Gå til innhold

Hvor lære seg bartending? (Ingen gidder jo å drive med opplæring lenger ;-))

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at man sikkert kan øve seg hjemme med youtube, men finnes det noen type kurs man kan ta i Osloområdet? Jeg har faktisk lyst til å jobbe som bartender, men har ingen erfaring og får heller ingen siden ingen vil ansette noen uten erfaring. 

Den "Bartenderskolen" er jo sinnsykt dyr - vet ikke om det lønner seg? :/ 

Anonymkode: f817e...55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bartenderskolen lønner seg ikke :P Man merker en stor forskjell på de som har gått på det, kontra ikke. Og det var ikke positivt ment. Mine tips og råd:

• Hør litt rundt på ulike utesteder om de trenger noen. Trenger de rydd, er dette også en vei å starte!
  • Be om å få prøve deg i baren
  • Lær deg ulike drinker og drikkevarer
  • Vis interesse

Det finnes massevis av oppskrifter på nettet på ulike drinker. Dessuten lønner det seg å kunne forskjell på ulike drikker, hva som smaker sånn og sånn. Til syvende og sist handler det også mye om engasjement og interesse.

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 20.10.2016 den 14.41, Jolene skrev:

Bartenderskolen lønner seg ikke :P Man merker en stor forskjell på de som har gått på det, kontra ikke. Og det var ikke positivt ment. Mine tips og råd:

• Hør litt rundt på ulike utesteder om de trenger noen. Trenger de rydd, er dette også en vei å starte!
  • Be om å få prøve deg i baren
  • Lær deg ulike drinker og drikkevarer
  • Vis interesse

Det finnes massevis av oppskrifter på nettet på ulike drinker. Dessuten lønner det seg å kunne forskjell på ulike drikker, hva som smaker sånn og sånn. Til syvende og sist handler det også mye om engasjement og interesse.

Så ikke svaret ditt før nå!:) tusen takk. Jeg bor i Oslo, har tenkt på å gå innom en av de brune barene for å se om de vil jeg meg en sjanse, men.. Det er altså best for meg å lære meg de viktigste drinkene hjemme istedenfor skole? Og i forhold til å prøve meg i baren - da er det snakk om å jobbe gratis ikke sant? Da er det vel maks én kveld det er snakk om? Beklager mange spørsmål, bare vet ikke hvordan det funker. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke svaret ditt før nå!:) tusen takk. Jeg bor i Oslo, har tenkt på å gå innom en av de brune barene for å se om de vil jeg meg en sjanse, men.. Det er altså best for meg å lære meg de viktigste drinkene hjemme istedenfor skole? Og i forhold til å prøve meg i baren - da er det snakk om å jobbe gratis ikke sant? Da er det vel maks én kveld det er snakk om? Beklager mange spørsmål, bare vet ikke hvordan det funker. 

Det er en fordel å kunne noen av standard-drinkene:

• Ling island iced tea
  • White russian
  • Battery/redbull vodka (to forskjellige drinker, men forsellen er om de har battery eller vodka)
  • Alabama Slammer
  • SanFransisco
  • Sex on the beach
  • Etc, kan lese litt mer her

Disse gikk det mye av hos oss. Det som er viktig, er at du vet hva som skal i hvilken drink, hvor mye alkohol og blandevann og tempo. Jeg snakker heller ikke om å jobbe gratis forøvrig. Ingen bar ville godtatt det. Fordelen ved å kunne litt selv, er at du da har noe å vise frem dersom noen gir deg sjansen.

• Liker 1
Skrevet

Er vel bare å blande i vei:hoppe:

:danse::tog::hoppe:

Anonymkode: 75e47...6e4

Skrevet
4 timer siden, Jolene skrev:

Det er en fordel å kunne noen av standard-drinkene:

• Ling island iced tea
  • White russian
  • Battery/redbull vodka (to forskjellige drinker, men forsellen er om de har battery eller vodka)
  • Alabama Slammer
  • SanFransisco
  • Sex on the beach
  • Etc, kan lese litt mer her

Disse gikk det mye av hos oss. Det som er viktig, er at du vet hva som skal i hvilken drink, hvor mye alkohol og blandevann og tempo. Jeg snakker heller ikke om å jobbe gratis forøvrig. Ingen bar ville godtatt det. Fordelen ved å kunne litt selv, er at du da har noe å vise frem dersom noen gir deg sjansen.

Tusen takk! :)

Åh - jeg har tidligere forsøkt meg som servitør nemlig, men da måtte vi jobbe gratis først for å vise hva vi kunne. Dette var faktisk på en populær restaurant i Oslo.. I følge daglig leder der var dette helt normalt. Men det er kanskje ikke slik i barer. 

Så f. eks jeg kan gå å spørre i en bar om de trenger hjelp og så vise der og da (om de spør) at jeg kan lage disse drinkene? Da skal jeg absolutt øve meg på det hjemme:) tusen takk for hjelpen:) 

Ps. Du er bartender? Trives du? Fordeler/ulemper ved jobben? (Jeg elsker å være oppe om nettene så det er ikke et problem for meg). 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! :)

Åh - jeg har tidligere forsøkt meg som servitør nemlig, men da måtte vi jobbe gratis først for å vise hva vi kunne. Dette var faktisk på en populær restaurant i Oslo.. I følge daglig leder der var dette helt normalt. Men det er kanskje ikke slik i barer. 

Så f. eks jeg kan gå å spørre i en bar om de trenger hjelp og så vise der og da (om de spør) at jeg kan lage disse drinkene? Da skal jeg absolutt øve meg på det hjemme:) tusen takk for hjelpen:) 

Ps. Du er bartender? Trives du? Fordeler/ulemper ved jobben? (Jeg elsker å være oppe om nettene så det er ikke et problem for meg). 

Jeg ville tatt en tur innom en bar for å høre om de trengte folk. Ikke bare møte opp for å vise "hva jeg kan". For trenger de folk, vil de høre hva du kan og ikke kan. Da er jo svaret enkelt; Du kan lage standard-drinkene, men har aldri jobbet i en bar før.

Jeg er/har vært bartender. Jobbet som det under studietiden, og tar oppdrag nå og da fortsatt :)

Fordeler:

• Hver helg er du ute på byen, men våkner opp like fin i formen dagen derpå.
  • Du tjener penger mens du er på byen.
  • Pengene er faktisk ganske så gode penger.
  • Når du blir vant til jobben, er det en lett jobb.
  • Godt kollegialt samspill og vennskap=en morsom kveld på jobb.

Ulemper:

• Kan bli lange kvelder (vanlig vakt er på ca 8 timer, men husk på etterarbeid på 1-2 timer etter at baren er stengt)
  • Lønnen din kommer an på stedet, men de aller fleste følger tariff.
  • De kolleganene du ikke "danser" deg rundt med på vakt, blir irriterende (ja, det blir nesten en dans når tempoet bak disken er høyt, og ingen vil kræsje i hverandre)

Dersom du har problemer med kroppskontakt, er det ikke en fordel. Det blir mye kroppskontakt, da det er lettere å signalisere slik bak enn bardisk, enn ved å snakke. Bare å spørre dersom du lurer på noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...