alle oppskrifter fra bunnen av for publisering på egen blogg, ser jeg det som ufint og blir til tider rett og slett forbanna når jeg ser andre publisere (og potensielt tjene reklamepenger på) mine oppskrifter, uten å spørre om tilltatelse først. Veldig bra om du i det minste linker til siden du fant oppskriften på da. Husk at det er veldig tidkrevende og ikke minst dyrt for oss som faktisk lager disse oppskriftene selv, så greit å være føre var hvis du ikke vil lage deg uvenner i "bloggverden". Anonymkode: 2f254...4f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå