Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Hei! Lurer på om noen her har erfaring med fysisk trening når man har astma? Etter flere år med tung pust har jeg fått diagnosen atopisk astma. Ifølge lungelegen er astmaen årsaken til at jeg ikke har fått fullt utbytte av trening (styrketrening og mosjon) tidligere, fordi musklene ikke har fått nok oksygen. Dette igjen har gjort at jeg ikke har opplevd progresjon under treningen, og derfor gitt opp. Har aldri fått den godfølelsen de snakker om at man skal få etter trening heller. Mer en sånn "takk Gud, jeg er ferdig, segna ikke om idag heller" ... Uansett, jeg har fått meg hund, og går jo endel med han, men skulle gjerne trent styrke i tillegg. Så da lurer jeg jo på om noen her har erfaring med trening og astma? Får du framgang i treningen? Blir takknemlig for svar
Anglofil Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Etter at jeg fikk en lege som tok meg på alvor, og etter at jeg begynte med medisiner (går på Ventoline og Flutide) har det rett og slett blitt en helt ny verden for meg. Ikke bare slipper jeg å bli andpusten på samme måte som før, jeg slipper å bli helt blodsprengt og føle at man ikke får puste skikkelig. Jeg har kulde/anstrengelsesastma, og jeg merker forbedringen spesielt godt nå som det begynner å bli kaldt og det går mot vinter. Jeg har opplevd veldig god progresjon, føler jeg, og det hjelper veldig mye på treningen. Nå er ikke jeg noe "løpemenneske", men det gjør det definitivt enklere å f.eks jogge på tredemølla eller trene generelt. Jeg slipper også å bli så sliten som jeg ville blitt før, da jeg følte meg helt "død" etterpå og det tok lang tid å komme seg etter en trening. Mvh Yvonne Endret 19. oktober 2016 av Yvonne
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Takk for svar, og, så bra at du har god erfaring! Medisinene du bruker ga ikke meg effekt, så jeg bruker høy dose Inuxair morgen og kveld, men føler likevel at jeg blir like andpusten Pustetest viser en ørliten forbedring da, men ikke nok til at jeg merker den i hverdagen. Tar du medisin rett før treningen?
Anglofil Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Ah, så kjedelig! Får virkelig håpe at det blir bedre. Jeg tar Flutide morgen og kveld. Jeg tar stort sett Ventoline hver morgen før jeg må gå til jobb (selv om det ikke er trening utløses astmaen selv av moderat og lett anstrengelse, som f.eks å gå opp de bratte bakkene på vei til jobb), samt en dose ved trening om ettermiddagen/kveld. Mvh Yvonne
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Takk for gode svar Alltid fint å høre erfaringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå