Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har mistet mensen, har ikke EL og lavt innhold av østrogen. Var hos gyn igår og fikk Provera og Pergotime 50mg. Noen som har erfaringer med dette (pos/neg)? Noen i lignende situasjon? 

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller spurt om femar, pergo kan du holde på med i evigheter uten resultat. Det er også fare for flerlinger på pergo.  Femar slipper bare ett egg i forhold til pergo som det er fare for overstimulering..

Anonymkode: 2c49e...75a

Skrevet

Det er absolutt mulig - og vanlig - med follikelvekst for flere enn én follikel med Femar, å si noe annet er fullstendig uopplyst.

Hvis man har PCOS er jeg enig i at Femar kan være et bedre valg, studier har vist at kvinner med PCOS har større sannsynlighet for å føde et levende barn etter Femar-behandling enn etter pergo-behandling.

For uforklarlig barnløse er det en statistisk signifikant lavere sannsynlighet for fødsel av levende barn etter behandling med femar enn om man har gått på pergo.

Men det er ingen statistisk signifikante forskjeller på tvillingfødslser for de som har gått på Pergotime og de som har gått på Femar, i følge de studiene jeg har sett. I noen av studiene har det vært flere tvillingfødsler på pergo, i andre har det vært flere tvillingfødslser på femar, men ingen av resultatene har altså vært statistisk signifikante.

Det er ikke noe clear cut eller generelt svar på hva som er best, og gynekologen til @Ping85 har formodentlig gjort en avveining i hennes tilfelle basert på hennes medisinske tilstand.

Et par kildeeksempler:

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1414827?query=featured_home (uforklarlig)

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1313517#t=article (pcos)

Skrevet
På 21.10.2016 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Ville heller spurt om femar, pergo kan du holde på med i evigheter uten resultat. Det er også fare for flerlinger på pergo.  Femar slipper bare ett egg i forhold til pergo som det er fare for overstimulering..

Anonymkode: 2c49e...75a

Ok, skal ha det i bakhodet. Nå er det pergo og Provera jeg har fått, men om det ikke fungerer, kan jeg jo foreslå femar. Har hørt om flere som har lykkes med pergo også, noen som ikke har lykkes og noen som har fått tvillinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...