AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg er så sykt lei! Jeg vil ned i vekt, men jeg greier ikke å kutte ut det deilige sukkeret, karbohydrater og fett❤️❤️ Og jeg hater det!! Jeg har det ikke i huset, men butikkene er 10 minutt fra meg og sukkeret skriker til meg! Jeg spiser det nesten hver dag! Jeg er ikke akkurat feit, men har så mye fett! Det er grevinneheng, celluliter, 0 mellomrom mellom bena, bollekjake og sideflesk! Jeg vil ha det bort! Men hvordan kutter jeg ut godteri?? Jeg vet jeg kan erstatte det med nøtter, men jeg misliker det så fælt. Jeg blir alltid godtesugen, og jeg "må" spise normal mat seriøst hele tiden for å holde det borte. Småspise for å få vekk suget. Jeg har prøvd å pusse tennene-det hjelper ikke. Jeg har prøvd å trene-hjelper ikke. Jeg trener, men spiser for mye til at det skal komme resultater(ikke overraskende...) Har noen triks å komme med? Vet jeg må skjerpe meg STERKT, men aner ikke hvordan, det er så sinnsykt sterkt!! Anonymkode: f36ea...289
drue Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Altså, som Nike sier: Just do it. Det krever viljestyrke, du må bare tvinge deg selv til å la være. Uansett hva som hjelper folk, så er det ikke noen magi - det kreves egeninnsats fra deg selv. Jeg syns for eksempel at Pepsi Max kan hjelpe litt hvis jeg har lyst på noe søtt, for andre så hjelper det ikke i det hele tatt. Cravings på noe søtt hele tiden vil uansett gå over, slik som at røykesug vil gå over etter noen uker uten. Du får bite tenna sammen og rett og slett bare la være. Det er kjempevanskelig i begynnelsen, men så blir det lettere. Spesielt motiverende er det når du ser vekta gå nedover og buksene bli løsere Det tar ikke så lang tid før sånne resultater viser seg. Endret 19. oktober 2016 av drue 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Ingen vits i å bytte godteriet med nøtter. Det er riktignok sunt, men det har like mange kalorier. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å bestemme seg og gjennomføre. Det blit mye lettere etter hvert! For meg funker det å spise middag med mat jeg liker godt og kose meg med frukt på kvelden. Da savner jeg ikke godteriet så mye i overgangsfasen. Men jeg tror det er greit å bli kvitt tanken på at det skal være kos hver dag. Anonymkode: ad26a...54c 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Logger du hva du spiser? Jeg veier maten og registrerer i Fitnesspal. Når du virkelig ser hvor mye kalorier det er i godteri og sjokolade, begrenser det seg selv for min del. Når jeg ser at en liten porsjon smågodt har like mange kalorier som en full middag, så blir det til at jeg må velge om jeg skal holde meg innenfor kaloriene. Anonymkode: 0f6ee...42d 3
mjauritz Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg opplever det nesten som å slutte med snus. Det er hardt i 2 uker så går det over. For meg (som gjerne spiste 2 poser med pops hver dag) så kjenner jeg ikke suget lenger, og jeg har alltid hatt et ekstremt sug. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Forsøk å spise feks sukkererter og gulrøtter gjennom hele dagen i en periode. Det hjalp meg å holde sukkersuget vekk da jeg bestemte meg for at nok var nok. I tillegg logger jeg alt jeg spiser på MyFitnesPal, det gir, som nevnt over her, en skremmende oversikt over kalorimengden i godteri. Anonymkode: d031d...aa3
Tvist Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg tillater meg en sjokolade i uken. Ser frem til å kjøpe den, og når den er spist, er det ikke mer den uken. Chip er 1 eller 2 ganger i mnd. 1
Gjest made4u Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så sykt lei! Jeg vil ned i vekt, men jeg greier ikke å kutte ut det deilige sukkeret, karbohydrater og fett❤️❤️ Og jeg hater det!! Jeg har det ikke i huset, men butikkene er 10 minutt fra meg og sukkeret skriker til meg! Jeg spiser det nesten hver dag! Jeg er ikke akkurat feit, men har så mye fett! Det er grevinneheng, celluliter, 0 mellomrom mellom bena, bollekjake og sideflesk! Jeg vil ha det bort! Men hvordan kutter jeg ut godteri?? Jeg vet jeg kan erstatte det med nøtter, men jeg misliker det så fælt. Jeg blir alltid godtesugen, og jeg "må" spise normal mat seriøst hele tiden for å holde det borte. Småspise for å få vekk suget. Jeg har prøvd å pusse tennene-det hjelper ikke. Jeg har prøvd å trene-hjelper ikke. Jeg trener, men spiser for mye til at det skal komme resultater(ikke overraskende...) Har noen triks å komme med? Vet jeg må skjerpe meg STERKT, men aner ikke hvordan, det er så sinnsykt sterkt!! Anonymkode: f36ea...289 Ett tips, du tenker helt feil og må snu hele din tankegang...
funginger Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Først burde du være forberedt på å bli stresset og irritert hvis du slutter helt med sukker, og det er det du burde gjøre! Kutt det helt, du er "avvendt" etter et par uker. Bytt ut sukkeret med frukt, grønnsaker, brus, te, kaffe osv. Et godt tips er å vite ca. når du får lyst på noe søtt. Hvis det er på kvelden, gå ut på tur eller ha noe å gjøre. Hvis det er når du ser på TV, ikke gjør det i den perioden du avvenner deg. Osv. Sukker er noe av det mest avhengighetsskapende som finnes, så vær forberedt på en tøff kamp. Du blir rett og slett nødt til å være 100% motivert og klar for å slutte. Få gjerne noen andre venner, familie, partner eller kolleger til å være med på "moroa". Jeg tror det viktigste er: kutt sukker helt! Når du er avvendt blir det lettere å kun ta et stykke kake i bursdager, konfirmasjon osv. Eller du kan la vær, så klart! Hvis du slutter å spise sukker vil du etter hvert synes at veldig mye er alt for søtt. 2
Forundret.. Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 18 minutter siden, made4u skrev: Ett tips, du tenker helt feil og må snu hele din tankegang... Hvordan?
Forundret.. Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg er langt i fra noe ekspert og sliter vel kanskje med noe av det samme. Har lett for å godte meg når kvelden kommer. Men i ukedagene så godter jeg meg ikke med det samme som til helgen.. Regelen er liksom at snacksen er sunnere i uken, sånn som youhurt med nøtter og tørket frukt, hjemmelaga konfekt av kokos, nøtter, tørka frukt og 70% sjokolade istedet for freia sjokolade. Men av erfaring så vet jeg at det beste er å kutte sukkeret, en mister suget etter noen uker, det er bare det å få jula tak i nakken på meg selv.. Og av erfaring så vet jeg at jeg selv ikke bør bare ta meg noe en kveld for jeg blir som regel hekta igjen kjapt. Ønsker deg hvertfall lykke til
Gjest made4u Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 Hvis man spiser sunt så føler man seg mer energisk og opplever mer vell behag, det merker man godt om man spiser usunt en periode (man blir da veldig dårlig og får fort nok av det usunne). Samme opplevelsen får man ikke ta del i dersom man er vant med å spise ille, da merker man ikke at å spise sunt gjør godt, eneste er i så fall en mer behagelig metthet enn på søppelmat men det er ingen aha-opplevelse. Spiser man sunt over tid så går det nærmest av seg selv etter hvert og det er en veldig god og behagelig opplevelse, da oppstår ei heller behovet for drittet - og dersom man en dag kjøper drittmat av gammel vane så gjør det enn så dårlig at det ikke frister til gjentagelse. Er den følelsen du må søke og komme til, du er jo litt langt unna den nå og derfor er alt vanskelig... Løsningene jeg tror du ser er feil, et godt opplegg gjør hverdagen og en vektreduksjon enkel, ett dårlig opplegg derimot gjør den uholdbar. Og det er det siste der jeg føler du ser for deg, i så fall har du gjort ting feil tidligere. Tro meg, en livsstilsendring må være enkel å gjennomføre, den må gi vellbehag og føles grei å leve med, du må spille på lag med kroppen og det må handle om mat du kan spise i den mengden du føler for m.m. Det bør aldri være fokus på at du skal forsake, gå rundt sulten og kjempe mot sug eller sult, eller andre negative følelser. --- Det du burde gjøre var å lese suksess-historier. Orker ikke å leite opp noen for deg nå, men du finner nok mange av dem på nettet om du søker selv - se hva dem har forkus på, er voldsomt ofte det samme som går igjen, at det var enklere enn de forestilte seg, ikke handlet om sult (kunne spise mye mer enn jeg så for meg eller spiser mer enn tidligere er en gjennganger), mange av dem har fokus på at det gav gode følelser og vellbehag... Altså, ser du det annerledes så er det fordi du har hatt erfaringer som er negative og feilslått - ergo bør du definitivt se hva dem har gjort dem som har endret sitt liv varig med suksess - de har ofte den samme historien å fortelle...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg ville ikke byttet ut med hovedsakelig nøtter, jeg ville heller valgt frukt og grønnsaker. Især frukt hjelper hvis man har søtsug. Anonymkode: 86c46...d48
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 29 minutter siden, funginger skrev: Sukker er noe av det mest avhengighetsskapende som finnes Du snur det hele på hodet. Sukker er ikke avhengighetsskapende. Det er vi mennesker som er programmert fra naturens side til å foretrekke det søte, som morsmelk. Anonymkode: 86c46...d48 2
Gjest made4u Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 10 minutter siden, Forundret.. skrev: Regelen er liksom at snacksen er sunnere i uken, sånn som youhurt med nøtter og tørket frukt, hjemmelaga konfekt av kokos, nøtter, tørka frukt og 70% sjokolade istedet for freia sjokolade. Sunnere ja, men flere av produktene du nevner er vell så energirike som sine mer næringstomme produkter. Så selv om produktene er sunne så ikke dermed sagt at de er det lureste å spise når man vil oppnå kaloriunderskudd.
funginger Skrevet 19. oktober 2016 #16 Skrevet 19. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snur det hele på hodet. Sukker er ikke avhengighetsskapende. Det er vi mennesker som er programmert fra naturens side til å foretrekke det søte, som morsmelk. Anonymkode: 86c46...d48 Det er nettopp derfor det er så avhengighetsskapende.. " Overlege Berit Nordstrand som daglig behandler rusavhengige ved St. Olavs hospital sier du kan bli like avhengig av sukker som av narkotika " http://www.tv2.no/a/6133644/ http://www.lommelegen.no/legesvar/sukkeravhengighet http://www.xn--nringsvett-d6a.no/sukkeravhengig http://www.independent.co.uk/news/science/sugar-has-similar-effect-on-brain-as-cocaine-a6980336.html http://nhi.no/forside/er-du-avhengig-av-sukker-47600.html http://dailyburn.com/life/health/sugar-addiction-detox/ http://www.huffingtonpost.com/kristin-kirkpatrick-ms-rd-ld/sugar-addiction-_b_3861957.html http://articles.mercola.com/sugar-addiction.aspx
bush babe Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg skjærte opp grønnsaker i store mengder i begynnelsen. Hadde det alltid tilgjengelig, både på jobb og hjemme. Litt jobb, men da kan du småspise hele dagen uten at det gir noe særlig kalorier. Etterhvert så avtar behovet for sukker, og også behovet for å småspise ofte. Jeg lager også salater til kvelden, for da er det lett å ønske seg noe. Det tar ikke lang tid før dette gir resultater og du føler deg bedre (jeg teller kalorier i tillegg altså, men for å komme over søtsuget er det viktig å ha noe annet tilgjengelig, og da er grønnsaker og salater det beste).
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 Les om hva som faktisk skjer med kroppen din når du spiser mye sukker... Ta bevisste valg og bytt ut med sunnere alternativer. Jeg var helt avhengig av sukker fram til jeg var så lei av at kroppen ikke føltes bra av å spise dårlig mat. Jeg fant oppskrifter med dadler, kokossukker eller sukrin for å fortsatt kunne få litt søtt uten sukkeret. Nå kan jeg lett si nei til sukkerholdig mat fordi jeg føler ikke jeg har noe behov for det. Men jeg spiser det forsatt iblant i selskap. Anonymkode: c90e6...777
Forundret.. Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 8 timer siden, made4u skrev: Sunnere ja, men flere av produktene du nevner er vell så energirike som sine mer næringstomme produkter. Så selv om produktene er sunne så ikke dermed sagt at de er det lureste å spise når man vil oppnå kaloriunderskudd. I know. Som jeg sa så sliter jeg lignende som TS. Tanken min bak den sunnere snacksen er at jeg blandt annet står på å lager dette selv, dermed så brukes det litt tid samt jeg traver rundt på kjøkkenet mens jeg holder på og ironisk nok med det så ser jeg liksom en annen *verdi* i det jeg selv lager så istedet for å gofle innpå så rasjonerer jeg på det. Derfor blir inntaket også mye lavere enn det jeg klarer å styre med noe som er butikkkjøpt. Og noe av det jeg lager, sånn som bounty, de tar ca et døgn, ting skal feste seg, herdes osv. På den måten så må jeg jo vente og da går det jo tid uten at jeg spiser noe. Og så bruker jeg ikke vanlig sukker i fyllet men sukrin. Unnskyldninger.. var det noen som gikk i forsvar..? Endret 20. oktober 2016 av Forundret.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du snur det hele på hodet. Sukker er ikke avhengighetsskapende. Det er vi mennesker som er programmert fra naturens side til å foretrekke det søte, som morsmelk. Anonymkode: 86c46...d48 Det raffinerte sukkeret vi får i oss via godteri er kunstig fremstilt. Og det er laget slik for å være ekstra avhengighetsskapende, ettersom mennesker av natur, som du sier, er programmert fra naturens side til å foretrekke det søte. Anonymkode: 0f6ee...42d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå