AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg har vurdert lenge å kjøpe hund. Har ikke hatt hund før, så jeg ønsker å finne en rase som gjerne er litt enkel å ha med å gjøre (ikke noe "spesial-rase" som sporhund, fuglehund osv). Jeg bor i leilighet og har flere turmuligheter rett utenfor døren. Men jeg jobber turnus. Sannsynligvis skal jeg gå over til å jobbe mest natt snart og jeg har tenkt at dette kanskje passer bedre enn å jobbe tredelt om jeg skaffer meg hund. Da går jeg i såfall en tur før nattevakt og en tur når jeg kommer hjem. I tillegg til lengre turer hver dag selvfølgelig. Jeg har også tenkt at hunden bør være 1-2 år gammel og ha lært ting som å ikke tisse inne + annet grunnleggende siden det sikkert er litt mer krevende å få i orden selv når jeg jobber turnus/natt. Så derfor har jeg noen spørsmål til dere hundeeiere: Når er siste tur ut før kvelden? Og når kl om morgenen før jobb tar du hunden ut? Klarer de fleste hunder å være alene om natten? Tenker jeg må ha en hund som er litt uredd. Er det best å ha fri en periode med en gang en har skaffet seg hund? I såfall, hvor lenge? Anonymkode: 79aa7...e82
Hengebuksvinet Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Vi var så heldige å kunne være hjemme 6 uker da vi fikk valp i sommer. (Jeg og mannen hadde litt sprikende ferie). Etter det, var det rett på han med hjemme alene fra minimum 8-14.30 (barna kommer heldigvis hjem før meg. Enkelte dager var han alene over 8 timer. Mye er gjort om du kan bruke noen uker til å oppdra den i starten. Litt utrygg første dagene, men gikk ikke mange dagene før han var husren. Sov 10 timer allerede tredje natta. Mange har hunden i bur når de er borte, her har dem fått gått fritt i huset. Aldri ødelagt noe som ikke var hans eget. Vær obs på at om du får en omplasserongshund, får du med ev uvaner på kjøpet. En valp former du fort som du vil.
Hengebuksvinet Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Er ute i 22 tida på kvelden, og i 8-tida på morgenen. I helgene kan vi godt vente til 10-11.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Er ute i ni tiden om kvelden og så seks/syv tiden om morgenen. Men da må han dras ut av senga si. I helgene når han kan sove frempå kommer han tassene i ti/ellve tiden... Anonymkode: a7590...5b9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) Syns vel man bør ta seg tid med en valp når man får den og før man går ut i jobb igjen Jobber turnus og hunden min tilpasser seg veldig bra mine rutiner Lufter før jeg drar på jobb så klokka er vel 22.30 når jeg er ferdig luftet han for kvelden, da er han hjemme til kl 7 dagen etter og det går bra. Men synes det er for lenge for han egentlig selv om jeg vet han bare sover for jeg har babycam installert i huset. Men kommer til å ha "nattvakt" til han siden jeg får dårlig samvittighet når han er alene hele natta. Anonymkode: 2f0c8...880 Ryddet for reklame. Tekola, forumansvarlig. Endret 22. oktober 2016 av Tekola
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 16 minutter siden, SS skrev: Vi var så heldige å kunne være hjemme 6 uker da vi fikk valp i sommer. (Jeg og mannen hadde litt sprikende ferie). Etter det, var det rett på han med hjemme alene fra minimum 8-14.30 (barna kommer heldigvis hjem før meg. Enkelte dager var han alene over 8 timer. Mye er gjort om du kan bruke noen uker til å oppdra den i starten. Litt utrygg første dagene, men gikk ikke mange dagene før han var husren. Sov 10 timer allerede tredje natta. Mange har hunden i bur når de er borte, her har dem fått gått fritt i huset. Aldri ødelagt noe som ikke var hans eget. Vær obs på at om du får en omplasserongshund, får du med ev uvaner på kjøpet. En valp former du fort som du vil. Jeg tror ikke jeg ville likt å ha hunden i bur, men jeg kunne jo evt. låst av/lukket noen rom. Det kommer jo gjerne an på hvordan hunden opprører seg når den er alene. Tenker jeg må finne en hund som passer meg og at jeg må bruke tid på og spørre eieren om hva de tenker. Det er jo de som kjenner hunden best. Jeg bor i blokk, så jeg bør feks ha en hund som ikke bjeffer mye, en som tisser ute, en som ikke ødelegger møbler osv. Det hadde vært koselig med valp, men det er vel ganske krevende når jeg jobber natt og jeg bør vel ha en god del fri før jeg begynner i jobb da? Jeg har nok ikke mulighet til å ha mer enn maks 3 uker fri. Anonymkode: 79aa7...e82
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) På 20.10.2016 den 18.44, AnonymBruker skrev: Syns vel man bør ta seg tid med en valp når man får den og før man går ut i jobb igjen Jobber turnus og hunden min tilpasser seg veldig bra mine rutiner Lufter før jeg drar på jobb så klokka er vel 22.30 når jeg er ferdig luftet han for kvelden, da er han hjemme til kl 7 dagen etter og det går bra. Men synes det er for lenge for han egentlig selv om jeg vet han bare sover for jeg har babycam installert i huset. Men kommer til å ha "nattvakt" til han siden jeg får dårlig samvittighet når han er alene hele natta. Anonymkode: 2f0c8...880 Det virker jo ok med babycam da. Da har en jo litt kontroll om det skulle være noe. I tillegg ser en jo evt. hvilke uvaner hunden har når den er alene slik at en kan lære den opp. Anonymkode: 79aa7...e82 Endret 22. oktober 2016 av Tekola
Sugerøret Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Siste tur og morra tur varierer.Jeg er ufør og har variert sovemønster Men jeg lar det aldri gå mer enn max 8,5timer mellom lufting .Dvs siste tur kl.23. da er han ute igjen kl.07--07.30 1
Rosaprosa20 Skrevet 21. oktober 2016 #9 Skrevet 21. oktober 2016 Vi går ut med hunden siste gang kl. 21-22 om kvelden, og trenger ikke lufte igjen før kl. 11-12 dagen etter. På dagen vil hun gjerne ut mye oftere, men kveld/morgen er hun trøtt og vil sove. Jeg er hjemme på dagtid, ellers hadde vi selvsagt luftet henne før jobb. Tror ikke vår hund hadde merket om vi var borte om natta, men hun har i perioder våknet mye om natta, så da ville det vært et problem å ikke være hjemme
Gjest Tekola Skrevet 22. oktober 2016 #10 Skrevet 22. oktober 2016 Ryddet for reklame og svar til dette. Tekola, forumansvarlig.
Gjest Timaras Skrevet 22. oktober 2016 #11 Skrevet 22. oktober 2016 På 20.10.2016 den 18.14, AnonymBruker skrev: Jeg har vurdert lenge å kjøpe hund. Har ikke hatt hund før, så jeg ønsker å finne en rase som gjerne er litt enkel å ha med å gjøre (ikke noe "spesial-rase" som sporhund, fuglehund osv). Jeg bor i leilighet og har flere turmuligheter rett utenfor døren. Men jeg jobber turnus. Sannsynligvis skal jeg gå over til å jobbe mest natt snart og jeg har tenkt at dette kanskje passer bedre enn å jobbe tredelt om jeg skaffer meg hund. Da går jeg i såfall en tur før nattevakt og en tur når jeg kommer hjem. I tillegg til lengre turer hver dag selvfølgelig. Jeg har også tenkt at hunden bør være 1-2 år gammel og ha lært ting som å ikke tisse inne + annet grunnleggende siden det sikkert er litt mer krevende å få i orden selv når jeg jobber turnus/natt. Så derfor har jeg noen spørsmål til dere hundeeiere: Når er siste tur ut før kvelden? Og når kl om morgenen før jobb tar du hunden ut? Klarer de fleste hunder å være alene om natten? Tenker jeg må ha en hund som er litt uredd. Er det best å ha fri en periode med en gang en har skaffet seg hund? I såfall, hvor lenge? Anonymkode: 79aa7...e82 Voksne hunder tilpasser seg fort. Valper trenger mer oppmerksomhet og lufting . Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #13 Skrevet 22. oktober 2016 Når er siste tur ut før kvelden? Og når kl om morgenen før jobb tar du hunden ut? Siste tur på kvelden kommer an på når vi legger oss, men alt mellom 21-23, og på morgenen mellom 6-8, det varierer jo ettersom når vi skal på jobb. Klarer de fleste hunder å være alene om natten? Tenker jeg må ha en hund som er litt uredd. Det aner jeg ikke, da vi sover på samme rom som han Men han klarer seg jo fint på dagtid når han er alene, så hadde vi hatt nattejobb så måtte jo rutinene vært deretter, og det tror jeg hadde gått helt fint. Er det best å ha fri en periode med en gang en har skaffet seg hund? I såfall, hvor lenge? Ja, vi hadde fri i 2 uker Anonymkode: 9f39d...e73
Majott Skrevet 22. oktober 2016 #14 Skrevet 22. oktober 2016 På 20.10.2016 den 18.14, AnonymBruker skrev: Jeg har vurdert lenge å kjøpe hund. Har ikke hatt hund før, så jeg ønsker å finne en rase som gjerne er litt enkel å ha med å gjøre (ikke noe "spesial-rase" som sporhund, fuglehund osv). Jeg bor i leilighet og har flere turmuligheter rett utenfor døren. Men jeg jobber turnus. Sannsynligvis skal jeg gå over til å jobbe mest natt snart og jeg har tenkt at dette kanskje passer bedre enn å jobbe tredelt om jeg skaffer meg hund. Da går jeg i såfall en tur før nattevakt og en tur når jeg kommer hjem. I tillegg til lengre turer hver dag selvfølgelig. Jeg har også tenkt at hunden bør være 1-2 år gammel og ha lært ting som å ikke tisse inne + annet grunnleggende siden det sikkert er litt mer krevende å få i orden selv når jeg jobber turnus/natt. Så derfor har jeg noen spørsmål til dere hundeeiere: Når er siste tur ut før kvelden? Og når kl om morgenen før jobb tar du hunden ut? Klarer de fleste hunder å være alene om natten? Tenker jeg må ha en hund som er litt uredd. Er det best å ha fri en periode med en gang en har skaffet seg hund? I såfall, hvor lenge? Anonymkode: 79aa7...e82 Siste tisserunde tas ca kl 21 hvis vi skal tidlig opp dagen etter. Er det helg og vi har fri, luftes de gjerne senere. Men da må vi vekke dem, og lokke de ut. Det er fordi vi sover lenge dagen etter, gjerne til kl 10-11. Hundene sover like lenge som vi gjør, men vi føler det blir lenge for dem å vente 13-14 timer, så derfor lufter vi senere i helgene De holder seg fint i ca 12 timer om natta, for da sover de. Vi sover jo også natta gjennom uten å må gå på do like ofte som på dagtid. De luftes som regel i 7 tida om morgenen, men kan også bli senere. Vi går ikke turer sent på kveld eller om morgenen. Mine hunder klarer seg fint alene om natta. Om de skal være alene, så er natta den beste tida, for da sover de uansett. De tar natt ca kl 21, og har ikke behov for å være sammen med oss etter det. Jeg har vært på nattevakter der de har vært alene hjemme, uten at de nesten har merket det. Jeg vil anbefale en viss friperiode med ny hund før du tar nattevakt. Minst 2 uker. Hva med å ta ut noe ferie? Dette fordi den må bli trygg i nytt hus og med ny eier. Får du en hund som er trygg og sikker fra før, så tar det ikke lang tid for den å venne seg til et nytt sted og ny eier. Du kan jo også få en som hunden er blitt kjent med til å overnatte hos deg. Men en valp trenger mye lengre tid. Tenk også på at nå skal du gjøre et valg som påvirker livet ditt i mange år framover. Legg derfor innsats i å få en hund som passer for deg når det gjelder rase og gemytt. Ta ikke over en hund som har problemer som blir for mye for deg.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #15 Skrevet 22. oktober 2016 Hvor lenge er du borte når du jobber natt? Jeg har selv hund, men sier alltid nei til nattevakter, fordi det rett og slett er for lenge for hunden å være alene hjemme. Har ei venninne som også har hund og jobber natt, men hun har hunden med på jobb. Anonymkode: 2905c...ffa
Majott Skrevet 22. oktober 2016 #16 Skrevet 22. oktober 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge er du borte når du jobber natt? Jeg har selv hund, men sier alltid nei til nattevakter, fordi det rett og slett er for lenge for hunden å være alene hjemme. Har ei venninne som også har hund og jobber natt, men hun har hunden med på jobb. Anonymkode: 2905c...ffa Er borte fra 21.30-ca 8. Det er den perioden de sover fast, og de sover enten jeg er hjemme eller borte. Sånn sett er det langt verre å ta ei seinvakt, som varer fra 15-22. Da er de våkne, er vant til å få mat ca kl 16, tur litt senere osv. Alt dette må gjøres før kl 15, og det går bra. Men jeg vet at de må oftere på do på dag/kveld enn om natta, og de er mer våkne da. Har ikke noe problem med å la de være om så 12 timer alene om natta, det er da de merker det minst. Og det er ofte 12 timer når vi er hjemme også fra de var på do sist til de har behov igjen, for de står opp senere enn oss i helgene. Tidligere hadde jeg nattevakter fra kl 20 på kvelden til 8 neste morgen. Da ble det 13 timer alene hvis mannen var borte. Det gikk bra det også, men det er litt for lenge i mitt hode. Endret 22. oktober 2016 av Majott
Saphyria Skrevet 22. oktober 2016 #17 Skrevet 22. oktober 2016 På 20.10.2016 den 18.14, AnonymBruker skrev: Så derfor har jeg noen spørsmål til dere hundeeiere: Når er siste tur ut før kvelden? Og når kl om morgenen før jobb tar du hunden ut? Klarer de fleste hunder å være alene om natten? Tenker jeg må ha en hund som er litt uredd. Er det best å ha fri en periode med en gang en har skaffet seg hund? I såfall, hvor lenge? Anonymkode: 79aa7...e82 Eg tar aldri min ut til fast tid egentlig, men eg har valp da, så det blir litt mer hips om haps for å unngå tissing inne. Om morgenen spørs det på når eg står opp så det kan skje mellom 06 og 12 egentlig, og på kvelden kan det skje lenge etter midnatt. Eg har ein døgnrytme som endrer seg til tider,, så alt spørs på når eg legger meg, og når eg står opp. Å være hjemme alene er jo noe som må læres inn. Så om du overtar ein voksen hund, så bør du forsikre deg om at den er lært opp til det, og at den ikkje har separasjonsangst/frykt for å bli forlatt. Mine klarer fint å være alene, selv om det blir litt sutring fra valpen like etter at eg går fra den, men så lenge ho har sitt eldre søsken i nærheten, så roer ho seg ned etter noen minutter. Med valp bør du ha flere uker fri for å lære den å tisse ute, for å gjøre den kjent med deg og leiligheten, for å lære den at det ikkje er farlig å være alene. Om du overtar ein voksen hund tror eg ikkje du trenger fullt så lang tid, men i hvert fall ei uke eller to for å bli kjent er nok greit. Hunden har tross alt blitt tatt bort fra familien/flokken sin, og sendt ut i det ukjente. Om du skal overta ein voksen hund/omplasseringshund, så kan det nok være lurt å gjøre det gjennom ein av disse omplasseringsgårdene, for da får du mer info om hunden på forhånd. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #18 Skrevet 22. oktober 2016 I ukedagene er vår hund ute første gang i 6-tiden og siste gang i 20-tiden. Hunden må vekkes til morgenturen. I helgene varierer det mer. Ofte er vi ute på litt lengre turer i helgene, men sjelden før kl 10. Er det dårlig vær, og ingen store turplaner, så har det hendt mer enn en gang at hunden ikke er ute og tisser før kl 14. Dette er en voksen hund som selv sier fra om sine behov. Min erfaring, etter å ha hatt flere ulike hunder, er at de tilpasser seg veldig greit eiers rytme, eller mangel på rytme. Er det faste tider og rutiner på alt, så får du en hund som er avhengig av de faste rutinene til de faste tidene. Hvis det er større variasjon, så blir hunden mer fleksibel, selvsagt med individuelle forskjeller. Noen hunder er mer vanedyr enn andre. Jeg hadde f.eks en hund som var så drillet på kveldstur til ett bestemt tidspunkt, at den ble ekstremt masete og intens hvis den ikke fikk turen akkurat da. Man kunne stille klokka etter den hunden, og et kvarters utsettelse av turen var heeeeelt uaktuelt. På samme måte vet jeg at det finnes hundekjørere som velger å fôre hundene sine til forskjellige tider nesten hver dag, for at hundene ikke skal bli avhengige av mat på et bestemt klokkeslett, da dette vil kunne skape vansker i en konkurransesituasjon. Eksemplene er mange, og nå avsporer jeg Når det gjelder å ta fri, overta voksen hund eller valp, så er jeg helt med på NordTroll sine gode betraktninger. Anonymkode: 4cf1d...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #19 Skrevet 24. oktober 2016 På 22.10.2016 den 14.46, AnonymBruker skrev: Hvor lenge er du borte når du jobber natt? Jeg har selv hund, men sier alltid nei til nattevakter, fordi det rett og slett er for lenge for hunden å være alene hjemme. Har ei venninne som også har hund og jobber natt, men hun har hunden med på jobb. Anonymkode: 2905c...ffa Starter kl. 22 på vakt. Slutter kl. 07. Har pleid å ta buss til jobb, men det tar en god del lengre tid enn å selv kjøre. Så dersom jeg skaffer meg hund så vil jeg nok kjøre til og fra jobb slik at jeg raskere kommer meg hjem. Måtte kjørt til jobb 2130 og hadde vært hjemme ca. 0730. Så da ville siste lufting på kvelden blitt ca. 21 også lufting om morgenen ca kl. 0730. Anonymkode: 79aa7...e82
Million Skrevet 26. oktober 2016 #20 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg har hund, og den luftes for siste gang om kvelden ca kl 21.00 eller 21.30. Noen ganger kl 22.00 hvis det er helg. I ukedagene blir første morgenlufting mellom kl 06.15 og 07.15. I helgene sover jeg lenger, og da blir det kanskje kl 10.00 - 10.30. Det går helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå