AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg MÅ ned i vekt (er 15-20 kg fra trivsel vekt, og 11kg fra normal bmi) trenger en sunn lunsj, som holder til middag. Spiser lite men grove karbo, er egentlig imot lavkarbo. Men kroppen min responderer bra til det. (Har pcos og har dermed blitt sensetiv for insulin og karbo) Dette håper jeg stabiliserer seg etter vektnedgang. Så kan jeg spise grovbrød/knekke brød, mer havregryn igjen. Dette var ikke et problem før jeg la på meg (Teller ikke karbo i grønnsaker, men ligger under 100g karbo til dagen) Tenker å lage karbonadedeig med grønnsaker, som jeg blander med cc? Eller kalkunpålegg salat. (Noe som er godt kaldt) noe med 100g laks? Holder eggehvite omelett seg godt, hvis jeg lager kvelden før? Er ikke så glad i kald kyllingfilet, spiser varm til middag. Spiser også en hel avokado til dagen og litt søt potet. Men sparer dette til middagen. Har nøtter i frokåsten og til kveldsmaten. Ligger på 1400-1600kcal til dagen, etter hva råvarer jeg bruker.. setter pris på alle tips! Anonymkode: fdc09...f1f
Gjest Nanne70 Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) Omelett holder seg godt, men hva er vitsen med å lage eggehviteomelett hvis du er på grov/lavkarbo? Det er jo i plommen alt det sunne fettet og de gode næringsstoffene befinner seg. Endret 20. oktober 2016 av Nanne70
PaperFlower Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Kjøp en sånn matboks med innebygd kjøleelement, så holder den meste type mat seg godt. Ta en titt her. Ellers så er det bare å google rundt "lavkarbo mat" og "lavkarbo lunsj" hvis du ønsker inspirasjon. Søker du på engelsk, "lowcarb food" og "lowcarb lunch" finner du mange flere resulater. Jeg liker denne siden ganske godt. Den er på engelsk, men med bilder og er ganske lett å forstå (selv hvis du ikke er så god i engelsk). Her er om grønnsaker. Her er om Frukt og bær. Her er om Nøtter. Her er om Snacks. Jo høyere tall, jo mer karbohydrater. Men det skjønte du sikkert. Ellers er jeg veldig fornøyd med lavkarbo-kostholdsplanene til lavkarbohelse.no. Har kjøpt planer defra flere ganger og er veldig mye god, forskjellig mat der. Der kan man velge forskjellige typer, altså fra streng til moderator lavkarbo. Den største er på 50 g karbohydrater om dagen, men det er selvsagt ingenting i veien for at du skal kunne bytte ut div. med noe annet med mer karbohydrater hvis det er ønskelig. Kjøper man med veiledning kan man sende mail og spørre om alt mulig rart, og i tillegg får man med liste over hvilke ting som kan byttes ut med hva osv. Også får man selvsagt oversikt over hvor mye karbohydrater og kalorier er i hvert måltid. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 41 minutter siden, Nanne70 skrev: Omelett holder seg godt, men hva er vitsen med å lage eggehviteomelett hvis du er på grov/lavkarbo? Det er jo i plommen alt det sunne fettet og de gode næringsstoffene befinner seg. Pga jeg teller egentlig kcal, men kostholdet blir "lavkarbo" da jeg holder med unna matvarer som er rene karbokilder. (Brød, pasta osv) men ser at jeg ligger under 100g til dagen når jeg registrerer alt Anonymkode: fdc09...f1f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 32 minutter siden, PaperFlower skrev: Kjøp en sånn matboks med innebygd kjøleelement, så holder den meste type mat seg godt. Ta en titt her. Ellers så er det bare å google rundt "lavkarbo mat" og "lavkarbo lunsj" hvis du ønsker inspirasjon. Søker du på engelsk, "lowcarb food" og "lowcarb lunch" finner du mange flere resulater. Jeg liker denne siden ganske godt. Den er på engelsk, men med bilder og er ganske lett å forstå (selv hvis du ikke er så god i engelsk). Her er om grønnsaker. Her er om Frukt og bær. Her er om Nøtter. Her er om Snacks. Jo høyere tall, jo mer karbohydrater. Men det skjønte du sikkert. Ellers er jeg veldig fornøyd med lavkarbo-kostholdsplanene til lavkarbohelse.no. Har kjøpt planer defra flere ganger og er veldig mye god, forskjellig mat der. Der kan man velge forskjellige typer, altså fra streng til moderator lavkarbo. Den største er på 50 g karbohydrater om dagen, men det er selvsagt ingenting i veien for at du skal kunne bytte ut div. med noe annet med mer karbohydrater hvis det er ønskelig. Kjøper man med veiledning kan man sende mail og spørre om alt mulig rart, og i tillegg får man med liste over hvilke ting som kan byttes ut med hva osv. Også får man selvsagt oversikt over hvor mye karbohydrater og kalorier er i hvert måltid. Tusen takk for utfyllende svar! De matboksene er jo geniale! Anonymkode: fdc09...f1f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pga jeg teller egentlig kcal, men kostholdet blir "lavkarbo" da jeg holder med unna matvarer som er rene karbokilder. (Brød, pasta osv) men ser at jeg ligger under 100g til dagen når jeg registrerer alt Anonymkode: fdc09...f1f Men... det er jo knapt vitaminer eller mineraler i eggehvite. Jeg kaller det eggevann. Vil du ikke få i deg vitaminer og mineraler også? Eggeplomme er noe av det sunneste du kan spise. Eller kan du sendeeggeplommene over til meg og så sender jeg eggevannet til deg? Spis naturlige råvarer som ikke inneholder mye sukker eller stivelse. Da er det meste gjort. Og slå fra deg idéen om at mettet fett er usunt. Det er ikke det. Heldigvis begynner folk å våkne opp og skjønne dette. Det tar tid før de såkalte ekspertene tør å innrømme at de har gitt oss dårlige kostholdsråd, så det vil nok fort ta en generasjon til før vi får skikkelige kostholdsråd fra det offentlige. Det betyr ikke at du må pøse på med mettet fett, men du trenger ikke å være redd det. Spis rømme, creme fraiche, fløte, ost og meierismør hvis du har lyst til det. Dette er sunne råvarer. Og du, under 100g er lavkarbo, ikke "lavkarbo". Lavkarbo er bare en samlebetegnelse for kosthold med karbohydrater under 150g. Det sier ingenting om fett eller proteiner. Det finnes lavkarbo som er lavfett. Anbefales ikke... Men det er lavkarbo. Og dessverre fungerer det ikke slik at du kan spise det du spiste før uten å gå opp i vekt igjen. Du er ikke insulinresistent fordi du er overvektig, du er overvektig fordi du er insulinresistent. Du kan enten gå tilbake til det kostholdet du hadde før, men spise mindre og gå sulten. Eller du kan spise lavkarbo og spise deg mett. Ditt valg. Her er mange forslag til oppskrifter: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45 Jeg er heldig og jobber turnus med fullt kjøkken, så jeg lager mat på jobb. Til mine kollegaers store fortvilelse fordi det lukter så godt. Jeg lager av og til mat til dem også da. Hvis jeg tar med mat på jobb, så tar jeg med middagsrester. Nesten alt kan jo varmes opp igjen i mikro. Anonymkode: 3711f...c09 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men... det er jo knapt vitaminer eller mineraler i eggehvite. Jeg kaller det eggevann. Vil du ikke få i deg vitaminer og mineraler også? Eggeplomme er noe av det sunneste du kan spise. Eller kan du sendeeggeplommene over til meg og så sender jeg eggevannet til deg? Spis naturlige råvarer som ikke inneholder mye sukker eller stivelse. Da er det meste gjort. Og slå fra deg idéen om at mettet fett er usunt. Det er ikke det. Heldigvis begynner folk å våkne opp og skjønne dette. Det tar tid før de såkalte ekspertene tør å innrømme at de har gitt oss dårlige kostholdsråd, så det vil nok fort ta en generasjon til før vi får skikkelige kostholdsråd fra det offentlige. Det betyr ikke at du må pøse på med mettet fett, men du trenger ikke å være redd det. Spis rømme, creme fraiche, fløte, ost og meierismør hvis du har lyst til det. Dette er sunne råvarer. Og du, under 100g er lavkarbo, ikke "lavkarbo". Lavkarbo er bare en samlebetegnelse for kosthold med karbohydrater under 150g. Det sier ingenting om fett eller proteiner. Det finnes lavkarbo som er lavfett. Anbefales ikke... Men det er lavkarbo. Og dessverre fungerer det ikke slik at du kan spise det du spiste før uten å gå opp i vekt igjen. Du er ikke insulinresistent fordi du er overvektig, du er overvektig fordi du er insulinresistent. Du kan enten gå tilbake til det kostholdet du hadde før, men spise mindre og gå sulten. Eller du kan spise lavkarbo og spise deg mett. Ditt valg. Her er mange forslag til oppskrifter: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45 Jeg er heldig og jobber turnus med fullt kjøkken, så jeg lager mat på jobb. Til mine kollegaers store fortvilelse fordi det lukter så godt. Jeg lager av og til mat til dem også da. Hvis jeg tar med mat på jobb, så tar jeg med middagsrester. Nesten alt kan jo varmes opp igjen i mikro. Anonymkode: 3711f...c09 Send det over! . Jeg elsker eggeplommen, men siden jeg har en kcal budsjett, så begrenser jeg hvis jeg skal lage eggerøre etc. Tenkte ikke å kutte ut alle Er egentlig ikke redd for mettetfett, liker å lage mat, vet det er viktig for smak. (Det eneste er at, jeg er plaget med sureoppstøtt/halsbrann hvis jeg spiser det ofte) Men så var det dette budsjette mitt da, har ikke plass til så mye av det. For i meg sunt fett hver dag i form av, laks, avokado, nøtter. Litt olje. Spiste nettop,100g laks og spinatstuning med fløte i For i meg de fleste vitaminer, spiser 400g++ grønnsaker hver dag. Tar multivitamin og spiser bær som kos. Jeg har hatt diagnosen pcos fra jeg var 17/18 år. Er i dag 27. Plagene kom ikke før jeg la på meg 20kg. Hadde null problem med karbo før. Har lest at insulinresistensen kan stabiliserer seg hos noen etter vekt ned gang. håper det gjelder meg (mener ikke at jeg skal trykke i meg boller, men normalt kosthold) (Har stabil mens hver mnd, så jeg er heldig sånn sett) Til å være "anti lavkarbo" så er det veldig deilig å ha stabilt blodsukker igjen hehe. Jeg har alltid sakt at ingen har vondt av en skål med havregryn. Og det mener jeg fortsatt.. (- De med allergier selvfølgelig) Anonymkode: fdc09...f1f
drue Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) Jeg har gått ned 11 kg det siste året og jeg lever omtrent på egg, spiser 2-5 egg hver eneste dag (ok, jeg spiser mye annen mat også altså ). Egg er en skikkelig bra matvare som man burde lage plass til i et kosthold dersom man tåler det. Ikke vær redd for egg (eggeplommen) Endret 20. oktober 2016 av drue 1
Hot mess Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 5 timer siden, PaperFlower skrev: Kjøp en sånn matboks med innebygd kjøleelement, så holder den meste type mat seg godt. Ta en titt her. Ellers så er det bare å google rundt "lavkarbo mat" og "lavkarbo lunsj" hvis du ønsker inspirasjon. Søker du på engelsk, "lowcarb food" og "lowcarb lunch" finner du mange flere resulater. Jeg liker denne siden ganske godt. Den er på engelsk, men med bilder og er ganske lett å forstå (selv hvis du ikke er så god i engelsk). Her er om grønnsaker. Her er om Frukt og bær. Her er om Nøtter. Her er om Snacks. Jo høyere tall, jo mer karbohydrater. Men det skjønte du sikkert. Ellers er jeg veldig fornøyd med lavkarbo-kostholdsplanene til lavkarbohelse.no. Har kjøpt planer defra flere ganger og er veldig mye god, forskjellig mat der. Der kan man velge forskjellige typer, altså fra streng til moderator lavkarbo. Den største er på 50 g karbohydrater om dagen, men det er selvsagt ingenting i veien for at du skal kunne bytte ut div. med noe annet med mer karbohydrater hvis det er ønskelig. Kjøper man med veiledning kan man sende mail og spørre om alt mulig rart, og i tillegg får man med liste over hvilke ting som kan byttes ut med hva osv. Også får man selvsagt oversikt over hvor mye karbohydrater og kalorier er i hvert måltid. Bare et apropos: er ikke dietdoctor-siden bare den engelske versjonen av sidene til kostdoktorn? Tipper de originale er mer omfattende, og om man skulle trøble det minste med engelsk, vet jeg ikke om særlig mange nordmenn som har problemer med svensk.
PaperFlower Skrevet 21. oktober 2016 #10 Skrevet 21. oktober 2016 13 timer siden, Hot mess skrev: Bare et apropos: er ikke dietdoctor-siden bare den engelske versjonen av sidene til kostdoktorn? Tipper de originale er mer omfattende, og om man skulle trøble det minste med engelsk, vet jeg ikke om særlig mange nordmenn som har problemer med svensk. Den siden har jeg adri brukt eller hørt om, men det kan godt hende. Bruker bare den siden jeg linket til til akkurat den der listen med karbohydrater i forskjellige matvarer. Jeg snakker flytende engelsk daglig, og forstår engelsk bedre enn svensk, så for meg er det ikke noe problem. Men om man sliter med å forstå engelsk er sikker en svensk versjon enda bedre å bruke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå