Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og vi spurte utleier om det var mulig å få en ekstra nøkkel. Det gjorde vi, men vi fikk ikke beskjed om at den kostet 800kr. Hadde vi visst at det var så dyrt, hadde vi ikke bedt om en ekstra nøkkel. Er det utleier eller leietaker som skal betale for ekstra nøkler? 

Anonymkode: e0d83...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og vi spurte utleier om det var mulig å få en ekstra nøkkel. Det gjorde vi, men vi fikk ikke beskjed om at den kostet 800kr. Hadde vi visst at det var så dyrt, hadde vi ikke bedt om en ekstra nøkkel. Er det utleier eller leietaker som skal betale for ekstra nøkler? 

Normen er to nøkler, har kodelås på de fleste mine men hadde bedt leietaker fikse det selv om de trengte mer enn de to vanlige

Skrevet

Vi fikk ikke beskjed om å ordne det selv, da hadde vi sjekket prisen. Utleier var med og bestilte ny, men da den kom, fikk vi beskjed om å ta regningen selv. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym8 skrev:

Vi fikk ikke beskjed om å ordne det selv, da hadde vi sjekket prisen. Utleier var med og bestilte ny, men da den kom, fikk vi beskjed om å ta regningen selv. 

Om du er i tvil så kontakt leieforeningen der du bor så vil de kunne gi ett svar

Skrevet

Er nøkkelen laget av gull? 😳 Eller er det en spesialnøkkel? Sist jeg fikset en ekstra husnøkkel kostet det 70-80 kroner på Jernia.

• Liker 2
Skrevet

Det er en elektronisk nøkkel. Vi regnet heller ikke med 800kr, og hadde aldri bedt om flere hvis vi hadde visst det :)

Skrevet

I husleieloven står det at utleier ikke kan kreve at leier betaler for nøkler. Men gjelder dette også for ekstra nøkler, eller bare for de vanlige? Og hvis vi må betale den selv, er den ikke da vår? Plikter vi da å levere den tilbake ved utflytting?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en elektronisk nøkkel. Vi regnet heller ikke med 800kr, og hadde aldri bedt om flere hvis vi hadde visst det :)

Ok da er det nok dyrere ja :) Begynte å lure her 😂 Ikke lenge siden jeg kopierte nøkkel sist nemlig!

Skrevet

TS, du skal ikke betale denne. Da skulle du vært varslet på forhånd.

Det er helt normalt å ha to nøkler til leilighet. At de har dyre, elektroniske nøkler skal ikke du belastes med - da ville dere jo ha ordnet det selv.

Sjekk leiekontrakten om det står noe spesielt her!

Anonymkode: 80df8...575

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette nevnes ikke i husleieloven. Jeg er ingen jurist, men vi leier selv ut leilighet. Og jeg er av den oppfatning av at leieboer skal ha to nøkler utdelt ved innflytting. Er dere to som leier, og begge står i kontrakten, skal etter min mening huseier koste ekstra nøkkel. Om dere i utgangspunktet hadde fått kun en. Hadde dere derimot to nøkler kan jeg skjønne at dere måtte besørge den tredje selv. Ta kontakt med huseier på en høflig måte og spør, det normale er at dere skal ha to nøkler om dere er to som leier. 

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I husleieloven står det at utleier ikke kan kreve at leier betaler for nøkler. Men gjelder dette også for ekstra nøkler, eller bare for de vanlige? Og hvis vi må betale den selv, er den ikke da vår? Plikter vi da å levere den tilbake ved utflytting?

Kan du vise meg hvor det står at man ikke kan kreve penger for nøkkel?

Endret av VinterSnø
Skrevet

Sånt rent teoretisk betyr det vel at nøkkelen er din eindom siden du betalte for den. Og det vil jo utleieren ikke, når du flytter ut senere, ikke sant? Da er det bare fair at eieren betaler for "sin" nøkkel som han lar dere bruke mens dere leier.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...