Gå til innhold

Er det noen menn som ikke utøver vold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere har fortalt historier om deres ekser som slår dem, og når jeg kom til å tenke på det så var det mange såkalte menn som slår kjærestene sine.
Er det virkelig så mange av dem der ute? Er det ingen snille menn lenger?

Ut i fra det man har lest og sett så har jeg mistet tellingen på voldelige ekser og kjærester. Hvorfor er noen i slike forhold og hva er grunnen til at såpass mange "menn" tyr til vold ovenfor kvinner?

Anonymkode: 1e6c2...1d9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig finnes det flotte, ordentlige og ikke-voldelige menn! Heldigvis flere av disse enn taperne som tyr til vold når verden går dem i mot :)

• Liker 7
Skrevet

For å svare på overskriften, de fleste menn utøver ikke vold.

Anonymkode: 08cd9...157

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Selvfølgelig finnes det flotte, ordentlige og ikke-voldelige menn! Heldigvis flere av disse enn taperne som tyr til vold når verden går dem i mot :)

Ja, men hvor finner man dem da? :klo: 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på overskriften, de fleste menn utøver ikke vold.

Anonymkode: 08cd9...157

Jeg tror ikke at de fleste gjør det, men jeg skriver at jeg hører om og har lest om alt for mange tilfeller av det.

Skrevet

De fleste menn utøver ikke vold. Jeg er 38 år, og vært i flere forhold. Aldri opplevd vold i de forholdene. Og jeg har kun en venninne som har vært i voldelig forhold. 

Gjest Gallagher
Skrevet

De aller, aller fleste menn er oppegående, slår ikke og er ikke utro. Du finner dem overalt. Bruk lang tid på å bli kjent med de så du vet hva slags holdninger de har til den slags. 

Skrevet

Det er bare en ørliten andel tapere som utøver vold. Merkelig nok er noen få jenter som magneter mht disse mennene og finner alle sammen.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, prt90 skrev:

Det er bare en ørliten andel tapere som utøver vold. Merkelig nok er noen få jenter som magneter mht disse mennene og finner alle sammen.

Og godt er det - heldigvis så har jeg ikke opplevd det selv - føler virkelig med de.

Skrevet
11 timer siden, prt90 skrev:

Det er ikke så merkelig, det er mange mennesker der ute som opplever å ha narcissistiske foreldre, og da bli ofte folk "coverte" og får et avhengighetsskapende forhold til de følelsene som ble undertrykt som barn. 

Anonymkode: a308e...2c5

• Liker 2
Skrevet

Har vært "sammen" med menn på ulike måter - fra uker til år - og har veldig lite negativt å si om noen av dem. De har vært 50/50 norske og fra andre land, og jeg har stort sett bare gode følelser for alle. Fysisk vold har jeg aldri opplevd. Psykisk "hakke på alle dine usikkerheter" ble først observert med interesse.

Om det var vondt ment eller ikke... tviler på det var vondt. Vi hadde nok like dårlige sosiale antenner begge to. Han tolket "jeg liker ærlighet" som "kom med alle negative tanker du har om meg", men jeg var mer "ligger du med meg - si ifra om du ligger med andre".

Anonymkode: c2052...380

• Liker 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 19cd3...bae

Skrevet

Noen forskningsbaserte fakta:

Hvis man ser på all mishandling som skjer i nære relasjoner (fysisk og psykisk mishandling) er kvinnen like ofte som mannen den som mishandler. Når det gjelder mishandling av barn, er kvinnen den som oftest mishandler.

Den samlivsformen som inneholder mest mishandling er lesbiske samliv.

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

For et tåpelig spørsmål. Selvfølgelig finnes det menn som ikke er voldelige.

Skrevet
6 timer siden, Jalp skrev:

Noen forskningsbaserte fakta:

Hvis man ser på all mishandling som skjer i nære relasjoner (fysisk og psykisk mishandling) er kvinnen like ofte som mannen den som mishandler. Når det gjelder mishandling av barn, er kvinnen den som oftest mishandler.

Den samlivsformen som inneholder mest mishandling er lesbiske samliv.

Fint om du også legger ved kilder til forskningsbaserte fakta.

• Liker 1
Skrevet

Har du mange menn i livet ditt, ts? Har du gode "rollemodeller" og menn rundt deg nå/tidligere som ikke er voldelige? Tror slikt har MYE å si. Jeg har vært i et voldelig forhold tidligere og har heldigvis ikke havnet i tankefellen om "kanskje alle er sånn" og "sånt er normalt". Det kan jeg takke gode venner, familie og bekjente av det motsatte kjønn for. Jeg har møtt altfor mange gode menn gjennom livet til å kunne tro at det er normalt at de er voldelige. 

Det er noen sjuke menn og kvinner der ute, og vold i nære relasjoner er et komplisert tema som ikke kan dekkes her i tråden. Men svaret er nei, ts. Jeg kan forstå at du lurer hvis du har få menn i livet ditt, av den gode sorten. For jeg vet at jeg selv ville ha vært på et annet sted nå hvis det ikke var for alle de gode menneskene jeg har vært heldig å bli kjent med - det er ikke noe jeg tar forgitt etter at jeg opplevde det jeg opplevde! Så jeg anbefaler deg å utvide horisonten din, se rundt deg; hvor mange gode og sabla flotte mennesker det faktisk er der ute, av menn og kvinner.

La de forme deg og tankene dine, ikke la voldelige mennesker forme hva som er "normalen"

Anonymkode: c7f7b...978

Skrevet

Har vært i forhold i 20 år, med den samme mannen de siste 12 årene. 

Jeg har aldri opplevd å bli slått, misshandlet, ikke en gang hakket på eller kritisert. Eller på noen måte ikke blitt respektert. Verken av menn jeg har datet, eller min far eller bror. Ikke en gang i jobbsammenheng har jeg opplevd nedlatende kommentarer eller manglende respekt fra menn. 

Så mitt inntrykk er i alle fall at dette gjelder et mindretall av menn. 

Anonymkode: e85b4...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...