Gjest Timaras Skrevet 21. oktober 2016 #1 Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Har du gode tips til meg for og styrke smaksløkene😥. ? Jeg får i meg de næringstoffene kroppen trenger. Jeg elsker havregryn og melk. Mye fiber i det. Blodprøvene viser at jern lageret er ustabilt , stoffskiftet er ustabilt. Har du noen tips til meg. Blir jeg veldig glad. Matlysten er ikke god. På forhånd takk. Endret 21. oktober 2016 av Jaikkesant
Gjest made4u Skrevet 22. oktober 2016 #2 Skrevet 22. oktober 2016 Hvis du har dårlig matlyst så kan dette ha flere grunner, men ting som kan hjelpe er f.eks. Øke aktivitetsnivået Spise regelmessig Få god rytme i annet i hverdagen/innfør rutiner (sove nok) Lage deg god mat og gjerne sammen med andre (ikke spise alene alltid) Påvirke psyken ved å gi deg selv gode følelser og ved å mestre Kan være mange årsaker til dårlig matlyst, mange kan oppleve dette i perioder og som regel er sykdom eller psyke det som påvirker matlysten mest.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #3 Skrevet 22. oktober 2016 Jern tar du opp best fra animalske kilder. Jern finnes i to versjoner, ikke-hemjern og hemjern. Animalske kilder (kjøtt, innmat, sjødyr, egg, melk) har både ikke-hemjern og hemjern mens vegetabilske kilder kun har ikke-hemjern. Hemjern-opptaket er uavhengig av hva annet du spiser, mens du med ikke-hemjern på tenke på hva annet du spiser eller drikker. I tillegg inneholder ofte planter med mye jern stoffer som hemmer opptaket av jern... Go figure... Så du bør spise mer fra dyreriket. Kjøtt og fisk fremmer opptak av ikke-hemjern. C-vitamin fremmer opptak av ikke-hemjern. Kalsium (som det er mye av i f.eks. melk, ost, nøtter, frø, soya) hemmer opptak av ikke-hemjern Fosfat (som det er mye av i f.eks. ost, korn, nøtter, frø, soya) Oksalsyre (som det er mye av i spinat og rabarbra) hemmer opptak av ikke-hemjern. Angående å styrke smaksløkene, så var jeg en veldig kresen unge som spiser det meste som voksen. For meg har det hjulpet å spise ren mat og ikke dynke alt med ketchup og/eller piffi. Og bruke gode råvarer. Jeg er vokst opp med toromiddager og hermetikk. Jeg trodde at jeg ikke likte sopp, men det var fordi den eneste soppen jeg hadde smakt var hermetisk. Bruk forskjellige krydder, forskjellige grønnsaker, forskjellig kjøtt og sjømat. Variasjon og ren mat er nøkkelord altså. Smaksløkene dine må smake på rene smaker. Alt skal ikke smake likt. Anonymkode: ea847...66e 1
Gjest Timaras Skrevet 22. oktober 2016 #4 Skrevet 22. oktober 2016 8 timer siden, made4u skrev: Hvis du har dårlig matlyst så kan dette ha flere grunner, men ting som kan hjelpe er f.eks. Øke aktivitetsnivået Spise regelmessig Få god rytme i annet i hverdagen/innfør rutiner (sove nok) Lage deg god mat og gjerne sammen med andre (ikke spise alene alltid) Påvirke psyken ved å gi deg selv gode følelser og ved å mestre Kan være mange årsaker til dårlig matlyst, mange kan oppleve dette i perioder og som regel er sykdom eller psyke det som påvirker matlysten mest. Jeg går på tur i marka hver dag. 4 km eller mer. Fysikalsk 2 ganger i uka. Spiser 6 måltider fordelt over dagen. Sover 8 til 10 timer hver natt. Spiser mye sammen med andre. Ja er alene. Maten smaker ikke uansett hvor jeg spiser. Psyken er fin den. Er maten som ikke smaker. 😀 Er nok sykdom som påvirker matlysten. Ikke vanlige folkesykdom. Har gått ned 7 kilo på 4 mnd. Selv om jeg tvinger meg til og spise .
Gjest Timaras Skrevet 22. oktober 2016 #5 Skrevet 22. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jern tar du opp best fra animalske kilder. Jern finnes i to versjoner, ikke-hemjern og hemjern. Animalske kilder (kjøtt, innmat, sjødyr, egg, melk) har både ikke-hemjern og hemjern mens vegetabilske kilder kun har ikke-hemjern. Hemjern-opptaket er uavhengig av hva annet du spiser, mens du med ikke-hemjern på tenke på hva annet du spiser eller drikker. I tillegg inneholder ofte planter med mye jern stoffer som hemmer opptaket av jern... Go figure... Så du bør spise mer fra dyreriket. Kjøtt og fisk fremmer opptak av ikke-hemjern. C-vitamin fremmer opptak av ikke-hemjern. Kalsium (som det er mye av i f.eks. melk, ost, nøtter, frø, soya) hemmer opptak av ikke-hemjern Fosfat (som det er mye av i f.eks. ost, korn, nøtter, frø, soya) Oksalsyre (som det er mye av i spinat og rabarbra) hemmer opptak av ikke-hemjern. Angående å styrke smaksløkene, så var jeg en veldig kresen unge som spiser det meste som voksen. For meg har det hjulpet å spise ren mat og ikke dynke alt med ketchup og/eller piffi. Og bruke gode råvarer. Jeg er vokst opp med toromiddager og hermetikk. Jeg trodde at jeg ikke likte sopp, men det var fordi den eneste soppen jeg hadde smakt var hermetisk. Bruk forskjellige krydder, forskjellige grønnsaker, forskjellig kjøtt og sjømat. Variasjon og ren mat er nøkkelord altså. Smaksløkene dine må smake på rene smaker. Alt skal ikke smake likt. Anonymkode: ea847...66e Bruker jern tabletter. Har en bukspyttkjertel som krangler. Tar visst ikke så godt opp jern i mat.Fikk beskjed om og fortsette med jern tabletter. Mest sansynlig for resten av livet. Krydder hjelper ikke det heller. Bruker litt ketchup hehe. Legen min følger meg opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå