AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Låner min samboers profil for å skrive her, for å høre om dere har noen råd. Dama har alltid hatt helt grei kropp. Ikke for tjukk, men alltid hatt litt og ta av. Etter å ha gått gravid la hun på seg mye, og begynte å trene og spise sundt etter ca 4 mnder. Da var målet å gå ned 20 kg (noe som er alt for mye, men jeg antok det bare var prat). Jeg har aldri sagt noe om at hun gikk opp i vekt, og har alltid vært svært tiltrukket av henne. Hun ble nesten sur for at jeg ikke hadde sagt ifra at hun hadde blitt så stor for da kunne hun stoppet det tidligere. For meg er det ingen forskjell om hun veier 50 eller 80 kg, for jeg elsker henne for hvem hun er. Uansett, for noen mnder siden kjøpte hun seg et par bukser i feil størrelse. De var alt for små, så hun fikk dem ikke over lårene i engang. For en stund siden så jeg henne gå i dem, og nå ser jeg at de er for store. Der begynte varselklokkene å ringe, for da begynte jeg å se hvor mye det er snakk om på kort tid. Når vi er på besøk eller ute så spiser hun aldri. Hun nekter å spise noe hun selv ikke har laget fra bunnen av, for da vet hun ikke eksakt hva som er i maten. Jeg gikk litt over streken og sjekket mobilen hennes (ikke meldinger og sånn, men Fitbit appen og Lifesum). For hun har full kontroll over hva hun spiser, og scanner og veier alt. Jeg ser at hun forbrenner rundt 3000 kcal/dagen, og spiser et sted mellom 500 og 1000. Jeg har ikke mye peiling, men ser jo klart at dette ikke er bra i det hele tatt. Hun spiser mye i mengder, men alt er så hypersundt at det nesten ikke er kalorier. På den andre siden har hun aldri vært gladere, sprekere og hatt mer energi. Hun er en fantastisk mor for barnet, og smiler og ler mye. Vi har også mer sex og det virker som hun generelt er lykkeligere. Burde jeg gjøre noe? Anonymkode: 7c041...31c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Og gå glipp av god sex? Nei. Anonymkode: 73fd3...e48 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Hvor høy er hun? Vet du hva hun veier nå? Anonymkode: e567b...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor høy er hun? Vet du hva hun veier nå? Anonymkode: e567b...0c2 Hun er vel mellom 165-170, og akkurat nå veier hun vel et sted mellom 65-70 tror jeg. Det er ikke slik at hun er undervektig, langt ifra, men det er mye i forhold til at hun for bare noen få mnder siden veide 86.. Anonymkode: 7c041...31c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er vel mellom 165-170, og akkurat nå veier hun vel et sted mellom 65-70 tror jeg. Det er ikke slik at hun er undervektig, langt ifra, men det er mye i forhold til at hun for bare noen få mnder siden veide 86.. Anonymkode: 7c041...31c Hun er jo ikke farlig tynn på vekta da. Mer normalt vil jeg si. Bare pass på mer om vekta skulle gå under 60 og nedover. Anonymkode: cb623...548 6
Onar Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er vel mellom 165-170, og akkurat nå veier hun vel et sted mellom 65-70 tror jeg. Det er ikke slik at hun er undervektig, langt ifra, men det er mye i forhold til at hun for bare noen få mnder siden veide 86.. Anonymkode: 7c041...31c Ingen alarmklokker ennå, så lenge hun spiser sunt og får i seg, vitaminer, mineraler og proteiner/aminosyrer man trenger. Men jeg ville helt klart fulgt med og også fått frem hva sluttmålet hennes er, også vært bevist på humørendringer osv. Greit å bevistgjøre henne på hva målet er slik at for eksempel på helger osv blir det vanlig kosemat f.eks osv. Husk det er ikke bare sunt å spise sunt 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er vel mellom 165-170, og akkurat nå veier hun vel et sted mellom 65-70 tror jeg. Det er ikke slik at hun er undervektig, langt ifra, men det er mye i forhold til at hun for bare noen få mnder siden veide 86.. Anonymkode: 7c041...31c Se det an litt til. Hun er normalvektig, og har overskudd selv om hun spiser alt for lite så foreløpig virker hun frisk fysisk i det minste. Men hun burde kalorimessig spist dobbelt så mye (minst). Stopper hun ikke de neste månedene og fortsetter å rase ned bør du ta en alvorprat med henne. Anonymkode: cd289...c32
Idasweet899 Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Hun spiser alt for lite kalorier. Hun kommer til å gå opp i vekt igjen om hun ikke begynner å spise mer kcal. Sykt!! Jeg har slanket meg fra 117 kg til 66,6 kg over flere år. Jeg spiser langt mer enn hun. Jeg er 170 høy. Jeg ville fulgt med.... 3
Pringle Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 Dette er alvorlig. Hvis hun registrerer riktig - og du har allerede lagt merke til at hun spiser lite og har gått veldig mye ned på kort tid - spiser hun altfor lite. En sunn og effektiv vektnedgang tar tid. Sånn som hun holder på nå, mister hun mye muskler i tillegg til fett, og hun kan ikke holde på med dette opplegget veldig mye lenger, hun kommer til å måtte kaste inn håndkleet og gå opp i vekt igjen, og ende på en enda høyere vekt. Og det er det beste utfallet. Det kan gå enda verre, hvis hun allerede er blitt spiseforstyrret og fortsetter å spise for lite og blir undervektig. Spiseforstyrrelser er veldig vanskelig å komme ut av, det er en psykisk lidelse, den som lider av det må selv ønske å bli frisk, og selv da er det knalltøft. Jeg foreslår at du tar kontakt med noen som har greie på dette, feks http://www.nettros.no/spiseforstyrrelser/selvhjelp/ 2
drue Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 500-1000 kcal om dagen? Det er da altfor lite, er du sikker på at du så riktig? Jeg hadde et slags regime for noen år siden der jeg spiste 1300-1400 kcal om dagen og trente hard kondisjon 4-5 dager i uka. Jeg gikk ned 12 kg på 2 mnd og mista masse muskelmasse. Jeg hadde nok fortsatt hadde det ikke vært for at jeg traff veggen noe så grådig, og ble liggende på sofaen i en måned med vitaminmangler og stor angst for at jeg aldri skulle få energien min tilbake. Jeg gikk opp fra 58 kg til 72-73 kg det neste året, og er nå nede på 63 kg igjen etter en MYE sunnere vektnedgang. Du bør absolutt følge godt med her, jeg ville ha sjekket Lifesumen hennes igjen. Du vil ikke la dette gå for langt, som Pringle sier, spiseforstyrrelser er svært vanskelige å komme seg utav. 1
Hot mess Skrevet 20. oktober 2016 #11 Skrevet 20. oktober 2016 Har du faktisk gått så langt som å snike på fitness-apper på mobilen før du har snakket med henne om det? Du nevner veldig mye om hva du har observert av både matinntak og hvordan hun oppførerer seg, og hva du har funnet ut ved å snoke, men ikke hva hun sier selv om dette? Det første du bør gjøre er nok å snakke med henne.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #12 Skrevet 20. oktober 2016 Bitt av FF basillen og fitmums på instagram. Anonymkode: 1b00f...97d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #13 Skrevet 20. oktober 2016 Spiseforstyrrelser handler om så mye mer enn tallet på vektskalaen, og jeg råder deg til å ta dette opp med henne, og eventuelt noen andre, før det går enda lenger. å spise 500-1000 kcal til dagen er IKKE bra, samme faen hvordan man vrir og vender på det. Og kun spise mat man har laget 100% fra bunnen av selv, er heller ikke bra i det hele tatt. Hun er opptatt av mat og vekt, og det skremmer meg at så mange her ber deg ta det med ro. Nå kan jeg ikke akkurat diagnostisere henne her jeg sitter, men fra en som tidligere har slitt med spiseforstyrrelser, så høres det ut som at hun allerede er begynt å bli sugd opp, og jeg håper for gudenes skyld at du tar dette veldig på alvor. Anonymkode: cc2ab...759 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #14 Skrevet 20. oktober 2016 Hvor lang tid har hun brukt på dette vekttapet ca? Det kan gi en pekepinn på hvor mange kcal hun spiser. Anonymkode: 58a1d...0d0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg synes det mest alvorlige her er at du snoker på hennes mobil uten at hun vet det! At hun spiser for lite og går for fort ned i vekt er noe du får med deg uansett og du snakke med henne om dette uten å ha spesifikke tall. Anonymkode: d65f2...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #16 Skrevet 21. oktober 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det mest alvorlige her er at du snoker på hennes mobil uten at hun vet det! At hun spiser for lite og går for fort ned i vekt er noe du får med deg uansett og du snakke med henne om dette uten å ha spesifikke tall. Anonymkode: d65f2...2d9 Når det er noe alvorlig SOM HELSEN TIL DIN PARTNER og ditt barns mor og man registrerer noe er på feil vei så har man så klart lov til å sjekke en fitness app... verre å ikke bry seg og la det gå langt... Men å sjekke meldinger, FB, telefonlogg osv er jo noe helt annet og noe ts ikke har gjort. Anonymkode: 68dc1...08b 9
Frøken Smilla Skrevet 21. oktober 2016 #17 Skrevet 21. oktober 2016 Hun begynte å slanke seg da babyen var 4måneder? Da håper jeg ikke at hun ammer, for i så fall er det reelle kaloriinntaket hennes betydelig lavere (ammingen krever mye!), samt at det ikke er heldig for barnet at mor slanker seg mens hun ammer. Det fører til at flere avfallsstoffer går i melken. 3
dronningvinter Skrevet 21. oktober 2016 #18 Skrevet 21. oktober 2016 På 20. oktober 2016 den 10.30, Onar skrev: Ingen alarmklokker ennå, så lenge hun spiser sunt og får i seg, vitaminer, mineraler og proteiner/aminosyrer man trenger. Men jeg ville helt klart fulgt med og også fått frem hva sluttmålet hennes er, også vært bevist på humørendringer osv. Greit å bevistgjøre henne på hva målet er slik at for eksempel på helger osv blir det vanlig kosemat f.eks osv. Husk det er ikke bare sunt å spise sunt Unnskyld at jeg spør, men hvordan skal en voksen dame få i seg alt hun trenger av 500-1000kcal dagen, tror du? :-) Når man går ned så fort, uten å være ekstremt overvektig, da bør varsellampene lyse. Når hun spiser så lite og er så aktiv, vil dette etter hvert begynne å gå ut over organene hennes, som også trenger en del energi for å fungere(antakeligvis rundt 1500kcal). Det at hun nekter å spise noe hun ikke har lagd selv er ofte et tegn på et veldig dårlig forhold til mat og egen kropp. Du virker helt fantastisk - bare måten du skriver på viser at du virkelig elsker henne. Jeg synes virkelig at du skal sette deg ned med henne og prate om det - kanskje starte med at du er bekymret, og si hva du har sagt til oss - at du vil at hun skal være komfortabel med seg selv, men at du elsker henne uansett, og at ting har gått litt for langt. 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #19 Skrevet 22. oktober 2016 Det å spise 500-1000 kalorier om dagen er alvorlig lite. Hun går nok ned i vekt ja, og føler seg derfor glad. Men det er jo ikke bra å holde på sånn over lengre tid. Folk er ofte så opptatt av å bli tynn og bare det. De tenker ikke på at kroppen skal ha næring for å fungere. Alarmen går i hvert fall hos meg når hun er så opptatt av å kontrollere alt hun spiser. Tenkte også på om hun ammer fortsatt. Ville nok ha snakket med henne og sagt at du er bekymret for henne. Anonymkode: 67ba9...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #20 Skrevet 22. oktober 2016 TS Hun ammer ikke lenger, nei. Hun begynte med dette ca 1 mnd etter at ammingen ikke fungerte lenger (hun mistet all melk, pumpet og sto på, men den kom ikke tilbake. Var et stort tap for henne). Anonymkode: 7c041...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå