AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Hei! Jeg må bare høre om jeg virkelig er helt ute. Sønnen min (som går i 3. Klasse) fikk for 3. gang siden mai, ekstralesing i "straff" på skolen fordi han ikke klarer å lese med god nok flyt. Han er allerede litt tregere enn de andre til alt mulig annet også. Ikke bare faglig, men også motorisk. Han detter ofte ut av den verden vi andre lever i, og dette er et kjent fenomen for lærer, og alle andre. (Han er under utredning for ADD) Jeg skrev en "takk for at du følger opp"-melding, og supplementerte med at jeg mener at mye av grunnen til at det ikke går så bra, er at jeg tror at han sjonglerer for mye med bøker. Han leser 2 bøker hos far (samtidig) der den ene er Harry Potter, som krever sitt, og den andre er Detektivbyrået 2. Hos meg leser han en lett bok, En Pringles Dagbok. Så har han veiledet lesing som lekse hver dag. Jeg fikk beskjed om at hun ikke forstod problemet, og at det er jeg som må ta tak, og lese mer. Tar jeg så feil assa? 4 bøker med forskjellige handlinger.... det er helt greit? I mitt hodet skader det ikke å prøve med små forandringer, men læreren og faren ser ikke problemet. Hva tenker dere? Selv klarer jeg bare å forholde meg til en bok, ellers blir det bare kaos.... Anonymkode: 35148...7a1
Gjest Magnifiq Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 hvorfor leser han så ange bøker på en gang egentlig? Og hva har det egentlig med at han leser med dårlig flyt?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg er ingen lærer, eller pedagog, bare så det er sagt. Jeg leser masse da! Har alltid likt å lese bøker, og aldri hatt problemer med lesing.. Men sjonglere 4bøker hadde vært for mye for meg! Jeg skjønner at han trenger mengdetrening, men han går jo glipp av hele "kosen" og vitsen med bøkene.. Bedre å lese en og en bok. Snakke om den boken.. Lesing skal heller ikke være straff. Joda, han skal jo lære og, men man lærer bedre når man har lyst.. Syns dette høres ut som en fin måte å drepe all leselyst på... Anonymkode: d1b16...512 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Fordi barnefar og jeg bor ikke sammen, og faren vil lese 2 bøker. Ja, ikke sant?! Jeg er helt enig. Det blir jo et press og stress, ikke kos og læring. Takk. Jeg trodde virkelig dette var innlysende, men læreren gir seg ikke. Fikk mld for 5 min siden om at det ikke har noe med hverandre å gjøre, veiledet lesing og hjemmelesing. Jeg vet det, men alt går jo på handlingen av historien og interessen av lesing. Anonymkode: 35148...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg skjønner hva du mener, men hvilke bøker han leser hjemme er det vel du og far som må "krangle om", ikke læreren? Anonymkode: a7467...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 Hvis faren vil lese to bøker som du skriver, er det faren som leser for gutten, eller leser gutten bøkene selv? Og det har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. Veiledet lesing er en skoleoppgave. Det han leser på fritiden er fritids"aktivitet". Ja det er du og far som må ta tak i det og komme til en ordning som ikke blir så rotete som den dere har nå. Anonymkode: de9e9...31a 1
Juniper Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg er enig i det med at mange bøker samtidig er forvirrende, og barnet ikke helt håndterer sammenhengene. Men hvilke tiltak har skolen satt inn for at han skal bli flinkere? Kjenner til et lesekurs som var på en skole her i traktene, og enkelte av barna gikk enormt mye fram over de ukene kurset varte. Tror det var et prøveprosjekt, og de som jobbet med det hadde store forbedringer. (De som dreit i å møte og øve seg hjemme hjalp det jo ikke så mye for). Kan grave fram mer info om det om det er interessant.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Svar tilbake og spør? "Tror du ikke det kan bli litt forvirrende for han med så mange ulike handlinger? Jeg vet at dersom jeg selv skulle lese 4 bøker på en gang, så kunne det gått i surr" Kanskje det er en misforståelse et sted. Best å ta opp slike spørsmål med den det gjelder slik at man oppklarer eventuell misforståelser Anonymkode: 04161...8ad 1
MapleSirup Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 Hvorfor vil faren lese to bøker? Det er jo helt fjernt. Enig med læreren at man skal skille mellom veiledet lesing på skolen og hjemmelesing, men hjemmelesingen hos dere er helt på trynet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg har egentlig ikke noe råd, men jeg vil igrunn bare fortelle deg at du ikke må bekymre deg for at barnet ditt henger etter. Min mann lærte svært sent både å lese og prate, i tillegg til det motoriske, å gikk i spesialklasse fordi de trodde han var lettere tilbakestående. Han er nå spesialist i allmennmedisin og har alltid stappfulle lister fordi han er svært dyktig på det han driver med. Han har reddet mange liv ved å fange opp ting andre leger ikke har klart. Selv om ett barn henger litt etter de andre så er det ingenting som tilsier at barnet alltid vil gjøre det. Anonymkode: a13c9...794 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #11 Skrevet 21. oktober 2016 Faren til barnet mangler garantert noen antenner når han bruker 2 ekstra mer tungleste bøker gutten deres skal trene på. Enten er han bare dum eller så gjør han det for å provosere. Anonymkode: 9c0f4...490 2
oslojente1980 Skrevet 21. oktober 2016 #12 Skrevet 21. oktober 2016 Det å bruke lesing som straff i seg selv kan føre til å drepe leselyst og negativt forhold til bøker. Det er jeg imot. Hensikten er vel å øke leseglede?! Noen barn bruker lenger tid enn andre, og det viktigste er vel at han ønsker/vil å lese😊 Jeg reagerte på den uttalelsen om å gi han lesestraff. Det å velge bøker som er tilpasset hans lesing er viktig da.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #13 Skrevet 21. oktober 2016 Altså.... jeg når ikke inn hos far. Han gjør alt for å provosere. Uavhengig om det går utover barna. Derfor jeg sikkert håpet på litt støtte av lærerinnen. Jeg ser jo at han har null leseglede og motivasjon til leseleksene, og jeg tror jeg sitter med litt av fasiten, men blir ikke hørt. Veldig frustrerende! Anonymkode: 35148...7a1
Outlander Skrevet 21. oktober 2016 #14 Skrevet 21. oktober 2016 Spørsmål igjen - er det FAR som leser til sønnen eller leser sønnen selv? Hvis sønnen din leser Harry Potter selv som 8 åringen ville jeg ikke ha tenkt noen ting på det. Men hvis det er far som leser til han så har han et lese problem som læreren vil at dere ta litt mer alvorlig. Feks, dere (og faren) leser en lett bok sammen med han - du lese en side, sønnen lese en side. Som belønning etterpå leser dere da eventyrboken til han (HP feks). Jeg ville ha bedt læreren å snakke med den dumme faren som like konflikt mer en hans egen sønn for å forklare situasjonen. Hvis han fortsatt går i mot anbefalingen fra skolen ville jeg ha tatt kontakt med FVK.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #15 Skrevet 21. oktober 2016 Det er faren som leser høytlesning for sønnen. Jeg har tatt kontakt med familievernkontoret for leeeeenge siden. Men han dukker ikke opp fordi vi har en rettslig avtale, noe som er en laber unnskyldning for å ikke dukke opp på FVK. Jeg får ikke tvunget han.... Anonymkode: 35148...7a1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #16 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror mange bøker er problemet. Mangler han motivasjon til lesing (det kan virke slik, siden du kaller det "straff" og er bekymret)?Hvis det kun er leseflyt det skorter på, spiller det ikke så stor rolle HVA han leser, det er mengdetrening som gjelder. Om det er en side "En pingles dagbok", Harry Potter, eller Detektivbyrå nr.1, hva er problemet? Hvis han ikke klarer å forstå det han leser, eller huske/følge handlingen i tre bøker, så er det kanskje noe annet. Er det veldig umotiverende for ham å holde på i tre bøker, fordi det går så langsomt framover at han aldri blir ferdig med en bok? Kan ikke du sende med "En pingles.." og han lese en side eller et kapittel selv hos far hver kveld? Og du ta opp tråden med hva han leser der, slik at når en pingles... er ferdig, fortsetter du og han med hvor enn de er i Harry Potter, slik at det går framover? Han vet jo selv hvor langt han er, det er bare å låne på biblioteket. Har en åtteåring selv, og vi har lest Harry Potter høyt for henne (det ble for vanskelig, hun har den fine med masse bilder, men layouten var håpløs, for teksten står i to smale spalter og hun bommer på linjeskift hele veien. Hun fikk ikke med seg noe av handlingen og leste omtrent annenhver linje). Så har vi lest "Nifse Nella" høyt samtidig, mens hun selv har lest "Lillefrøken Detektiv". Dette er jo uavhengig av leseleksene. Jeg har tenkt at det er en fordel, spennende bøker som hun gjerne vil vite handlingen i. Kan også tipse om "Gutta i trehuset med 13 etasjer", det er veldig variert, mye bilder, litt tegneserier, humor barn liker. Den leste hun selv veldig fort. Motivasjonen av å fullføre en bok selv er stor, så der forstår jeg deg. Anonymkode: 7b7e3...7b6
xinnia Skrevet 21. oktober 2016 #17 Skrevet 21. oktober 2016 Kanskje læreren mener at det har noe med hvordan gutten leser- at det ikke spiller noen rolle HVA han leser- men at han må LÆRE seg Å lese.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #18 Skrevet 21. oktober 2016 Vil bare føye til: Det viktigste her er jo hva din sønn mener? Hvilken bok ønsker han å lese i, syns han det er greit med mange, eller ønsker han å forholde seg til én? Liker han bedre Harry Potter, eller er det greiere med enklere ting, leseleksa, hva gjør den lett/vanskelig? Er den fin fordi den er kort og man blir ferdig og får nye tekster hele tiden, eller er det dumt fordi det ikke er noen lengre handling? Liker han faktatekster? Vil han lese Aftenposten junior, eller tegneserier, eller bruksanvisninger, eller faktabøker for barn? Leseflyt trenes ved mengdelesning. At du får kaos i hodet av handlingen i tre bøker, har ingen betydning for hvordan han "funker". Men siden han utredes for ADD, kan jo konsentrasjon spille inn, og jeg er enig med deg at dere burde prøve forskjellige strategier, kanskje én, og kun én bok hadde vært bra i en periode, både hjemme, på skolen og i lekse. Men læreren kan ikke pålegge din mann hva de skal lese hos ham, og det at de leser i to bøker der er jo så uendelig mye bedre enn at det ikke leses. Anonymkode: 7b7e3...7b6
Marie90 Skrevet 21. oktober 2016 #19 Skrevet 21. oktober 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi barnefar og jeg bor ikke sammen, og faren vil lese 2 bøker. Ja, ikke sant?! Jeg er helt enig. Det blir jo et press og stress, ikke kos og læring. Takk. Jeg trodde virkelig dette var innlysende, men læreren gir seg ikke. Fikk mld for 5 min siden om at det ikke har noe med hverandre å gjøre, veiledet lesing og hjemmelesing. Jeg vet det, men alt går jo på handlingen av historien og interessen av lesing. Anonymkode: 35148...7a1 Forstår ikke denne posten. Er det læreren eller far som vil at han skal lese mange forskjellige bøker som hjemmelesning? Hvis det er far, hvorfor skriver du "læreren gir seg ikke"?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #20 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg har spurt læreren om råd. Og jeg har supplementert i en mld at jeg tror at mye av grunnen til at han ligger så langt bak i lesing, er fordi barnefar har 2 bøker, jeg en, veiledet lesing, biblioteksbok på torsdag..... men læreren skriver at hun ikke ser problemet. Det er det jeg reagerer på. For jeg ser tydelig problemet! Det er ikke sikkert det løser alt, men jeg vil tro at det vil løse noe av problemet. JEG SELV kan ikke si til barnefar at han må kutte ut en bok. Det har jeg forsøkt. Så jeg må ha med meg læreren på "mitt lag" Men herregud. Strategien til lærer og far har jo ikke funket så godt til nå, så hvorfor ikke bare fortsette, tenker jeg..... Anonymkode: 35148...7a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå