Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er på leilighetsjakt, og kan kjøpe for rundt 4.000.000. Vi har selvfølgelig lyst til å komme inn på boligmarkedet så fort som mulig, men samtidig er jeg så redd for at renta skal gå opp og prisene ned. Det hadde vært skikkelig kjipt å tape på å kjøpe bolig nå som boligmarkedet har vært i så voldsom vekst. Vi ser for oss å bo i leiligheten alt fra 5-8 år, avhengig av familieutvikling. Området er Oslo og omegn. Så er det fortsatt lurt å kjøpe leilighet?

Anonymkode: 898c4...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, står i samme situasjon som dere. Vi kjøpte nettopp nytt utenfor Oslo. 

Grunn nr 1: Boligprisene har steget så sinnsykt de siste årene at uansett hvor mye vi sparer og øker i lønn, jo mindre får vi. Og jeg gir absolutt ikke 3,8 mill for 34 kvadrat i hovedstaden kontra mer for pendling utenfor. 

Grunn nr 2: Å leie er å betale ned på andres boliglån. Uansett hvordan renta eller prisene beveger seg så betaler du ned din egen bolig. 

Grunn 3: Skulle helvete bryte løs og boligkrakket skje, så viser det seg historisk sett at å investere i egen bolig er en langsiktig og trygg sparing. Mange har tjent gode penger. Kjøp noe dere kan bo i lenge.

Grunn 4: Å spare opp egenkapital i form av boligprisøkning er langt bedre enn å ha noen hundre tusen på konto. Pengene blir mindre verd der nå og har aldri økt mer enn eventuell prisstigning på bolig ville gitt deg.

Grunn 5: Oslo er Norges hovedstad og det vil alltid være tilflytting her. Det gjelder også byene/kommunene rundt, som Bærum, Asker, Drammen, Lørenskog, Skedsmo. 

Grunn 6: Det er alt for få boliger i Oslo til å huse alle sammen. Dette, kombinert med lav rente, presser prisene opp. Og opp skal de i kommende år.

Anonymkode: 6cc9d...af3

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også nylig kjøpt nybygg. Ikke ferdig før januar - mars 2018, men da har man hvertfall en fot innenfor..

Vil tro det lønner seg å komme seg inn på markedet ASAP. Så lenge man ikke kjøper hinsides mye over takst da.

Anonymkode: 49fff...650

• Liker 2
Skrevet

Ikke lurt å kjøpe bolig nå som førstegangskjøper. Krakket er like om hjørnet..

Anonymkode: 2ba0a...639

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer er på leilighetsjakt, og kan kjøpe for rundt 4.000.000. Vi har selvfølgelig lyst til å komme inn på boligmarkedet så fort som mulig, men samtidig er jeg så redd for at renta skal gå opp og prisene ned. Det hadde vært skikkelig kjipt å tape på å kjøpe bolig nå som boligmarkedet har vært i så voldsom vekst. Vi ser for oss å bo i leiligheten alt fra 5-8 år, avhengig av familieutvikling. Området er Oslo og omegn. Så er det fortsatt lurt å kjøpe leilighet?

Altså, det der har jeg hørt nå i syv år om boligprisene i Oslo og imens så har folk jeg kjenner tjent 1-1.5 mill på å ha vært på boligmarkedet i mens :)

Anonymkode: 111ea...cd7

• Liker 4
Skrevet

Boliprisene i Oslo skal opp i mange mange år til.

Kjøp bolig. Gjerne så mange som mulig.

Har selv for øyeblikket fire leiligheter og er i prosessen med å kjøpe en femte.

Har hørt folk advare om høyere renter og synkende boligpriser siden 2005 da jeg kjøpten min første.

Til nå har tjent godt over fem millioner, og det før fortjeneste på boligene jeg ennå ikke har solgt.

Som en kuriositet: I Japan er det advart mot stigende renter siden 1982 uten at det har skjedd. Man kan jo spørre seg om disse "ekspertene" egentlig burde funnet seg noe annet å gjøre.

Anonymkode: c8c5e...287

• Liker 4
Skrevet

Nei nei nei, de har sagt prisene skal ned i 15 år nå, så kjøp du! Du vil tjene på det garantert! 

Jeg skal selv kjøpe snart og er ikke engstelig for noe. Jeg kjøper jo for å bo ikke for å selge, man må tåle litt renteoppgang.

Anonymkode: 9389e...ec5

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boliprisene i Oslo skal opp i mange mange år til.

Kjøp bolig. Gjerne så mange som mulig.

Har selv for øyeblikket fire leiligheter og er i prosessen med å kjøpe en femte.

Har hørt folk advare om høyere renter og synkende boligpriser siden 2005 da jeg kjøpten min første.

Til nå har tjent godt over fem millioner, og det før fortjeneste på boligene jeg ennå ikke har solgt.

Som en kuriositet: I Japan er det advart mot stigende renter siden 1982 uten at det har skjedd. Man kan jo spørre seg om disse "ekspertene" egentlig burde funnet seg noe annet å gjøre.

Anonymkode: c8c5e...287

Takk. Du er en av de egoistiske personene som ødelegger for alle andre. :)

Anonymkode: b2db7...f10

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror det fortsatt er lurt å eie sitt eget, fremfor å leie. Leie er penger ut av vinduet - og rett ned i annens lommer.

Kjøpte leilighet (andel/borettslag) selv i år, og det ser jeg på som en god investering. Iflg. tidligere salg/kjøpshistorikk på denne, har den steget 1 million i verdi de siste 8 årene.

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lurt å kjøpe bolig nå som førstegangskjøper. Krakket er like om hjørnet..

Anonymkode: 2ba0a...639

Rett rundt hjørnet? Det har jeg hørt i flere år nå. Og jeg sitter fortsatt i sokkelleiligheten i huset til mine foreldre og lurer på når dette krakket kommer så jeg kan kjøpe.

Anonymkode: d15a9...e00

• Liker 6
Skrevet

Kom tilbake til meg om 2 år så skal jeg fortelle deg om det var lurt å kjøpe nå :)

Skrevet
På 20. oktober 2016 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Høyst sannsynlig ja. Krakket har det vært snakk om i mange år, og det har ikke kommet. Det eneste som er sikkert, er at å leie er å kaste pengene ut av vinduet!

En annen ting er at hvis det blir et krakk, vil dere kjøpe og selge i samme marked (hvis dere holder dere til samme del av landet).

Du har to ulike scenario - la oss si at boligprisene ikke kræsjer, men at de holder seg stabile eller går litt ned. Tidshorisont er sju år. 

Du leier: Pengene er borte.

Du eier: du får ikke mer for boligen enn du ga, eller litt mindre, men i de årene har du betalt ned en god del på lånet, pluss du har hatt skattefordel. Selv om megler etc koster penger, skal verdien til boligen gå MYE ned før det lønner seg å leie i såpass mange år.

Og det mest sannsynlige er jo at boligprisene vil fortsette å stige (selv om det kan bli mindre enn nå, hvem vet), og da vil det lønne seg VELDIG ift å leie.

Anonymkode: b5dec...0ea

• Liker 2
Skrevet

Har hørt at Oslo bare er forbokstaven, boligprisene øker i hele Europa. Kjøpte for seks år siden igjen, og prisen er doblet. Men selger jeg må jeg inn på kjøpers marked igjen, og det er ingen gevinst å hente på den måten.

Skrevet

Hvis dere skal kjøpe for å bo, og trenger det bostedet nå, så kjøper dere nå.

Siden du er redd for renteøkning, og kanskje ikke vil ha så veldig mye å gå på de første årene etter å ha kjøpt, så er det en mulighet å binde renten for en periode. Da betaler du litt høyere rente enn dagens flytende i bindingsperioden, men du får en forutsigbarhet i den perioden.

Anonymkode: 5ffb4...e78

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal kjøpe for å bo, og trenger det bostedet nå, så kjøper dere nå.

Siden du er redd for renteøkning, og kanskje ikke vil ha så veldig mye å gå på de første årene etter å ha kjøpt, så er det en mulighet å binde renten for en periode. Da betaler du litt høyere rente enn dagens flytende i bindingsperioden, men du får en forutsigbarhet i den perioden.

Jeg føler jeg er i en litt vanskelig situasjon. Jeg leier sokkelleiligheten til mine foreldre, type dritbillig. Men nå er jeg også dritlei av å bo her. Jeg vet at jeg tjener på å vente på krakket ettersom jeg ikke selger i samme marked, og jeg hiver ikke pengene mine ut av vinduet heller, men hvor lenge må jeg vente :P 

Skrevet
På 21.10.2016 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Takk. Du er en av de egoistiske personene som ødelegger for alle andre. :)

Anonymkode: b2db7...f10

Tja... denne personen er jo også den som har sørget for at leieprisene ikke har steget til himmels. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg er i en litt vanskelig situasjon. Jeg leier sokkelleiligheten til mine foreldre, type dritbillig. Men nå er jeg også dritlei av å bo her. Jeg vet at jeg tjener på å vente på krakket ettersom jeg ikke selger i samme marked, og jeg hiver ikke pengene mine ut av vinduet heller, men hvor lenge må jeg vente :P 

Hvis hovedhensikten med kjøpet er å tjene en haug med penger ved å spekulere i et krakk så må du selv finne det tidspunktet du tror er det riktige.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hovedhensikten med kjøpet er å tjene en haug med penger ved å spekulere i et krakk så må du selv finne det tidspunktet du tror er det riktige.

...Hensikten min er å tjene en haug med penger når jeg bor hjemme hos mine foreldre? Absolutt ikke, jeg vil bare ikke kjøpe når boligprisene er skyhøye, men jeg har jo bodd i sokkelleiligten noen år nå. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe når boligprisene er ekstreme. Har nesten 1 mill i ek, men er enslig og ikke mer enn 200k i året som nyutdannet. Bor i stor by, men ikke Oslo, og her er en leilighet med 1 soverom stort sett prisantydet til 2,5 og går noen hundre over takst. Denne prisen går igjen i både sentrum og 30 min utenfor.

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte tidligere i år, og har sett identiske leiligheter som vår gå for 700.000,- mer enn vi gav. 

Jeg tror ikke dette kommer til å snu med det første, og selv om det kanskje roer seg ned litt i en periode, så er det bedre å betale ned på sitt eget lån enn å leie. 

• Liker 1
Skrevet
På 21. oktober 2016 den 8.55, Million skrev:

Jeg tror det fortsatt er lurt å eie sitt eget, fremfor å leie. Leie er penger ut av vinduet - og rett ned i annens lommer.

Kjøpte leilighet (andel/borettslag) selv i år, og det ser jeg på som en god investering. Iflg. tidligere salg/kjøpshistorikk på denne, har den steget 1 million i verdi de siste 8 årene.

Kan du fortelle litt mer om andelsleilighet? :) har en venninne som lagde tidenes grimase da jeg sa at vi ser både på andel og selveier. Hun ville visst "aldri kjøpt andel, da sitter du igjen med gjelden til naboen hvis vedkommende ikke betaler". De artiklene jeg finner om det sier at det ikke er noen reell forskjell, og i boligmarkedet i Oslo er absolutt størsteparten andel.

Takk for svar alle sammen :) jeg føler og egentlig at det er best å kjøpe, men har en liten flue i øret som hele tiden stiller spørsmål ved hvor lurt det er, og det gjør meg usikker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...