Ruccula Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Så jeg begynte for noen måneder siden i ny jobb og ble vervet av en på jobb til å bli med i LO (fagforbundet).... Jaja det kan vel ikke skade tenkte jeg og takket ja... Nå ser jeg at jeg blir trukket over 550 kr i lønn i MND!!! Det er over 6000 i året... Wtf!! Hva får jeg igjen for det? Bedre lån og gode forsikringsordninger har vi allerede gjennom mannens NITO medlemskap som forøvrig koster myyyye mindre. Fysj! Får melde meg ut igjen.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Det er en god sikkerhet å være medlem av fagforbund Du kan få diverse hjelp fra dem, og også betaling fra dem hvis din arbeidsplass rammes av streik feks... Anonymkode: c10ed...b81 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Det blir mindre enn 6000 i året. Husk du kan trekke fra på skatten. Det inngår i regnestykket. Anonymkode: c1dfd...70b 11
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Det finnes billigere foreninger som gjør like bra jobb når du trenger dem Anonymkode: ef3b8...3e2 5
A4-livet Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Man betaler jo en viss prosent av lønna, du tjener vel mer enn han da? Og man melder seg vel ikke inn kun for å få billigere forsikring, det er mange som angrer på at de ikke er medlem av en fagforening når de står midt i en arbeidstvist. 9
Testosteron Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 Hvis du havner i konflikt med arbeidsgiveren din, så får du gratis hjelp av fagforeningen. Uten medlemskap i fagforening er det i praksis altfor dyrt å gå igjennom en konflikt med arbeidsgiveren sin til at man kan betale advokatutgiftene selv 3
Ruccula Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 1 minutt siden, A4-livet skrev: Man betaler jo en viss prosent av lønna, du tjener vel mer enn han da? Og man melder seg vel ikke inn kun for å få billigere forsikring, det er mange som angrer på at de ikke er medlem av en fagforening når de står midt i en arbeidstvist. Han tjener 3 ganger så mye som meg Endret 20. oktober 2016 av Ruccula 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Du får gratis innboforsikring. Annet enn det bruker jeg personlig ingen av medlemsfordelene. Jeg er organisert fordi jeg har en viss solidaritetsfølelse med arbeiderbevegelsen. Jeg mener at alle som jobber, skal ha en anstendig lønn, en lønn å leve av. Med en svak arbeiderbevegelse så vil flere og flere jobber i Norge ikke være anstendig betalt, slik som det er i USA. Det kan kanskje være en fordel å være organisert om det skulle bli en eller annen sak på jobben. Anonymkode: 1d0ce...3f1 12
Ruccula Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir mindre enn 6000 i året. Husk du kan trekke fra på skatten. Det inngår i regnestykket. Anonymkode: c1dfd...70b Hvor mye kan man trekke av da?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 4 minutter siden, Ruccula skrev: Hvor mye kan man trekke av da? 3850kr Anonymkode: c1dfd...70b 2
A4-livet Skrevet 20. oktober 2016 #11 Skrevet 20. oktober 2016 Akkurat nå, Ruccula skrev: Han tjener over millionen og jeg tjener 450 så nei Jeg betaler ca 350 kr (tror jeg det er) i mnd, pluss forsikringer, og tjener det samme som deg. Medlem i NTL som er et LO-forbund
Ruccula Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 3850kr Anonymkode: c1dfd...70b Ok, det hjelper jo litt... Men fortsatt, er det verdt 3000 kr å være medlem? 1
Ruccula Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #13 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, A4-livet skrev: Jeg betaler ca 350 kr (tror jeg det er) i mnd, pluss forsikringer, og tjener det samme som deg. Medlem i NTL som er et LO-forbund Mine 550 er utenom forsikringene som kom i tillegg :O Vi har allerede knallbraforsikring via Nito..
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #14 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, Ruccula skrev: Ok, det hjelper jo litt... Men fortsatt, er det verdt 3000 kr å være medlem? Du kan trekke fra 25% av 3850 kr. Så det er fortsatt 5000 i året Det er stort sett ikke verdt, det, nei. Isolert sett. Akkurat som med de fleste forsikringer. Men jeg må si at jeg synes de som ikke er organisert, er gratispassasjerer som nyter godt av det de organiserte betaler for. Anonymkode: 1d0ce...3f1 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan trekke fra 25% av 3850 kr. Så det er fortsatt 5000 i året Det er stort sett ikke verdt, det, nei. Isolert sett. Akkurat som med de fleste forsikringer. Men jeg må si at jeg synes de som ikke er organisert, er gratispassasjerer som nyter godt av det de organiserte betaler for. Anonymkode: 1d0ce...3f1 Det kommer vel an på hvor mye man tjener og hvilken skatteprosent man ligger på? Anonymkode: c1dfd...70b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, Ruccula skrev: Mine 550 er utenom forsikringene som kom i tillegg :O Vi har allerede knallbraforsikring via Nito.. Det er ingenting i veien for å melde seg ut. Men det er lurt å huske på hvor mye av arbeidsvilkårene vi har idag som er ene og alene grunnet fagforeningene, og hvor mye de arbeider for å opprettholde dette. Så er det jo selvsagt risikoen for at noe skjer på jobb som er uforutsett. Det kan være smart å ha fagforening i ryggen om man blir diskriminert ved sykdom, graviditet, ved konflikter eller annet som plutselig dukker opp. Dette er ikke bare penger til deg eller meg, men til at vi får de gode arbeidsvilkårene vi faktisk har. Men man må jo selvsagt ikke være medlem. Jeg synes og det er relativt dyrt, men jeg velger være medlem fordiom - det er dyrere å la være om det plutselig blir behov for mer enn gode forsikringsvilkår. Anonymkode: c4a4c...136 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Man får ikke hjelp av fagforeningen til individuelle konflikter med arbeidsgiver. Til det har man det private advokatmarkedet. Unntaket er hvis konflikten din handler om et prinsippielt tema. Noen har advokathjelp inkludert i sine medlemsfordeler, men disse har ofte vilkår som svært få oppfyller. Ellers er medlemskap i fagforening først og fremst en solidaritetshandling. Slik lovverket er i Norge, må fagforeningene være sterke for at maktbalansen ikke skal bli for ujevn med fordel arbeidsgiver. Anonymkode: ef60a...e3d
Kvist Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg ble plutselig usaklig oppsagt fra en tidligere arbeidsgiver, i tillegg kom sjefen med påstander om at jeg hadde gjort ganske så fæle ting på jobb. Dette var påstander jeg bare ikke KUNNE la stå, de hadde jo ødelagt helt for min videre karriere om noen kunne komme til å tro på dem. Jeg var nødt til å gjøre noe. Jeg var dessverre ikke organisert da, og ble nødt til å betale for saken selv. Jeg fikk medhold i at oppsigelsen var usaklig og ble tilkjent erstatning. Men på grunn av enda mer løgner i retten måtte begge parter dekke egne omkostninger. Det er ikke særlig lett å forsvare seg mot helt "ut-av-det-blå" løgner som blir presentert i en rettssal. Og en nøye fabrikkert sak fra hans side veide tydeligvis tyngre enn mitt "Nei, det er ikke sant". Jeg skulle så gjerne ha anket, fått renvasket navnet mitt og gitt den ekle sjefen en lærepenge. Det hadde jeg ikke råd til, all erstatningen min gikk til å dekke kostnadene ved mekling og første rettssak Og der sto jeg, helt uten jobb og med et rykte som i en liten bransje ikke var helt rent lengre. Jeg hadde gjerne gitt noen tusenlapper i året for å ha noen store og sterke i ryggen i en sånn situasjon. 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 10 minutter siden, Ruccula skrev: Mine 550 er utenom forsikringene som kom i tillegg :O Vi har allerede knallbraforsikring via Nito.. Håper det ikke er du som er medlem av nito Anonymkode: ab298...244
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg og meldte meg inn i Fagforbundet da de hadde rekrutteringsdag på jobben. Og var det 580 kr mnd, PLUSS enda litt mer til underavdelingen til min bransje. Så ble jeg usaklig oppsagt, med fullt av formelle feil i forhold til lover og regler. Jeg hadde null tillit til den lokale tillitsvalgte, og fikk med meg en svært autoritær mann fra kompetansesenteret deres på møte med arbeidsgiver. Jeg må si det var svært deilig og uvant å bare kunne lene seg tilbake og la fagforeningsmannen snakke for seg! Men før dette, synes jeg også det var en veldig dyr innboforsikring, og bladet går rett i papirsøppelet etter jeg har tatt av plasten Anonymkode: 1beba...ed9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå