Gå til innhold

Ufør. Har ikke råd til tannlege.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ugh..jeg var hos tannlegen etter å ha utsatt det i flere år. Ble en kjemperegning.

Jeg er ufør og har veldig lite penger og rett og slett ikke råd til dette? Har en noen rettigheter til å dekket tannlege? Jeg kan jo ikke la være å gå til tannlegen fordi jeg ikke har råd..da blir det jo bare dyrere om man må trekke tennene ut.

Anonymkode: e250c...02c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke sosialen om stønad til spesielle utgifter. De vil da måtte gå gjennom hele din økonomi, og har du 200 over normert budsjett så mener de at du burde klare å spare... (Jeg vet, helt latterlig)

Har selv ikke vært hos tannlegen på åtte år pga dette. 

Anonymkode: 876de...8d2

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kan dokumentere at du ikke har råd så kan du jo prøve å få det dekket av NAV. Altså du må søke sosialhjelp. Men hvis dut har bil og den slags så kommer de til å si at du må selge den først.

Anonymkode: 2dd2a...e41

• Liker 2
Skrevet

Seriøst, mener du at du skal få dekket dette også? Ikke nok med at du får masse tusen i måneden uten å gjøre noe, men nå skal du få ytterligere tusen for å dekke tannlegeregningen? Du får ta opp lån eller spare, slik andre gjør. Jeg er i 100% jobb, men hadde ikke kunnet betale 20.000 til tannlegen. Da hadde jeg vært nødt til å spare eller låne.

Anonymkode: caef2...535

• Liker 3
Skrevet

Det skal finnes støtteordninger, og enkelte ting kan bli dekket. hør med tannlege\lege.. Nå vet jeg ikke hvorfor du er ufør, men mange ting kan gjøre sånn at du faktisk får det dekket, men dette vet lege og tanlege..

Anonymkode: 209c0...3ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke rett på sosialhjelp. Jeg dekket det med bursdagspenger fra sparekonto. Men utfra det jeg har i måneden har jeg ikke råd til sånne utgifter..skjønner ikke at man ikke får dekket dette? En jo har jo ikke mer valg enn man har valg om å gå til lege i blant?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan dokumentere at du ikke har råd så kan du jo prøve å få det dekket av NAV. Altså du må søke sosialhjelp. Men hvis dut har bil og den slags så kommer de til å si at du må selge den først.

Anonymkode: 2dd2a...e41

Det stemmer ikke. 

For det første, kortvarige utgifter som feks. tannlege (altså det som defineres som stønad til spesielle tilfeller, ikke supplerende stønad) skal ikke ødelegge for fremtiden. Man krever ikke at noen skal selge unna noe de trenger først, siden de da vil trenge enda mer sosialstønad i fremtiden. 

For det andre, er man ufør så kan man nok veldig lett dokumentere at man trenger bil, feks. til å være sosial, handle, legebesøk eller lignende. 

Hadde vært så fint om folk holdt kjeft hvis de ikke hadde peiling! 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, mener du at du skal få dekket dette også? Ikke nok med at du får masse tusen i måneden uten å gjøre noe, men nå skal du få ytterligere tusen for å dekke tannlegeregningen? Du får ta opp lån eller spare, slik andre gjør. Jeg er i 100% jobb, men hadde ikke kunnet betale 20.000 til tannlegen. Da hadde jeg vært nødt til å spare eller låne.

20000?? Du vet at en tannlegeregning på bare 2000 kan velte hele økonomien til en ufør. Du som er frisk kan da fint finne deg en bedre betalt jobb om du ønsker, eller finne deg en ekstrajobb. Uføre har ikke den muligheten. 

Som ufør på minstesats har man svært sjelden penger til å spare noe som helst. Man ligger allerede mange tusen under standardbudsjettet til Sifo. 

Merkelig at mennesker med slik iq klarer å bruke internett forsåvidt.

Anonymkode: 876de...8d2

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke rett på sosialhjelp. Jeg dekket det med bursdagspenger fra sparekonto. Men utfra det jeg har i måneden har jeg ikke råd til sånne utgifter..skjønner ikke at man ikke får dekket dette? En jo har jo ikke mer valg enn man har valg om å gå til lege i blant?

Dette gjelder vel egentlig veldig mange av oss, også de som ikke er ufør. De fleste jeg studerer med har heller ikke hatt råd til tannlege på årevis. Folk i lavtlønnsyrke likeså. Det burde blitt dekket av det offentlige på lil linje med annen nødvendig helsehjelp. 

Anonymkode: 57441...8a6

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står på minstesats! Jeg har slettes ikke massevis av tusen i måneden. Jeg har akkurat nok til ett sted og bo og mat, men ikke råd til hverken klær/fritidssysler/trening/ferier/helgebesøk eller noe som helst av de tingene som inngår i normale liv! Jeg har nok penger til å overleve. Punktum. Tannlegeregningen var på 3500! kr som er mer enn nok til å velte økonomien min for lang tid fremover!

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står på minstesats! Jeg har slettes ikke massevis av tusen i måneden. Jeg har akkurat nok til ett sted og bo og mat, men ikke råd til hverken klær/fritidssysler/trening/ferier/helgebesøk eller noe som helst av de tingene som inngår i normale liv! Jeg har nok penger til å overleve. Punktum. Tannlegeregningen var på 3500! kr som er mer enn nok til å velte økonomien min for lang tid fremover!

Du kan spørre om å få betale i avdrag. Det tror jeg tannlegen sikkert går med på.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et grinete svar du kommer med. Stått opp med feil bein?

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Arabella skrev:

Du kan spørre om å få betale i avdrag. Det tror jeg tannlegen sikkert går med på.

Tannlegen går nok med på å betale i avdrag :) 

200 kroner i måneden tar cirka 18 måneder.

Få til en ordning slik at du får tatt dette slik at utgiftene ikke akselerer. Mulig du tar noen medisiner som endrer spttproduksjonen, da gir tannlegen rabatt på hull for eksempel. Kan du spare 500 kroner hjelper jo det mye.

kjøp seg oss colgate fluorskyll du bruker hver kveld, eller annen hver kveld (for å holde utgiftene nede). Dette hilder hull bort til tross for medisiner.  

Ikke bry deg om de som har stått opp med feil bein og bare kritiserer. De er kronisk forutintatte og har ikke et clue om hva det innebærer å være ufør og utfordringene dette innebærer.

Møt opp hos tannlegen og få utskrift av hva som må gjøres, spør han om han er villig til å senke prisen ogta det på avbetaling. Du kan også oppsøke flere tannleger i nærmeste by, ville nok møtt opp personlig og gjort dette

Mulig. Dette er uvant, men slikt må man gjøre i alle situasjoner hvis man er ufør - på lik linje med å handle i flere forskjellige matbutikker.

Ta kontrollen.

Skrevet

Du har jo gjort det dummeste man kan gjøre, nemlig å utsette tannlegebesøket i flere år. Det billigste er faktisk å gå til tannlegen årlig, da får man stoppet det meste av hull før det har gått så langt at man må trekke, få lagt bro eller tann på stift og andre ting som koster. En helt vanlig tannlegesjekk kommer på maks 700 kr i året, og det må man bare klare å legge av penger til, som til andre faste utgifter.

For øvrig kan enkelte sykdommer og bruk av enkelte legemidler utløse at man ikke må betale fulle satser. Men det vet tannlegen mer om.

Anonymkode: 76fcd...fb8

• Liker 3
Skrevet

Huff, kjedelig dette der ts. Jeg ville gjort to ting; kuttet ned på noe matvarer en mnd, kjøpe lite pålegg, gjerne bare en hvitost som du har lenge, havregryn (kan spise havregrøt til middag og kvelds).. ikke kjøpe snop ol i helgene, ikke brus og saft.  Også spare de pengene du kan også ønsker du deg penger til jul av familie og venner til tannlege. 

Lykke til!

Anonymkode: 2d355...909

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, Onar skrev:

Tannlegen går nok med på å betale i avdrag :) 

200 kroner i måneden tar cirka 18 måneder.

Få til en ordning slik at du får tatt dette slik at utgiftene ikke akselerer. Mulig du tar noen medisiner som endrer spttproduksjonen, da gir tannlegen rabatt på hull for eksempel. Kan du spare 500 kroner hjelper jo det mye.

kjøp seg oss colgate fluorskyll du bruker hver kveld, eller annen hver kveld (for å holde utgiftene nede). Dette hilder hull bort til tross for medisiner.  

Ikke bry deg om de som har stått opp med feil bein og bare kritiserer. De er kronisk forutintatte og har ikke et clue om hva det innebærer å være ufør og utfordringene dette innebærer.

Møt opp hos tannlegen og få utskrift av hva som må gjøres, spør han om han er villig til å senke prisen ogta det på avbetaling. Du kan også oppsøke flere tannleger i nærmeste by, ville nok møtt opp personlig og gjort dette

Mulig. Dette er uvant, men slikt må man gjøre i alle situasjoner hvis man er ufør - på lik linje med å handle i flere forskjellige matbutikker.

Ta kontrollen.

En tannlege lar deg ikke betale over så lang tid. Tannlegen kan hjelpe med og søke fra HELFO stønad til tannlege når man ikke har økonomi til og betale. Da snakker vi om de som mottar forskjellige stønader via Nav. Går på AAP selv og tannlegen min sa at har jeg ikke midler så skal han hjelpe med og søke. Det er snakk om ting som må gjøres med tennene. Det viktigste er og ikke gå med tannverk og ødelagte tenner. 

Anonymkode: ddb47...8a5

Skrevet

TS skriver i hovedinnlegget at det ble en "kjemperegning", lengre ned skriver TS at det er snakk om 3500 kr.

Det er IKKE mye for tannlege.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Antoinette skrev:

TS skriver i hovedinnlegget at det ble en "kjemperegning", lengre ned skriver TS at det er snakk om 3500 kr.

For mye det er dreier jo seg om sin egen økonomiske situasjon. For meg som student hadde dette eksempelvis vært halve månedsinntekten min. 

Anonymkode: fa7f9...f3f

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, Antoinette skrev:

Kommer vel an på hva man har i inntekt og bunnlinjen man har. Hva som er mye er relativt.

• Liker 7
Skrevet

Men det er ikke en uoverkommelig kjemperegning.

Snakk med tannlegen om å ta det på avbetaling, dette ordner seg.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistesats, og fikk dekket inntil 5000 til tannlege. Har ikke rett på sosialhjelp ellers.

Anonymkode: 9634b...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...