Gjest 1111 Skrevet 22. november 2004 #1 Del Skrevet 22. november 2004 Kattungen er 10 uker og har ikke hatt ormekur ennå (den har bodd hos oss i to uker bare). når bør den få det? ca. pris? og ikke minst, hvor får man kjøpt ormekur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #2 Del Skrevet 22. november 2004 Ormekur får du kjøpt på apoteket, husker ikke prisen nå. Det finnes to varianter, en på sprøyte-tube og piller. Gi ormekur til en katt kan være vanskelig. Katten min nektet å spise pillene, uansett hvor godt jeg knuste de og uansett hva jeg blandet pillene i. Slet med å få han til å svelge ormekuren som kommer i sprøyte også, men fikk etterhvert teken på det. Gled deg, du vil snart se hvordan en vondbråten katt ser ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #3 Del Skrevet 22. november 2004 Kjøp panacur pasta. Den er enkel å gi katten, da sprøyter du bare dosen inn i munnviken på katten og den slikker kuren i seg. Helt uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2004 #4 Del Skrevet 22. november 2004 Kjøp panacur pasta. Den er enkel å gi katten' date=' da sprøyter du bare dosen inn i munnviken på katten og den slikker kuren i seg. Helt uten problemer.[/quote'] Helt enig. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk alltid insisterer på å kjøpe tabletter som de knuser i maten når det er så mye enklere å bare holde katten, sprute ønsket mengde pasta i munnen og så ferdig med det. Alle kattunger skal få ormekur ved 3, 5, 7, 12 (skal også vaksineres da) og 16 uker. Veldig uansvarlig av den tidligere eieren å ikke ha fulgt dette opp, kattunger får nemlig orm fra moren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 22. november 2004 #5 Del Skrevet 22. november 2004 Jøss, det var mange ganger. Hvordan vaksiner skal tas når den er 12 uker? ca. pris? Og etter den har blitt 16 uker, skal den ha noen flere ormkurer da? (så lenge den er frisk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2004 #6 Del Skrevet 22. november 2004 Hvordan vaksiner skal tas når den er 12 uker? ca. pris? Og etter den har blitt 16 uker, skal den ha noen flere ormkurer da? (så lenge den er frisk) Jeg vet ikke helt fordi vi har fått våre katter etter 12 uker, men jeg antar det er den vanlige grunnvaksinen (som må tas to ganger med tre ukers mellomrom), koster ca 350 kroner. Veterinæren vet hva det er i allefall. Etter 16 uker trenger den kur i allefall 1-2 ganger i året hvis den er utekatt, innekatter får ikke orm (så fremt de ikke er på kattepensjonat eller ellers kommer i kontakt med andre katter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #7 Del Skrevet 24. november 2004 Ser at flere av de som har skrevet på denne tråden annbefaller ormekur i form av pasta. Ja, det er enklere å gi en katt ormekur i form av pasta, men denne ormekuren dreper ikke all innvollsorm!! Min vetrinær sa rett ut at skulle vi gi katten pastaen kunne vi like godt la være... Tablettene tar kverken på all innvollsrom, selvom tablettene er noe herk å gi til katter. Katten vår har utviklet en del metoder for å unngå tablettene. Vi fikk følgende råd, som fungerte fantastisk!! Knus tabletten og mos den inn i f.eks. leverpostei(dersom katten din spiser det). Smør så tablett/leverposteien på en av potene til katten. Den vil instinktivt slikke vekk det som er på poten. Du kan evt. dele opp mengden tablett/leverpostei og smøre på en av potene i flere omganger.(det avhenger jo av hvor mye leverpostei du velger å fordele tabletten i) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. november 2004 #8 Del Skrevet 24. november 2004 Vel, vår veterinær sier at det ikke er noen forskjell på tabletter og pasta. Den vi bruker (Panacur) dreper alle typer innvollsorm og jeg kan forsikre deg om at ormen forsvant etter en slik kur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 24. november 2004 #9 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg har også hørt at pastaen ikke tar alle typer orm, og at det kan være lurt og gi katten - nå tenker jeg på en utekatt som er voksen- pasta en gang i året og tabletter en gang i året. Når det gjelder å gi en katt tabletter har jeg svært god erfaring med følgende teknikk: Ta et mykt håndkle. Legg katten på håndkleet i fanget ditt og brett det tett rundt den - slik at alle labber kommer inni håndkleet. Legg katten i armkroken på rygg. Deretter tar du tabletten, åpner kattens munn og stikker tabletten så langt bak du klarer... Det krever litt øvelse før det går lekende lett, og er aller lettest om man er to, men fungerer veldig greit. Pus blir litt fornærmet så det er fint å gi litt leverpostei på fingeren etterpå - for å reopprette litt tillit og kjærlighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #10 Del Skrevet 24. november 2004 Det stemmer nok det, pasta og piller er litt forskjellige. De fleste dyrleger anbefaler at man bruker begge, deriblant hun søte dyrlegen på tv2's godmorgen norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 24. november 2004 #11 Del Skrevet 24. november 2004 Tror det er endel forskjellige merker ute og går her. Har iallefall og sett pasta som ikke tok knekken på all orm, men det kan godt hende det er en Panacur pasta og ute på markedet. I såfall så skal jeg prøve den, for min pus fordrar ikke tabletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest2 Skrevet 25. november 2004 #12 Del Skrevet 25. november 2004 Vi er akkurat ferdige med ormekur nå. (Har hatt vår lille pus i 2-3 uker). Som 1. gangs katteeier, må jeg si at det gikk som en drøm :-) Vi knuste tabletten, og blandet det med oppbløtet tørrfor. Lillejenta slurpet og slafset i seg som bare dèt :-) Håper det går like greit neste gang Vi hadde også 2. gangs vaksinering igår, og det tror jeg kostet rundt 400 kr et sted. (Samboeren min som var der..) Kommer litt an på veterinæren, vil jeg tro.. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #13 Del Skrevet 12. januar 2005 Men når kattungen er tatt fra moren - da trenger den vel ikke mer enn EN kur etter dette før den begynner å gå ute? Vi ga katta tablett, og det gikk greit skjult i leverpostei. Får se neste gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 12. januar 2005 #14 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg legger Flat på ryggen, åpner munnen hans og bare stapper tabletten inn mellom jekslene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #15 Del Skrevet 13. januar 2005 Men når kattungen er tatt fra moren - da trenger den vel ikke mer enn EN kur etter dette før den begynner å gå ute? Vi ga katta tablett, og det gikk greit skjult i leverpostei. Får se neste gang:) Bare for å si det. Det er anbefalt med ormekur 4 ganger i året. Vaksine skal den ha ved 8,12 og 16 uker, deretter 1 gang i året. Og for å nevne det også, ikke slipp katten ut alene før den er 6-7 mnd gammel. Kattene får har ikke stedssans før og kan lett rote seg bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #16 Del Skrevet 13. januar 2005 Forøvrig så skal IKKE kattunger flytte fra moren før de er MINST 12 uker gamle. Den er grunn for at det faktisk står i lovene til NRR! Blir så forbanna når jeg hører om sånt at kattunger flytter for tidlig... stakkars katter, husk vær forberedt på at katten kanskje kan begynne å slite senere i livet om den ser ut til å ha det bra nå.! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå